Beam Skrevet 17. desember 2006 #1 Skrevet 17. desember 2006 Har dere fått skattekort for neste år? Kom til å tenke på det i dag, og jeg har ikke mottatt noe ennå.
Beam Skrevet 17. desember 2006 Forfatter #2 Skrevet 17. desember 2006 Og etter litt googling fant jeg ut at de sendes ut fra 20. desember...
Gjest gjesta Skrevet 17. desember 2006 #6 Skrevet 17. desember 2006 Har ikke pleid å få det før i begynnelsen av januar.
Gjest Skya Skrevet 18. desember 2006 #8 Skrevet 18. desember 2006 Jeg har nettopp flyttet. Sendes skattkortet automatisk ut fra mitt nye ligningskontor eller må jeg ta kontakt med de? Meldte flytting til folkeregisteret i forrige uke.
Gjest gjesta Skrevet 18. desember 2006 #10 Skrevet 18. desember 2006 Mitt kort kom i dag ← Mitt også. Nå gjenstår det bare å sjekke om det er riktig.
Cappuccino Skrevet 19. desember 2006 #11 Skrevet 19. desember 2006 Jeg har nettopp flyttet. Sendes skattkortet automatisk ut fra mitt nye ligningskontor eller må jeg ta kontakt med de? Meldte flytting til folkeregisteret i forrige uke. ← Du må skatte til din gamle kommune et år til, og skattekortet sendes til den adressen som er folkeregistrert.
Malama Skrevet 19. desember 2006 #13 Skrevet 19. desember 2006 Mitt kom i går. Jeg visste at det var på vei, og kunne bare konstatere at det er feil, som jeg forventet (vi har nemlig kjøpt hus i år, og det gjenspeiles ikke på skattekortet. Selvsagt fordi vi ikke endret skattekortet for i år (like greit å bare betale litt for mye de månedene det var igjen av året, så får vi det tilbake til sommeren, da gifter vi oss, så de kommer nok godt med)) Så nå skal jeg se om jeg husker å få bedt om et nytt før jul, så jeg kan levere nytt til lønnskontoret over nyttår. Jaja, lønningen for januar får jeg det sikke tyikke levert til uansett, jeg tror de trekker etter årets da (eller det jeg har fått tilsendt, det er jo samme tabell som i år) fordi de begynner å jobbe ned januarlønnen allerede nå) Men, de kommer nok snart til alle som venter
Gjest Aurora Vaniljesaus Skrevet 19. desember 2006 #14 Skrevet 19. desember 2006 Åh uff.. Må jeg til med dette igjen... Det er så vanskelig å få skattekontoret (i alle fall mitt) til å forstå at jeg tjener penger.. De ser på hva jeg tjente for et par år siden (og da var jeg jo student og tjente veldig lite) og nekter å forstå det når jeg forteller dem at jeg nå er i "vanlig jobb".. Øh! I fjor ringte var jeg arbeidsledig de første par månedene av året, så jeg kontaktet dem ikke før jeg hadde begynt å jobbe.. Og da jeg bad om skattekort med en viss prosent ringte en dame til meg og sa at jeg kom jo ikke til å tjene så mye for det var jo gått så mye av året allerede.. Det var MARS! Hallo!!
Malama Skrevet 19. desember 2006 #15 Skrevet 19. desember 2006 Det burde jo ikke være så vanskelig å få dem til å akseptere at du jobber nå. De skreiver somregel ut skattekrot etter de opplysningene de har (siste ligning, den er jo i år fra 2005) eller skattekortet du fikk i fjor dersom du endret på det. Og ber du om endring så burde de ikke protestere på det da. Men, uansett, du kan jo faktsik be lønnskontoret om å trekke m,er enn hva skattekortet ditt viser, om du ikke får dem til å gi deg korrekt skattekort sånn med en gang.
Sola^ Skrevet 19. desember 2006 #16 Skrevet 19. desember 2006 Har som regel berre ringt inn til likningskontoret og bedt om skattekort. Ikkje brydd meg med å fylle inn skjema eller noko. I år kom det i postkassa i går. Skal visst ikkje ha prosenttrekk i år, men tabelltrekk. Jaja. Det går nok bra.
Gjest Aurora Vaniljesaus Skrevet 19. desember 2006 #17 Skrevet 19. desember 2006 Det burde jo ikke være så vanskelig å få dem til å akseptere at du jobber nå. Nei, det er det jeg synes også.. Men de synes vel jeg er en liten "drittunge" som ikke vet sitt eget beste.. Husker da jeg drev å skulle ha skattekort for sommerjobber.. Fikk sånn kjeft fordi jeg ikke viste nøyaktig hvor mye jeg kom til å tjene. Jeg foreslo at vi bare skulle gå ut i fra hva jeg trodde det kom til å bli på.. Og da sa dama bak skranken "ja, det er jo verst for deg". Og jeg svarte "verst for meg? det skjer jo ikke noe farlig om vi bommer med et par tusenlapper". Og hun sa "jo, du kan få restskatt". Jeg svarte at "det tror jeg nok jeg overlever" og smilte.. Da så det ut som dama skulle eksplodere..
