Gå til innhold

Venninne med sambo til besvær...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en venninne som tydelig ikke liker samboeren min.

Samboeren min er utenlandsk og har ikke jobb. Vi har hatt våre problemer, men idag har vi det fint sammen.

Hun liker han ikke, og har tydeligvis snakket mye om han til sin egen samboer.

Det ble slutt mellom meg og samboeren min et par uker, men vi fant tilbake til hverandre. Et par problemer som måtte løses og siden da har vi hatt det fint. I mellomtiden var jeg på besøk hos henne, og da sa hun at hun syntes det var bra at jeg brøt med han og at hun alltid hadde syntes at det bare var tull med utlendinger. Det syns jeg var utrolig fårlig sagt av henne, det er helt mot hva jeg mener og syns, og jeg hater rasister. Men jeg sa ingenting, ble bare paff.

Har trukket meg mer og mer unna henne, så da jeg ble sammen med samboeren igjen, fortalte jeg henne det ikke. En natt sendte de melding og spurte om jeg ble med på trekant, noe som er helt imot mitt syn på sex og noe jeg aldri i livet skulle vært med på uansett og samboeren min fikk lese meldingen. Etter det har han mislikt at jeg treffer henne, og jeg ser henne så lite som mulig men mest fordi jeg har mistet mye av respekten jeg hadde for henne da de spurte om å bli med på trekant, som om de trodde jeg skulle ønske å bli med på det.

I natt ringte samboeren hennes på mobilen min og samboeren min svarte. Han spurte hvem det var og fikk bare spørsmål tilbake om hvem samboeren min var... Nesten som om han ville ødelegge i forholdet. Han slengte dritt til han om at "ja snakker du norsk, du prøver iallefall"...I en spydig tone... Så spurte han om å få snakke med meg, og han svarte at jeg sover, fordi jeg jobber. "Ja, det er bra hun jobber, det gjør jeg også - i motsetning til deg!" svarte han. Da hørte vi "venninna" mi i bakgrunnen si noe til han, så hun visste hvordan samboeren hennes oppførte seg, men gjorde ingenting. Han var skikkelig stygg mot han. Samboeren min ble veldig såret, han har ikke gjort han noenting! Og han er normal og høflig mot folk, tilmed når de ringer slik på natta. Til slutt la samboeren hennes bare på røret.

Og idag sendte venninna mi melding om at hun trengte å få fikset neglene sine (da jeg støper negler) fordi hun knakk tre stk i helgen. Ingen unnskyldning for oppførselen til samboeren hennes.Ingenting. Hadde jeg vært henne, hadde jeg i det minste ringt og sagt unnskyld og vært innmari flau. (Vel, så jeg sendte en melding om at jeg har fullbooket i morgen) Så helgen vår ble ødelagt, samboeren min tar det svært tungt at han ikke har jobb, og så slenger en som han aldri har møtt engang, dritt til han om at han er arbeidsledig nå. Samboeren sitter bare i sofaen og er lei seg, og jeg er sur på venninna mi og samboeren hennes. :frustrert: Og dette skal liksom være venner... Begynner å hate henne, når samboeren hennes såret samboeren min, sårer han meg også! Samboeren min er så lei seg og jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Han møter mye rasisme i dette landet, og han har bodd her i ni år, men han trodde aldri at "venner" oppførte seg slik. Det trodde ikke jeg heller. Vil si rett ut til henne hva jeg syns, men vil ikke synke til deres nivå. Samboeren min fikk dritt slengt ufortjent, og uprovosert. Jeg vil ikke treffe henne mer, og samboeren min sier at jeg ikke bør ha mer kontakt med de heller. Nok er nok. Men hva skal jeg gjøre nå? Skjønner ikke at det går an å være så respektløs!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde kommet til å gitt beskjed til veninna mi at om hun ikke kan respektere den du er sammen med, og respektere at det er han du elsker så er hun ingen venninne.... Og det mener jeg.

Hadde venninnen min blitt sammen med en som var innvandrer ville jeg aldri dømme henne ut i fra det? Hallo, er ikke innvandrere mennesker på lik linje som alle andre? Det at han ikke har jobb regner jeg med er fordi han ikke får seg jobb og IKKE fordi han ikke gidder. Da hadde jo saken stillt seg helt annerledes.

Lykke til til dere! Dere fortjener bedre venner enn det der. Og de finnes der ute!

Skrevet

kanskje du kan sende henne en melding og si noe sånn som:

Så trist at vi ikke er venner lenger. Jeg har satt pris på deg som en god venninne, men jeg inser jo at dette ikke er gjensidig da en god venninne ville behandlet de jeg er glade i med respekt uansett om de likte vedkomende eller ikke.

Gjest "Innvandrer"
Skrevet

Ja, det er mye fordommer og fremmedfrykt (kall det gjerne rasisme) der ute. Jeg er innvandrer selv, men jeg føler meg nokså "norsk" som alle andre som bor her. Har bodd i Norge i 10 år, og tatt høyere utdanning her.

