Gå til innhold

Votter, vanter, fingervanter, hansker

Anbefalte innlegg

Gjest Aurora Vaniljesaus
Skrevet
(ikke fingervotter, for votter har ikke skille mellom fingrene, en "fingervotte" ville da altså ha tre åpninger, en der man putter inn hånda, en der tommelen kom ut, og en der alle de andre kom ut?)

Klart det finnes fingervotter.. Det er votter som har fingre... :sjarmor:

(det du kaller hansker.. jeg bruker ordet "hansker" jeg også altså.. men ikke om votter.. alle votter er votter.. noen har fingre, og da heter de fingervotter....)

Det du kaller fingerhansker, kaller jeg "fingervotter med avkutta fingre".. eller noe sånt..

Uansett så ville jeg bare protestere :sur: på at det ikke skulle finnes fingervotter.. for det bruker jeg da hver dag.. :lol:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Men i mitt hode finnes det ikke fingerbotter (jo, noe en eller annen kalte plusvotter hørtes utsom det jeg ville kalt en fingervott da (altså at tommelen stakk ut et hull og fingrene et annet?)

Og det blir jo langt lettere å si votter om votter, og hansker om hansker, og derved fingerhansker om fingerhansker, i stedet for å kalle det "fingervotter med avkutta fingre" :) (fordi du altså må til med flere ord for å beskrive hva du mener)

Men på en annen side, så skjønner ikke du hva jeg mener når jeg kaller det fingerhansker, så da er vi like langt :)

Skrevet

Men for å dra frem ordboka, en hanske er ingen vott i alle fall :)

vott m1 (norr vǫttr, besl med *I vante)

1 håndplagg med eget rom til tommelfingeren og felles rom til de andre fire fingrene

(derimot er visst vante ifølge bokmåldsordboka et håndplagg av (ull)garn, nylon e l med rom til hver finger, jf hanske, og følgelig ikke bare en dialektforskjell fra vott)

Skrevet

Votter: har et rom til tommelen, og et større rom til de andre fingrene. Kan være i alle typer stoff, strikk eller skinn.

Vanter: har et rom til hver finger, oftest av strikket materiale, kan være i tynn flecce e.l.

Pulsvanter er det samme som fingervanter: vanter med avkappede fingre, i strikket eller tynt materiale.

Hansker: har et rom til hver finger i skinn, fleece eller annet tett materiale, gjerne fôret.

Pulsvarmer: dekker håndleddet og har ikke hull til fingrene, unntatt av og til til tommelen.

Ah, deilig å få ut litt pedanteri. :sjarmor:

Skrevet

Viste ikke at det fantes andre forklaringer på å vanter og votter er.... SÅ gøy!!! Da lærte jeg jo noe nytt i dag og!!

Votter: har delt tommel og resten av fingrene.

Vanter: vanter og fingervanter går om hverandre hos meg... finger- delen er litt "smør på flesk" for min del, fingrene skal jo inn i egne rom liksom.... :ler:

Hansker: er litt mer robuste.. Slalåmhansker f.eks. kan også være litt finere f.eks skinnhansker o.l.

Pulsvanter: kaller det også for pulsvarmere.. hadde de ofte under jakka og inni vottenene når vi var små, for ikke å få snø inn i sprekken... varmer kjempegodt..

Gjest Aurora Vaniljesaus
Skrevet

http://giram.net/?m=200510

Godt å se at det ikke bare er jeg som har fingervotter.. :)

Jeg tror forresten det kan være litt dialektforskjeller. Der jeg vokste opp hørte jeg aldri om "vanter", men alle hadde fingervotter.. ;)

Skrevet

Så gøy med så mange svar!

Tydelig at temaet fenget flere enn meg, ja!

Jeg ser også at min oppfatning hva som ligger i ordene er forskjellig fra det flesteparten mener. Jeg er oppvokst i ei bygd på sørvestlandet, og der hadde vi ikke sånne fancy ting som pulsvarmere da jeg var liten. Vi visste knapt nok hva hansker uten tupp hva for noe. :-)

De mest avanserte hadde hals inni nylonkjeledressen, og der stoppet det med komfort for oss.

Gjest Ferskvannsblekksprut
Skrevet

Votter

Et rom til 4 fingre og et mindre til tommelen

Vanter

Tynne som dekker alle fingrene helt ut til tuppen

Fingervanter

Det motsatte av navnet, de som ikke har fingre (den type vanter jeg bruker mest, for da blir jeg varmere i resten av hånda! Lurt!)

Hansker

Tjukkere og "finere" variant av vanter

Pulsvarmer

"firkant" som går fra armleddet tillitt utpå hånda.

Gjest Frk Åberg
Skrevet

Vanter: strikket, med et rom til hver finger (brukes stort sett kun av kvinner)

Hansker: rom til hver finger, men i kraftigere materiale, som f.eks. skinnhansker eller syntetiske skihansker

Votter: adskilt rom til tommelen, i hvilket som helst materiale

Fingervanter: samme som vanter, bare at de ikke dekker fingertuppene

Pulsvarmer: til å ha rundt håndleddet

Skrevet
:ler:  så forskjellig vi tenker.

I butikken fungerer det sånn:

Votter: et rom til fingrene og et til resten. Har ingenting med tekstil å gjøre, man kan få strikkede votter, polvotter ++

Vanter: Et rom til hver finger. Dekker hele fingeren. Tynne gjerne strikket.

Fingervanter: Bruker ikke ordet.

Hansker: Vanter (ett rom til hver finger) men er tykkere (skihansker, skinnhansker ++)

Det samme seg deg.

Mvh Yvonne :heiajente:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...