Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg jobber nå heltid i et firma som jeg trives i.. Har kontarkt ut året '08.. Fra og med nyåret nå, skal jeg begynne å ta opp noen fag (har ingen videregående utdannelse) Slik at når jeg er ferdig med arbeidet, så håper jeg å være klar fro å studere videre.. Har tenkt privatskole (da kan man jo velge om man vil gå skole om kvelden eller dagen)... Men dette koster jo litt penge.. Får vi noen form for støte når jeg som mest sannsynlig student blir gravid? For opptil studiene så komemr jo også utgifter til unge,..Hva kan jeg få i støtte av staten i forskjellige situasjone?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er ikke sikker på hva du kan få i støtte. Har ikke vært i din situasjon. Men, sjekk ut lånekassen sine sider, eventuelt minside på norge.no. Lykke til!

Gjest Aurora Vaniljesaus
Skrevet

Jeg tror det er viktig å enten være i arbeid eller i fulltidsstudier når du får barnet. Pass på å ikke falle mellom to stoler.. Men jeg VET ikke nok om dette..

Har du sjekket trygdeetaten (eller hva de nå heter nå) sine hjemmesider?

• 2 uker senere...
Skrevet

Jeg vet at man må ha studert i minst 6 mnd. for å få fødselsstipend. Fødselsstipendet blir regnet ut fra hvor mye mannen din tener, og er omtrent det samme som du vanligvis får i stipend og lån, bare at alt da kommer som stipend.

Du må også ha en eksamen igjen etter at du får barn. Du får ikke fødselsstipend viss du fullfører utdanningen din samme vår/høst som du får barnet.

Du kan ta permisjon et år fra studiene, eller fortsette å studere. Begge deler kvalifiserer til fødselsstipend. Viss du velger å fortsette å studere på heltid, får mannen din all permisjonen din med egen lønn (29 uker). Men dette forutsetter at mannen tar permisjonen som tidskonto, ikke som heltidspermisjon (det kan han selvsagt, men da får ikke du fødselsstipend..). Viss han tar permen på tidskonto, blir det regnet som at han fortsatt er i arbeid (mannen må vere i arbeid for at du skal få fødselsstipend).

Innvikla saker, men satte meg selv godt inn i dette da jeg fikk barn som student! -vil virkelig anbefale det at mannen går hjemme på tidskonto, og du fortsetter å studere (kan ta et fag over internett, for eks., gjør jo ikke noe om du tar eksamen eller ikke;) Slik sett får begge to verdifull tid sammen med barnet -samtidig! Er ingen annen ordning som er så god, i hverfall ikke etter at man er begynt i jobb...)

Skrevet (endret)

Såg nå at det var privatskole du skulle gå, og ikke høyskole. Vet ikke om lånekassen har de samme ordningene for de skolene, men det er jo verdt å sjekke! ;)

Endret av 83`
Skrevet

Hvordan regner man det ut hvis mannen også studerer fulltid?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...