Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg skriver her for kunne ikke legge ett innlegg på karriere og utdannelse...

jeg jobber på et sted hvor det er totalforbud med alkohol på jobb...sjefen min hadde fri idag..hun ene jeg jobber med var med han på fest inatt.det ble selfølgelig drikking og nach sammen.hun begynte på jobb 8.og de drakk heftig til langt på natt.de tar taxi sammen til jobb, han bor rett ved siden av.hun fortsatt full.hun kommer på jobb sent og nestleder får greie på at hun fortsatt er full.hun må blåse og får sparken.og nå kommer dette som jeg blir sint over.greit hun var dum som dukket opp på jobb drita, MEN som sjef burde ikke han kanskje ha sagt noe sånt som at: du skal faktisk på jobb imorgen, og nå er det nok?eller: moralsk sett vil jeg ikke være med på dette for du skal faktisk på jobb imorgen? han er ny, men han vet godt at pga sikkerheten tolereres ikke alkohol, selv ikke i små mengder...hvor er arbeids moralen hans??burde ikke han også ha hatt litt ansvar midt oppi dette?hva mener dere? jeg syns dette er helt forferdelig når det gjelder sjefen min og hans opptreden i dette. jeg mener han burde hatt litt ansvar for dette. hvis jeg var sjef hadde jeg personlig aldri godtatt å drikke med mine kolleger når jeg visste hvor strengt dette var og hva det kunne føre til....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nah... er man så dum at man drikker dagen før man skal på jobb må man bare ta følgene av det.

Skrevet

Sjefen har vel ikke nødvendigvis full oversikt over når alle er på jobb? Kanskje han trodde hun avspaserte siden hun ble med ham på rangel kvelden/natta før? Og han er vel ikke sjefen over privatlivet hennes? Enhver kollega kan vel være omsorgsfull og passe på kolleger på fritiden, men jeg ser det ikke som noens jobb eller ansvar, nei.

Syns egentlig det er litt provoserende med mennesker som har gjort noe dumt som prøver å dytte ansvaret over på noen andre istedenfor å stå i det selv.

Skrevet

selflgelig var hun dum...jeg prøver på ingen måte å rettferdiggjøre det hun gjorde...men jeg er dypt sjokkert over sjefen...hun får ta konsekvensene av det hun gjorde...dette er på en båt hvor sikkerheten teller alt! som sjef hadde jeg ikke tillatt det uansett! hun har faktisk en viktihg oppgave hvis det skulle skje noe.han visste godt at hun skulle på jobb...jeg hadde ikke sittet og drekt med henne og kjørt med henne på jobb i den tilstanden hun er i. hvis det hadde skjedd no...for eksempel at det hadde begynt å brenne i båten, mann over bord, ett liv hadde gått tapt, eller noe annet hadde jeg aldri kunnet leve med det at jeg faktisk satt og godtok dette her og koste meg med hun og fyll rett før hun skulle på jobb. dette er selfølgelig å sette det litt på spissen....

Gjest Blondie65
Skrevet

Hvordan vet du at ikke han prøvde å få henne fra å drikke da?

Som flere andre sier så er det ikke sikkert han visste hun skulle på jobb, er ikke alltid lett å vite turnusen til de ansatte.

Hvis han derimot bagateliserte det at hun skulle på jobb eller nødet henne til å drikke mer er det en annen sak - selv om det fortsatt er hennes fulle og hele ansvar at hun kom full på jobb. Jeg fatter jo ikke at folk kan komme på jobb beruset selv i yrker med mindre sikkerhetskrav men det er nå meg da.

Skrevet

Det er jo klart at personen som skulle på jobb dagen etter står med ansvaret her.

Men siden sjefen var med og drakk sammen med vedkommende syns jeg det er litt merkelig at denne personen ikke sa i fra for å beskytte vedkommende. Det kan faktisk være at sjefen i en viss grad presset personen til å drikke videre ved å si at ta nå en til da, det er jo ikke så farlig eller liknende. Og om personen som skulle på jobb dagen etter var helt ny er det ikke sikkert det er så lett å si nei...

Var dette en metode for å bli kvitt vedkommende fra stillingen? Det lurer nå jeg på. For selv om det ikke var sjefens ansvar å si i fra, ville alle normale mennesker i den situasjonen hinte i alle fall om de har en viss medlidenhet og empati i kroppen, eller tar jeg feil? Jev ville gjort det i alle fall..

Skrevet

Vi kan jo spekulere oss grønne i om sjefen nødet henne til å ta en drink til eller ikke, eller om sjefen gjorde dette fordi han egentlig vil bli kvitt henne(!). Jeg er tilbøyelig til å være enig i at det var umodent av sjefen å drikke med henne kvelden/natten før hun skulle på jobb, hvis han visste om det, men noe ansvar har han ikke. Og hvem vet, kanskje han ba henne ta det rolig? Kanskje hun sa hun ikke skulle på jobb? Og uansett hvor mye han har nødet; kommer du full på jobb har du et stort problem. Det ville du hatt uansett om du hadde en ordinær kontorjobb uten spesiell alkohol-restriksjoner. (jeg har aldri hørt noe om at det er ulovlig å være full på min jobb, men har likevel aldri opplevd fulle kolleger...).