Malama Skrevet 19. desember 2006 #18 Skrevet 19. desember 2006 Merkelige folk på ditt skattekontor da. Jeg har aldri hatt provlemer med å få de skattekort jeg vil ha, heldigvis. Vi rista litt på hodet da, min forlovede og meg i går, mens vi titta på skattekortene våre. Vi har i utgangspunktet ganske identisk økonomi, han tjener litt mer enn meg, men helt likt studielån, jeg har litt mer renteinntekter enn ham, litt mer i banken enn ham (dvs, pga at jeg har bedre rentevilkår har altså jeg stordelen av sparepengene våre i banken (vi har fellesøkonomi) Vi eier også nøyaktig halvparten hver av huset vårt, med tihørende halvpart av lånet (spent på om de har fått det rett på selvangivelsen) Jeg får konsekvent et tabellkort, han får bestsngi prosentkort. Greit nok det. Jeg tjener altså minst, og har høyest skattetrekkprosent (om man regner det ut) Han er oppført med MER studielån enn meg, og MINDRE renteutgifter (som sagt, våre lån er identiske). Og selv om det stemmer at jeg har mer renteinntekter enn ham, så har jeg ikke 200 ganger så mye renteinntekter som ham da.... (100 kroner var litt lite å anta som renteinntekter, på et helt år...) FORTSATT har de heller ikke klart å oppdage at vi hvert år putter penger i BSU da, det er greit at de ikke antar vi gjør det hvert år, men hva med å innse at vi HAR BSU (og følgeig definitvt mer enn 100 kroner i renteinntekter, samt faktisk "formuespenger" som står der på den kontoen? At de ikke har fått med seg hus og lån overrasker ikke, ettersom det er kjøpt i sommer, og vi på ingen måte har fortalt dem det. (Jo, faktsik, det er stor sjags for at FOLKA vet at vi har kjøpt hus, men ikke systemet (min forlovede jobber på ligningskontoret) Men, vi får nok nye skattekort uten de helt store protestene tenker jeg. De ville vel og merke nekte oss å melde flytting tildenne byen i sin tid, men etter det har de vist seg å være greie mennesker (og som sagt, om enn i en annen avdeling, så jobber min kjære der) og aldri protestert på de skattekort vi ber om. Ja, jeg takler å betale for mye skatt (og foretrekker det over restskatt, selv om jeg fint skulle klart å betale det også) og overlever om vi bommer. I hovedsak fordi; de bommer jo alltid likevel
Cappuccino Skrevet 19. desember 2006 #19 Skrevet 19. desember 2006 Åh uff.. Må jeg til med dette igjen... Det er så vanskelig å få skattekontoret (i alle fall mitt) til å forstå at jeg tjener penger.. De ser på hva jeg tjente for et par år siden (og da var jeg jo student og tjente veldig lite) og nekter å forstå det når jeg forteller dem at jeg nå er i "vanlig jobb".. Øh! I fjor ringte var jeg arbeidsledig de første par månedene av året, så jeg kontaktet dem ikke før jeg hadde begynt å jobbe.. Og da jeg bad om skattekort med en viss prosent ringte en dame til meg og sa at jeg kom jo ikke til å tjene så mye for det var jo gått så mye av året allerede.. Det var MARS! Hallo!! ← Det er ikke meningen at du skal ringe til likningskontoret mer, nå skal du selv fylle ut de nødvendige opplysningene på nett, så får du skattekort i posten. Som sagt så kan du også be arbeidsgiver om og trekke en høyere prosent eller tabell enn det som står på kortet.
Salute Skrevet 20. desember 2006 #20 Skrevet 20. desember 2006 Angående skattekort... Jeg fikk mitt i går. Jeg har tatt viderutdanning og har derfor fått utbetalt stippend da jeg måtte bo borte. Pga regler så blir det utebetalt som lån og delvis omgjort til stippend etter hvert som du består fagene. Jeg er ferdig nå og har startet på universitetet. Problemet er at en kan ikke ha mer enn så og så mye i formue i året man får utbetalt, det vil si 05/06 -og jeg har noen tusen over den grensen. Da blir deler av stippendet omgjort til lån igjen. På det nye skattekortet mitt står det noen tusen mer. Pluss det står at min gjeld nå er 15.000 i stedet for 7500 som jeg fikk beskjed om. Betyr det at lånekassen har registrert at jeg har litt over grensen? Blir ikke ligningen endelig lest av den 31? Hvis jeg tar ut pengene eller bruker de på noe annet, nye møbler f. esk vil jeg bli reddet da? Det er bare snakk om noen tusenlapper over grensen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå