Prinsesse på erten Skrevet 18. desember 2006 #1 Skrevet 18. desember 2006 Vennegjengen som skal samles til nyttårsfeiring har bestemt at det skal serveres kalkun. Tilbehør er vi derimot litt usikre på. Waldorfsalat, søtpoteter, kokte poteter, ris, saus, kokte gulrøtter, erter og rosenkål har blitt foreslått. Noen med noen "festligere" forslag????
Fakse Skrevet 18. desember 2006 #2 Skrevet 18. desember 2006 Stuffing er en stor hit hos mine venner, og jeg bruker oppskrifta med sopp, bacon og brød fra oppskriftsheftet som følger med Prior sin kalkun. Jeg bruker også oppskrift på innmatsaus fra samme hefte, og den er nydelig. I mitt barndomshjem var det vanlig med sosisser som tilbehør, men det var kanskje fordi noen av ungene ikke var så glade i kalkun? Hjemmelaget potetmos kan være veldig godt til, og babygulrøtter er lekrere enn vanlige gulrøtter.
Prinsesse på erten Skrevet 18. desember 2006 Forfatter #3 Skrevet 18. desember 2006 Stuffing er en stor hit hos mine venner, og jeg bruker oppskrifta med sopp, bacon og brød fra oppskriftsheftet som følger med Prior sin kalkun. Jeg bruker også oppskrift på innmatsaus fra samme hefte, og den er nydelig. I mitt barndomshjem var det vanlig med sosisser som tilbehør, men det var kanskje fordi noen av ungene ikke var så glade i kalkun? Hjemmelaget potetmos kan være veldig godt til, og babygulrøtter er lekrere enn vanlige gulrøtter. ← Stuffing er vel et must.... Takk for tipset om Prior sin oppskrift. Den skal sjekkes ut. Har også tenkt litt på mos av søtpoteter istedenfor vanlige poteter.
Fakse Skrevet 18. desember 2006 #4 Skrevet 18. desember 2006 Stuffing er vel et must.... Takk for tipset om Prior sin oppskrift. Den skal sjekkes ut. Har også tenkt litt på mos av søtpoteter istedenfor vanlige poteter. ← Jeg synes mos av søtpoteter er litt vel heftig, men det blir ganske godt om man blander med vanlige poteter og søtpoteter. Hva med maisbrød som tilbehør? Veldig amerikansk da
Prinsesse på erten Skrevet 18. desember 2006 Forfatter #5 Skrevet 18. desember 2006 Jeg synes mos av søtpoteter er litt vel heftig, men det blir ganske godt om man blander med vanlige poteter og søtpoteter. Hva med maisbrød som tilbehør? Veldig amerikansk da ← Har sett en oppskrift med halvparten gresskar og halvparten søtpotet. Da blir det kanskje ikke fullt så heftig?
Hobgoblin Skrevet 18. desember 2006 #6 Skrevet 18. desember 2006 Vi har laget en stuffing med ris, eple, svisker, løk, sitronsaft, chili + salt og pepper. Det ble fruktig og friskt. Personlig synes jeg at saus og waldorfsalat ikke er forenlig - salaten blir ekkel med "sausinnblanding" og vice versa. Hadde definitivt gått for en av delene!
Prinsesse på erten Skrevet 18. desember 2006 Forfatter #7 Skrevet 18. desember 2006 Vi har laget en stuffing med ris, eple, svisker, løk, sitronsaft, chili + salt og pepper. Det ble fruktig og friskt. Personlig synes jeg at saus og waldorfsalat ikke er forenlig - salaten blir ekkel med "sausinnblanding" og vice versa. Hadde definitivt gått for en av delene! ← Enig i det du sier om saus og waldorf....
Gjest Gjesta Skrevet 18. desember 2006 #8 Skrevet 18. desember 2006 Å, jeg har fått stuffing med medisterfarse. Noen som har oppskrift på det? Syntes det var knallgodt.
Plym Skrevet 18. desember 2006 #9 Skrevet 18. desember 2006 Denne stuffingen er absolutt den beste jeg har smakt: Ingredienser 1 dl rosiner 1 1/2 dl appelsinlikør (Grand Marnier) ev.halvparten appelsinjus 6 ss smør 1/2 hakket løk 2 1/2 dl hakket stilkselleri 250 g cousous + 2 1/2 dl vann/buljong 200 g bacon i biter ca. 1 dl hakkede pecannøtter 3 grønne epler i terninger ca. 2 dl hønsebuljong/kraft 2 ss hakket salvie 1 ss oregano salt og pepper Fremgangsmåte Ha rosiner i en liten kjele og hell over 2/3 av likøren og kok opp. Avkjøl. Smelt halvparten av smøret i en panne og tilsett løk og selleri. La det surre til løken er blank. Ha blandingen over i en bolle. Kok opp vann/buljong og rør inn coucous. La det svelle noen minutter. Stek baconet i biter og bland det med løk, selleri, rosiner og likør, cousous, nøtter og epler. Smelt resten av smøret og ha i buljong og resten av likøren og hell det over stuffingen. Ha i hakket salvie, oregano og smak til med salt og pepper. Fyll kalkunen og lukk åpningen med tannpirkere og bomullstråd ved å stikke cirka 4 tannpirkere gjennom skinnet på hver side av hulrommet på kalkunen og knytte med hyssing etter samme prinsipp som ved snøring av sko. Bind sammen benknokene. Fyllet kan også stekes i en form dekket med folie sammen med kalkunen den siste timen. Jeg har byttet ut cous cous med hvitt brød, og synes faktisk det er bedre. Som tilbehør pleier jeg å ha potetmos med sellerirot, fløtesaus med litt appelsinjuice og hakkede valnøtter, tyttebær og rosenkål, babygulrøtter og evt andre grønnsaker.
Helen Skrevet 18. desember 2006 #10 Skrevet 18. desember 2006 Å, jeg har fått stuffing med medisterfarse. Noen som har oppskrift på det? Syntes det var knallgodt. ← Jeg bruker bare helt vanlig medisterfarse, stapper kalkunen nesten full så syr jeg igjen åpningen med hyssing. Kalkunen blir så saftig og medisterfarsen blir kjempegod.
Prinsesse på erten Skrevet 18. desember 2006 Forfatter #11 Skrevet 18. desember 2006 Takk for oppskrift, Plym! Den høres knall ut.....
Gjest lazuli Skrevet 19. desember 2006 #12 Skrevet 19. desember 2006 Jeg gnir inn kalkunen med sitron og så pensler jeg den med smeltet smør før jeg krydrer. Jeg puttet stuffing i før, men i de senere årene har jeg kun lagt inn epler og svisker før jeg syr igjen med hyssing. Mye godt tilbehør er nevnt, og i tillegg til det passer også rødkål ypperlig. I sausen tilsetter jeg bestandig godt med fløtemysost, fløte og soyasaus. Nydelig
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå