Lintella Skrevet 18. desember 2006 #1 Skrevet 18. desember 2006 (endret) Vi stod og pretet om litt forskjellig håndarbeid i lunsjen på jobb, og da kom det for dagen at det jeg mener med hansker ikke er det samme som kollegaen min mener med hansker. Derfor lurer jeg på hva som er den gjengse forståelsen av hva som er hva? Min mening: Votter = Tommel i et rom, og de andre fire fingrene i et annet rom. Hvilket som helst materiale. Vanter = Det samme som votter, oftere strikket enn syntetisk. Fingervanter = Hver finger puttes inn for seg, men plagget dekker ikke fingertuppene. Hansker = En finger i et rom, uavhengig av materialet plagget er lagd av. Pulsvarmer = Aldri hørt ordet før nå i helga da jeg skulle strikke meg et par. Min kollegas mening: Votter = Det samme som mine votter, men av syntetisk materiale. Vanter = Syntetiske votter og også det jeg kaller hansket. Fingervanter = En finger i hvert rom, strikket materiale. Hansker = Skinnhansker, enten semsket eller vanlig. Pulsvarmer = Det jeg mener med fingervanter. Hva er hva for deg? Votter Vanter Fingervanter Hansker Pulsvarmer Endret 18. desember 2006 av Lintella
Arwen Skrevet 18. desember 2006 #2 Skrevet 18. desember 2006 så forskjellig vi tenker. I butikken fungerer det sånn: Votter: et rom til fingrene og et til resten. Har ingenting med tekstil å gjøre, man kan få strikkede votter, polvotter ++ Vanter: Et rom til hver finger. Dekker hele fingeren. Tynne gjerne strikket. Fingervanter: Bruker ikke ordet. Hansker: Vanter (ett rom til hver finger) men er tykkere (skihansker, skinnhansker ++)
Gjest Elfrida Skrevet 18. desember 2006 #3 Skrevet 18. desember 2006 (endret) VotterEt rom til tommelen, ett til de andre, dekker hele hånden. VanterEtt rom til hver finger, dekker hele hånden FingervanterVanter hvor fingrene bare rekker opp til første fingerledd, ofte også kalt pulsvarmer HanskerForsterkede vanter eller vanter i skinn, foret eller forsterket med andre materialer, f.eks. skihansker Pulsvarmer← En hylse som kun dekker hånden fram til der fingrene starter, gjerne med hull til tommelen fopr å holde dem på plass. Ingen fingre. Endret 18. desember 2006 av Elfrida
ToveM Skrevet 18. desember 2006 #4 Skrevet 18. desember 2006 Votter - et rom til tommel, et til de andre fingrene Vanter - for meg det samme som votter, trodde egentlig det var bare en dialektforskjell Hansker - et rom for hver finger Fingerhansker - som hansker uten fingertupper Pulsvanter - en "dings" som dekker håndleddet...
Curry Skrevet 18. desember 2006 #5 Skrevet 18. desember 2006 Votter: et rom til tommel, et til de andre fingrene. (Her gjelder alle materialer, ullvotter, skinnvotter, polvotter, fleecevotter osv.) Vanter: et rom til hver finger av strikket materiale (enten hjemmestrikket eller maskinelt). Fingervanter: et rom til hver finger uten fingertupper, i samme materiale som vanlige vanter. Hansker: et rom til hver finger i skinn, fleece eller annet tykt materiale. (Litt mer eksklusiv utgave av vanten). Pulsvanter: dekker håndleddet i et varmende materiale. Puh, godt å få det ut.
Strawberry Fields Skrevet 18. desember 2006 #6 Skrevet 18. desember 2006 Her sier vi bare votter om alt.