Min tidligere samboer og jeg opplevde mye negativitet fra andre. Mange ytret sin mening om at de ikke hadde noen tro på såkalte forhold mellom to forskjellige raser. Jeg gikk arbeidsledig en lang periode. Fikk inntrykk av at alle mine søknader gikk i søpla, fordi jeg aldri hørte noen ting fra arbeidsgiverne, til tross for at jeg mente at jeg var kvalifisert for stillingene jeg søkte på. Har snakket med andre innvandrere og i tillegg lest en artikkel der det sto det var svært vanskelig for innvandrere med utenlandske navn å bli vurdert til en stilling; i det hele tatt bli innkalt til intervju. Jeg har et utenlandsk navn...Kanskje det var derfor jeg aldri fikk jobb når jeg søkte. Nå har jeg omsider jobb takket være en norsk venn som anbefalte meg til stillingen.

Spesielt da forholdet til samboer tok slutt, var det kritisk for meg å være uten jobb. Det var mange grunner til samlivsbruddet, men den viktigste grunnen var antagelig at familien hans som ikke likte at han var med ei utenlandsk dame. Jeg mener at selv om jeg er utenlandsk, er jeg da like god for ham som en norsk dame ville vært. Jeg klarer meg fint i det norske samfunnet og har ingen problemer verken med å forstå andre eller gjøre meg forstått. Det var allerede ganske ille å bli sett med kritiske øyne av andre i samfunnet, men enda verre var det når familien hans ikke støttet oss. Jeg var ofte såret og lei meg, til tider ganske deprimert. Til slutt orket han vel ikke mer heller.

Må si at vi bodde på et lite sted, så kanskje slike forhold blir betraktet på en annen måte i storbyene. Jeg vet sannelig ikke. Synes bare det er trist at noen kan tenke så trangssynt og oppføre seg på den måten, spesielt i en tid der folk fra ulike nasjonaliteter lever "side om side".

Jeg er så glad for at du støtter din samboer!! Fortsett med det hvis du virkelig er glad i ham og vil være med ham. Ta avstand fra folk som ikke unner dere den lykken dere fortjener. Ikke la slike mennesker "forgifte" forholdet. Noen kommentarer kan være ment som "spøk", mens enkelte er direkte spydige. Ikke la de slippe unna det, men si ifra og gjør noe med det. Hvis ikke vil de bare fortsette å oppføre seg slik, ikke bare mot dere, men også mot andre i samme situasjon. Det skjer ingen (samfunns-)endringer hvis man ikke aktivt gjør noe med det, enten man gjør litt eller mye...Spesielt når det gjelder rasisme og diskriminering.

Gjest Gjest_Trådstarter_*
Skrevet

Jeg har tenkt og tenkt på dette, og jeg har bestemt meg for at slike "venner" trenger jeg ikke. Og jeg tror jeg skal sende henne en sms slik som en annen over her foreslo. Men likevel må jeg ta imot henne og ordne neglene hennes, siden hun hadde betalt for de... :roll: (Hun fikk tilmed langt under prisen fordi jeg betraktet henne som en slags venninne da) og jeg har ikke lyst til å se henne engang. Er veldig såret over oppførselen deres, og samboeren min var nedfor i hele går pga det samboeren hennes hadde gjort. Har nesten lyst til å ringe han eller sende han en melding om at det var unødvendig og frekt å oppføre seg slik.

Bare at hun kan sende melding dagen etter som om ingenting har skjedd, og som om jeg skal synes at det er helt greit er så frekt. Jeg får helt avsmak av slike mennesker som tror de er så mye bedre enn andre. Hun selv burde forstå hvordan det er, hun prøver og prøver å finne seg en annen jobb og søker overalt, men får ikke seg en ny jobb, og har holdt på i over ett år ufrivillig i den jobben hun har, fordi hun ikke får seg noe annet. Samboeren min har hatt jobb før, men det var vikariat - men det er vanskelig å komme seg inn på markedet igjen - enda vanskeligere når han er utenlandsk.

Når det gjelder hennes samboer, får jeg lyst til å sende han en melding og si rett ut hva jeg mener, at han oppfører seg som en ignorant, trangsynt bondeknøl som tror han er så mye bedre enn alle andre. At han burde se litt på seg selv og slutte å rakke ned slik på andre. (men det er bare ikke slikt jeg gjør, jeg holder slike ting for meg selv) Det er tydelig at de to sitter og prater dårlig om meg og forholdet mitt bak ryggen på meg. :sur: Hvordan kan de tillate seg å tro at de er så mye bedre fordi de har en bedre økonomi og har jobber? Pluss at de ser ned på utenlandske, som om det er bedre å være norsk! :frustrert: De sitter og drikker seg drita fulle hver eneste helg og har sex med andre folk de ikke kjenner (trekant), nye hver helg som hobby! Er det noe å være stolt av liksom... Vi lever iallefall et ordentlig sømmelig liv. Likevel skal folk som disse dømme.

