Gå til innhold

Tapas

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dumt spm, men jeg lurer rett og slett på hva tapas er.

Har alltid forestilt meg at det er en rett, slik som feks taco. Men er litt småforvirra. Har prøvd å google, men finner sp mye forskjellig.

Har spist tapas selv, og da var det små krydrete kjøttboller i en salat... Er det disse kjøttbollene som utgjør tapas, eller hva ER det egentlig...? :sjenert:

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Tapas er småretter/fingermat, opprinnelig fra Spania.

Endret av Drua
Gjest Fjellsippa
Skrevet (endret)

Tapas er småretter, og kan egentlig være hva som helst som man småspiser til et glass vin.

Ordet tapa betyr lokk, og historien sier at det var en matbit de la over glasset i gamle dager, så ikke fluene skulle fly oppi. Som om det var bedre at fluene landet på maten. :ler:

Endret av Fjellsippa
Skrevet

:ler:

Så det er egentlig bare mange små forskjellige retter, kan være hva som helst. Jaja, litt skuffa..trodde det var noe kjempespennende... Noen vrangforestillinger må man jo ha... ;)

Skrevet

Tapas er jo kjemepspennende. Det finnes jo så mye godt fra ikke bare Spania men også Italia, Marokko (meze) og Midtøsten.

Kjøp deg en tapasbok og bli inspirert.

Skrevet
Tapas er jo kjemepspennende. Det finnes jo så mye godt fra ikke bare Spania men også Italia, Marokko (meze) og Midtøsten.

Kjøp deg en tapasbok og bli inspirert.

Så det er ikke hvilke som helst småretter da, men sydlandske "kjente" småretter? I en reklame vist på TV nå brukte de jo ribbe og lammerull som ingrediens i tapas.

Så det kan vel være kjedelig også...? Det er hva man gjør det til kanskje, el..? Kan jeg feks soddboller, kjøttkaker og fiskekaker på pinne og kalle det for tapas? Finnes det noen retningslinjer?

Ja, en tapasbok hadde vært midt i blinken. ;)

Skrevet

Ekte tapas er spansk småretter.

Her kan du se hva du kan forvente å få servert når du er ute.

http://en.wikipedia.org/wiki/Tapas

Var på en tapas restaurant i Tønsberg og der var der mye god mat. Og rødvinen som de anbefalte var veldig god til de smårettene. Blåskjell fikk vi også. De var rågode!

Hmm må snart ta meg en tur ut å spise der igjen. :hoppe:

Gjest Fjellsippa
Skrevet
Så det er ikke hvilke som helst småretter da, men sydlandske "kjente" småretter? I en reklame vist på TV nå brukte de jo ribbe og lammerull som ingrediens i tapas.

Så det kan vel være kjedelig også...? Det er hva man gjør det til kanskje, el..? Kan jeg feks soddboller, kjøttkaker og fiskekaker på pinne og kalle det for tapas? Finnes det noen retningslinjer?

Ja, en tapasbok hadde vært midt i blinken. ;)

Du kan godt bruke ribbe og kjøttboller som tapas. Hvis du lager kjøttbollene selv, kan du jo krydre med urter og hvitløk. Da blir de spansk. Ribbe har de i Spania også, men den tilberedes jo på en annen måte enn det vi gjør.

Tapas kan faktisk være hva som helst av småretter som serveres til et glass vin. Du bestemmer selv, og velger det du liker best. Det er ingen grunn til å innskrenke seg til bare spanske retter.

Du kan jo ønske deg en tapasbok i julegave. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...