Gå til innhold

Fransk julekake?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I fransktimen skal vi ha med noe godt som avsluttning før jul, og jeg lurer på om noen vet av en oppskirft på ikke altfor sær (jeg er litt kresen) julebakst som er typisk "fransk" og ikke altfor tidkrevende og få til?

Høres kanskje kravstor ut men man prøver da.. Har jeg drøm at de til jul ofte lager en slags rullekake som skulle ligne en vedkubbe?

takker for alle forslag

Videoannonse
Annonse
Gjest Dallandra
Skrevet

Det stemmer. Forsøk å søke på bûche de noël så burde det dukke opp noe.

Skrevet

Bûche de Nöel

3 egg

½ kopp sukker

⅓ kopp maisenna

1 ts bakepulver

2 ss kakao

½ kopp aprikossyltetøy

1 ss brandy/konjakk

½ kopp kremfløte

100 g hakket mørk sjokolade

¼ kopp sukker

¼ kopp vann

2 eggeplommer

2 ts kakao

60 g smør

½ kopp kremfløte

Visp eggene tykke og kremete, visp gradvis inn sukker. Vend inn siktet maisenna, bakepulver og kakao. Hell i en 25 x 30 cm langpanne og stek ved 180-190 grader i 12 minutter. Hvelv over på et sukret papir, rull sammen med bakepapiret fra pannen over og la avkjøles til romtemperatur.

Smelt sjokolade, og avkjøl. Bland sukker og vann i en kjele og varm opp under omrøring til sukkeret er oppløst. Kok opp og la koke uten lokk og uten å røre i 2 minutter. Visp eggeplommene og visp gradvis inn varm sirup. Visp inn sjokolade og siktet kakao, så mykt smør. La stå i kjøleskap 30 minutter. Stivpisk kremfløten og vend inn 1/4 av sjokoladekremen.

Rull ut kaken igjen, bre over syltetøy blandet med brandy, bre så over kremfløten. Rull sammen og sett på brett. Sett i kjøleskap noen timer eller over natten. Skjær av en diagonal skive av kaken som settes på siden som en gren på stammen. Bre over sjokoladekremen og dra en gaffel over slik at det ser ut som bark. Dryss over melis (som sne) før servering.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...