Jeg kommer alltid til å støtte samboeren min, vi elsker hverandre, og det er ubetinget kjærlighet - vi kommer aldri til å gi opp hverandre. Vi har fått testet forholdet på mange måter og måtte vært gjennom mye, men vi har taklet alle problemer og kommet oss styrket gjennom det mens mange forhold går under når de møter problemer som vi gjør. (F eks hans arbeidsledighet, depresjoner, sjalusi/evt utroskap etc) Han er det beste i livet mitt, og vi har vært sammen i to år og han er den rette for meg. Familien hans har akseptert meg, mens min egen familie ikke aksepterer han, noe som sliter litt men vi klarer oss.

Jeg vet jeg må svare på meldingene hennes etterhvert, siden hun maser om å få satt på negler som er brukket, men jeg har ikke lyst til å gjøre henne noen tjenester når hun tydeligvis har pratet om samboeren min til sin samboer og lar han drive og ringe på mobilen min slik og slenge dritt til han.

Jeg syns det nesten er skummelt jeg, når de i begynnelsen viste et godt bilde utad, de visste fra begynnelsen av at jeg hadde en utenlandsk kjæreste, og så skal de plutselig begynne å slenge dritt til han, og mobbe han fordi han ikke snakker perfekt norsk og fordi han ikke er så heldig å ha en jobb. :tristbla:

Skrevet

Kan du ikke sende henne en kort melding om når du kan fikse neglene hennes.

Så sier du ikke så mye mens du gjør det, og etterpå så sier du at du ikke ønsker å ha noe mer med henne og kjæresten å gjøre. At telefonen du og samboeren din fikk var langt over streken for hva du kan akseptere. Sepsielt ettersom hun ikke engang har hatt vett til å ringe og be om unnskyldning.

Skrevet

Jeg ville ikke sendt sms med slikt innhold, men heller tatt praten face-to-face eller i en telefonsamtale. Ellers har jeg forståelse for dine synspunkter!

Skrevet

Det virker på meg som at din "venninne" og samboer ikke har det så godt med seg selv og hverandre. Som kan bruke så mye negativ energi på ødelegge for andre, sånne folk trenger du ikke omgås.

De har tydeligvis mye å ordne opp i selv, så bare hygg deg med kjæresten din og gi blaffen i dem.

God Jul :)

Skrevet
Jeg har en venninne som tydelig ikke liker samboeren min.

Samboeren min er utenlandsk og har ikke jobb. Vi har hatt våre problemer, men idag har vi det fint sammen.

Hun liker han ikke, og har tydeligvis snakket mye om han til sin egen samboer.

Det ble slutt mellom meg og samboeren min et par uker, men vi fant tilbake til hverandre. Et par problemer som måtte løses og siden da har vi hatt det fint. I mellomtiden var jeg på besøk hos henne, og da sa hun at hun syntes det var bra at jeg brøt med han og at hun alltid hadde syntes at det bare var tull med utlendinger. Det syns jeg var utrolig fårlig sagt av henne, det er helt mot hva jeg mener og syns, og jeg hater rasister. Men jeg sa ingenting, ble bare paff.

Jeg kommer alltid til å støtte samboeren min, vi elsker hverandre, og det er ubetinget kjærlighet - vi kommer aldri til å gi opp hverandre. Vi har fått testet forholdet på mange måter og måtte vært gjennom mye, men vi har taklet alle problemer og kommet oss styrket gjennom det mens mange forhold går under når de møter problemer som vi gjør. (F eks hans arbeidsledighet, depresjoner, sjalusi/evt utroskap etc) Han er det beste i livet mitt, og vi har vært sammen i to år og han er den rette for meg. Familien hans har akseptert meg, mens min egen familie ikke aksepterer han, noe som sliter litt men vi klarer oss.

Jeg lurer på hvor mye du har snakket med venninnen din om de problemene du og samboeren har vært igjennom jeg... :sjenert:

Jeg hadde selv en venninne som ikke skjønte hvorfor jeg ikke godtok samboeren hennes. Hun skjønte rett og slett ikke at hun hadde fortalt for mye om ham til meg!

Jeg kunne ikke like ham, fordi jeg visste at han hadde slått henne, voldtatt henne, at han snyltet på henne (ikke gadd å jobbe), at han manipulerte henne, at han isolerte henne...osv. Dette hadde hun fortalt meg i fortrolighet en gang det var slutt, og så skjønner hun ikke hvorfor jeg ikke kan godta ham nå...?

At du reagerer på din venninnes og hennes samboers oppførsel skjønner jeg veldig godt, slikt kan ikke aksepteres!!

Men kanskje grunnen til deres oppførsel er en annen enn den du tror.

Skrevet

Du reagerer på at din venninne og hennes samboer er så dømmende, men hva med deg selv da?

"De sitter og drikker seg drita fulle hver eneste helg og har sex med andre folk de ikke kjenner (trekant), nye hver helg som hobby! Er det noe å være stolt av liksom... Vi lever iallefall et ordentlig sømmelig liv. Likevel skal folk som disse dømme."

Synes ikke du er noe bedre selv her i alle fall. Som man reder ligger man vet du...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...