Gå til innhold

stivpiske eggehvitter

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

jeg får det ikke til... eggehvittene blir ikke stivpiskede...

Og julebaksten ble ikke bra...

det hadde ikke kommet noe plomme i... prøvde både med miksmaster og håndkraft... hva er best?

hva gjør jeg feil?

Endret av hildab
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei, vanskelig å si hva du gjør feil, men kanskje du bare ikke pisker det lenge nok?

Skrevet

HAr lite erfaring med dette selv, men såvidt jeg vet hjelper det ialle fall å ha ferske egg (personlig bruker jeg egg etter påstemplet dato, det er jo noe nytt dette at de har så kort holdbarhet, før var de holdbare minst en måned lenger, så med egg sjekker jeg bare om de fortsatt virker ok dersom det er innen en måned etter dato ialle fall. Men akkurat til denslags bruk er det såvidt jeg vet å anbefale å ha helt ferske (vel, trengerikke egen høne da) egg)

Skrevet

Pisk lenge nok, så blir den stiv. Når du kan snu bollen opp-ned uten at hvitene sklir ut er den stiv nok.

Jeg bruker stavmikseren med visp, funker helt greit.

Skrevet

Så det kan ikke ha noe med at hvis man visper for hardt eller for mye, så blir eggene "slitne" og ikke vil bli stive? Skjønner hva jeg mener?

Skrevet

Bollen må også være helt ren, ikke spor av fett i den.

Jeg bruker å "tørke" ut av bollen med en halv sitron. Det fjerner eventuelle fettrester.

Begynn og visp på halv fart, og øk etter ett minutt hvis du bruker elektrisk visp, hvitene trenger å komme litt mykt i gang.

Skrevet
Bollen må også være helt ren, ikke spor av fett i den.

Jeg bruker å "tørke" ut av bollen med en halv sitron. Det fjerner eventuelle fettrester.

Veldig viktig!

Det kan også hjelpe å ha i aldri så lite salt i egeghvitene når du begynner å piske.

Gjest Bjørnsdatter
Skrevet

Er det så mye som en liten oljerest igjen etter du lagde pizzadeig i samme bollen, så blir ikke eggehvitene stive. Egg gjør seg forøvrig best romtemperert.

Skrevet

Som flere sier er det viktig at bollen er helt ren! Derfor fungerer det best med glass- eller metallbolle. Plastboller har ofte fettrester uansett hvor rene de ser ut.

Skrevet

Hallo

Baker ganske mye, og mitt tips i forhold til eggehvite, er at du bruker bolle av stål, og setter den (tom altså) inn i fryseren en god stund før du skal begynne å bruke den. Da blir den iskald når du har oppi eggehvitene, og de vil lettere stivne rimelig kjapt.

Bruker også å dele eggene en god stund før de skal brukes, og setter da hvitene inners i kjøleskapet, så at de blir skikkelig kalde. Lettere å få de stiv da.

Et annet triks er at du ikke tilsetter sukker ol før hvitene er blitt stive, og da gradvis.

Dette fungere alltid for meg, og har baket dusinvis av "verdens beste", og har i aldri plagdes med eggehvitene.

PS. Som nevnt er helt ren bolle og visper en selvfølge :)

Skrevet

Både bollen, vispen og eggehvitene bør være romtempererte. Det er også en fordel om eggene ikke er helt ferske.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...