Gjest Tweek Skrevet 18. desember 2006 #7 Skrevet 18. desember 2006 Votter: Et rom til tommelen og et stor rom til resten av fingrene. Uansett materialet. Vanter: Et rom til hver finger. Jeg tenker at disse ofte er bomulle eller noe. likner noe tynt strikket Fingervanter: bruker ikke dette ordet, men jeg tenker at det er det samme som vanter Hansker: Et rom til hver finger. Jeg jeg mener hansker er mer som skinnhanske o.l Pulsvarmer: sånne som går lenger opp på armen, og at det ikke dekker hele fingrene
Gjest Fruktfat Skrevet 18. desember 2006 #8 Skrevet 18. desember 2006 votter: tommel for seg, resten av fingrene sammen, uansett materiale (selbuvotter, f.eks) vanter: strikka, med en finger i hvert hull/stappes inn hver for seg. fingervanter/pulsvarmer: jeg har vel kalt det som kalles pulsvarmer for fingervanter; det er vanter uten det ytterste på fingrene (helt idiotisk! holder jo på å fryse fingrene av seg) hansker: samme form som vanter, men mye tykkere. av alle materialer (men ikke strikket). eks: slalomhansker.
Nemmera Skrevet 18. desember 2006 #9 Skrevet 18. desember 2006 (endret) Votter: tommel for seg selv, og resten sammen, uansett materiale Vanter: alle fingre separat, srtikket, ikke veldig tykke Fingervanter, aldri hørt, men fingervotter derimot, er det samme som vanter, bare at det er en annen dialekt Pulsvarmer, dekker håndleddet Hansker: samme form som vanter, men litt tykkere; Skinnhansker, skikansker... Men uansett; Votter og vanter er ikke det samme bortsett fra hvis der er noe særegenet i en dialekt. Se f.eks på ulvang sine sider, der har du votter og vanter Endret 18. desember 2006 av Nemmera
Gjest Purple Skrevet 18. desember 2006 #10 Skrevet 18. desember 2006 så forskjellig vi tenker. I butikken fungerer det sånn: Votter: et rom til fingrene og et til resten. Har ingenting med tekstil å gjøre, man kan få strikkede votter, polvotter ++ Vanter: Et rom til hver finger. Dekker hele fingeren. Tynne gjerne strikket. Fingervanter: Bruker ikke ordet. Hansker: Vanter (ett rom til hver finger) men er tykkere (skihansker, skinnhansker ++) ← Jeg er enig med Arwen. Kan kanskje bruke ordet fingervanter, og da bruker jeg det i samme betydning som vanter.
Gjest bada Skrevet 18. desember 2006 #11 Skrevet 18. desember 2006 Votter - et rom til tommel, et til de andre fingrene Vanter - for meg det samme som votter, trodde egentlig det var bare en dialektforskjell Hansker - et rom for hver finger Fingerhansker - som hansker uten fingertupper Pulsvanter - en "dings" som dekker håndleddet... ← HELT enig med ToveM!
Meaty Skrevet 18. desember 2006 #12 Skrevet 18. desember 2006 Votter: et rom til tommel, et til de andre fingrene. (Her gjelder alle materialer, ullvotter, skinnvotter, polvotter, fleecevotter osv.) Vanter: et rom til hver finger av strikket materiale (enten hjemmestrikket eller maskinelt). Fingervanter: et rom til hver finger uten fingertupper, i samme materiale som vanlige vanter. Hansker: et rom til hver finger i skinn, fleece eller annet tykt materiale. (Litt mer eksklusiv utgave av vanten). Pulsvanter: dekker håndleddet i et varmende materiale. Puh, godt å få det ut. ← Jepp, jeg er helt enig i alt dette! (bortsett fra at det heter nok pulsvarmer og ikke pulsvanter.... ) Jeg tror pulsvarmere er mer som et accessoir enn et nytteplagg. Jeg har forresten en ensfarget offwhite hjemmestrikket poncho med tilhørende pulsvarmere, det blir veldig stilig og "damete" synes jeg
Gjest *Snart medlem* Skrevet 19. desember 2006 #13 Skrevet 19. desember 2006 Votter = et rom til tommelen, de andre fingrene deler rom Vanter = bruker ikke det "offisielt", men personlig kaller jeg det jeg beskriver som pulsvarmer for "vanter" Fingervanter = bruker ikke dette ordet, men bruker imidlertid fingerhansker, der hver finger har sitt eget rom, men tuppen på hver finger er kappet av Hansker = et rom til hver finger Pulsvarmer = finnes i to varianter: 1) et stykke stoff man trer på håndleddet (ser ut som nederste delen av et gensererme, men er mer kroppsnært), 2) evt med et eget hull der tommelfingeren stikker ut Alle benevnelsene er uavhengig av materiale.