Skrevet

han visste godt at hun skulle på jobb.alle har turnus unntatt han.han jobber hver dag med fri hver søndag.så han var fullt klar over hvem som skulle på jobb dagen etterpå.han er ny.ikke hun. hvis det var meg som var sjef hadde jeg ikke sittet der og gitt f fordi det ikke var mitt ansvar....

Skrevet
han visste godt at hun skulle på jobb.alle har turnus unntatt han.han jobber hver dag med fri hver søndag.så han var fullt klar over hvem som skulle på jobb dagen etterpå.han er ny.ikke hun. hvis det var meg som var sjef hadde jeg ikke sittet der og gitt f fordi det ikke var mitt ansvar....

Nei så hva mener du han burde gjort da?

Eller mener du å si at hun gikk på fylla fordi hun var ute med sjefen sin og at det ikke ville skjedd hvis hun ikke var med ham?

Skrevet

Han er ny, og skal ha full kontroll over turnusen til de ansatte? Jeg har aldri opplevd en sjef som husker turnusen til andre enn seg selv...

Jeg syns hun har hele ansvaret her. Om hun drikker før jobb får hun ta ansvaret for det, og ikke prøve å legge noe av skylden på sjefen. Kanskje sjefen burde ha gjort både det ene og det andre, men det er hun som har vært dum her.

Skrevet

Så om dere var sjef, visste at vedkommende skulle på jobb dagen etter, så hadde dere gitt f i å si i fra?

Det hadde ikke jeg. Om vedkommende bare hadde fortsatt å drikke ville det vært en annen sak, og dette vet vi jo ikke. Men som sjef hadde jeg sagt i fra, ansvar eller ikke. Det handler også om medmenneskelighet...

Skrevet
Så om dere var sjef, visste at vedkommende skulle på jobb dagen etter, så hadde dere gitt f i å si i fra?

Det hadde ikke jeg. Om vedkommende bare hadde fortsatt å drikke ville det vært en annen sak, og dette vet vi jo ikke. Men som sjef hadde jeg sagt i fra, ansvar eller ikke. Det handler også om medmenneskelighet...

Om jeg hadde vært sjef eller kollega, venn eller bekjent så ville jeg helt klart blitt bekymret og sagt fra. Uansett hvilke jobb vedkommende hadde hatt. Men jeg hadde ikke tenkt at det var mitt ansvar om hun går på fylla før hun skal på jobb?! Regner med det dreier seg om et voksent menneske?

Skrevet

jeg har ingen problemer med å at hun fikk sparken. hun fikk som fortjent. det er det ingen tvil om. personlig hadde jeg sikkert bare ringt og sagt at jeg var syk eller ett eller annet..det er helt og holdent hennes egen feil. men jeg har mistet litt respekt for min sjef som da sitter og drekker med henne og vet at hun skal på jobb og har en viktig jobb med hensyn til sikkerhet...det jeg sier jeg ville gjort som sjef ville være å snakke henne til henne. sagt no som at hun ikke burde drikke.eller holde opp. personlig ville jeg aldri sittet med kolleger og drikt med de rett før de skulle på jobb av prinsipp. jeg hadde prøvd å snakke med henne. og hvis ikke det hjalp hadde jeg bare gått for jeg mener det er feil....jeg hadde ikke villet involvert meg i det....rett og slett.selv om jeg ikke da hadde hatt ansvar...men det er eelf mitt synspunkt...jeg synes det er umodent...når han jobber 2 uker med samme personer og 2 uker med andre syns jeg ikke det er så vanskelig å vite hvem som er på jobb eller ikke.

Skrevet

Jeg har absolutt ingen tro på at en sjef kunne påvirket en arbeidstaker som møter opp full på jobb.

Personlig synes jeg det er litt rart at han drikker med ansatte under seg, men allikevel..det er HUN som tabbet seg ut og ble heldigvis tatt for det. Selv i en tenkt situasjon hvor sjefen oppmuntret den ansatte til å drikke, så er det hun som har ansvaret for å oppfylle jobbkrav.

Gjest Blondie65
Skrevet

Men hvordan vet du at han ikke prøvde å stoppe henne? Var du der?

Kanskje han valgte å fortsatt være der for å forsikre seg om at hun kom trygt hjem? Eller sitter du med kunnskap om situasjonen som betyr at han mer eller mindre presset henne til å drikke?

Og hvorfor i denne verden gikk hun på jobb i den tilstanden?

Misforstå meg rett, jeg skjønner det etiske dilemmaet her: Bør en sjef drikke med sine ansatte dagen før de skal på jobb når det får slike konsekvenser. Etisk og moralsk kan det være han har gjort noe forkastelig. Hvordan skal han straffes for det?

Man får vel bare notere seg bak øret hva slags type han er. Utfallet for henne blir det samme uansett - med mindre du mener at hun ikke hadde fortsatt å drikke dersom han ikke hadde vært tilstede. Uansett mener jeg at personer som ikke kan stå i mot drikkepress når de VET at konsekvensene kan bli katastrofale har et alkoholproblem - og da er det vel dessverre like greit at vedkommende mister jobben før dette går utover sikkerheten til de andre?

Skrevet

Hvis hun var hjemme hos seg selv og drakk dagen før hun skulle på jobb er hun vel bare dum? Jeg skal være enig i at det er spesielt at sjefen var der, men han har ikke ansvar for hva hun gjør i sitt eget hjem på fritiden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...