Gjest gjesta Skrevet 19. desember 2006 #14 Skrevet 19. desember 2006 Votter: Tommel og et hull til resten av fingrene. Vanter: Det samme som votter (kun annen dialekt, finnes ikke i min dialekt: Fingervanter:Det samme som hansker (finnes heller ikke i min dialekt) Hansker: Et hull til hver finger Pulsvarmer: Sånn greie til håndleddet.
Badlands Skrevet 19. desember 2006 #15 Skrevet 19. desember 2006 (endret) Votter og vanter er det same her eg kjem frå (altså eige rom for tommelen, resten av fingrane er samla i det store rommet.) Det er kanskje litt "finare" å seie vanter her, meir bymål, medan votter er distriktsmål. Vanter kjem vel frå dansk/svensk, medan votter er den norske forma av akkurat same ordet. (konsonantsambandet -nt- har blitt til -tt- i mange norske ord) Interessant å sjå at det har ulik betyding i forskjellige deler av landet! Endret 19. desember 2006 av Badlands
Gjest lazuli Skrevet 19. desember 2006 #16 Skrevet 19. desember 2006 Et rom til tommelen, ett til de andre, dekker hele hånden. Ett rom til hver finger, dekker hele hånden Vanter hvor fingrene bare rekker opp til første fingerledd, ofte også kalt pulsvarmer Forsterkede vanter eller vanter i skinn, foret eller forsterket med andre materialer, f.eks. skihansker En hylse som kun dekker hånden fram til der fingrene starter, gjerne med hull til tommelen fopr å holde dem på plass. Ingen fingre. ← Samme her.
Nemmera Skrevet 19. desember 2006 #17 Skrevet 19. desember 2006 Må legge til at i den ene dialekten jeg snakker så er det ikke noe som heter vanter, da heter det fingervotter hvis det er et rom til hver
Arkana Skrevet 19. desember 2006 #18 Skrevet 19. desember 2006 Votter - et rom til tommel, et til de andre fingrene Vanter - for meg det samme som votter, trodde egentlig det var bare en dialektforskjell Hansker - et rom for hver finger Fingerhansker - som hansker uten fingertupper Pulsvanter - en "dings" som dekker håndleddet... ← Enig med deg jeg også.
Gjest Aurora Vaniljesaus Skrevet 19. desember 2006 #19 Skrevet 19. desember 2006 Her sier vi bare votter om alt. ← Jeg kaller også alle votter for votter.. Og så finnes det jo fingervotter.. selv om de jo samtidig også fremdeles er votter (selv om de har "fingre") Pulsvarmere har lite med votter å gjøre, da disse bare dekker håndleddet... "Vanter" høres om som noe gamle grandtanter ol kaller votter.. Hansker er fingervotter som er i et annet materiale, f.eks skinn el. (eller plastikk f.eks.. men det er jo et litt annet tema)
Malama Skrevet 20. desember 2006 #20 Skrevet 20. desember 2006 votter og vanter anser jeg som bare en dialektforskjell: Et rom til tommel, og et til resten. Hansker: Et rom til hver finger fingerhansker: Et rom til hver finger, men slutter midt på fingeren (ikke fingervotter, for votter har ikke skille mellom fingrene, en "fingervotte" ville da altså ha tre åpninger, en der man putter inn hånda, en der tommelen kom ut, og en der alle de andre kom ut?) Pulsvarmere: deilige, fantastiske oppfinnelser som ligger rundt håndleddet, og gjør at fingrene mine ikke lenger er så kalde (inni. Utenpå er de nesten like kalde, men jeg fryser ikke sånn) Har ikke noe med votter eller hansker å gjøre, annet enn at det er vanskelig å bruke dem samtidig (kræsjer liksom litt rundt håndleddet, med både pulvarmer, hansker, genser og jakke og refleksbånd utenpå der blir det tykt...)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå