Malama Skrevet 17. desember 2006 #1 Skrevet 17. desember 2006 Ja, jeg trodde at "kalkuner fødes med et steketermometer som spretter ut en rød propp når de re ferdig", men min kalkun ble ikke levert med denne (eller boka om hvordan man gjør det, de hvite pyntegreiene til bena, og denslags, slik mamma forsikrtet mge om at alle klakuner ha (den er antakelig fra feil leverandør da, men kassa så omtrent slik ut som kalkuner pleier gjøre, så jeg hadde ikke bekymra meg om det før i dag...)) Og da lurte jeg bare på om noen visste hvor varm en kalkun skal være inni, når den er ferdig? Papiret som fulgte med min kalkun sier 40 min pr kilo, alle andre steder leser jeg det jg har lært hjemmefra, 30 min pr kilo, så jeg vet ikke helt hva jeg skal stole på der heller. Kalkunen er STOR (7,5 kilo) så jeg vet jeg må steke den lenge, men vil jo gjerne at den skal være ferdig når den serveres... Der er vel en sjangs for at jeg må ringe mamma (hun pleier bruke steketermometer i tillegg til dn røde proppen, så hun vet det sikkert) men ettersom hun er på sykehuset med morfar, så har jeg ikke så lyst til å forstyrre henne om dette her, og ikke stoler jeg 100% på at hun husker svaret heller, så jeg tenkte jeg kunne spørre dere kloke hoder her?
Malama Skrevet 17. desember 2006 Forfatter #2 Skrevet 17. desember 2006 Never mind, alt hva man finner om man søker, faktsik he rpå KG: "Sett kalkunen inn på 160 grader, beregn ca ½ time pr kg. Bruk et termometer og ta den ut rett før den når 70 grader. " 70 grader. Flott, da vet jeg det
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 17. desember 2006 #3 Skrevet 17. desember 2006 Du fant det selv, ja Bare et tips til neste gang, hvis du finner en med sånn rød propp: Proppen spretter ut lenge før kalkunen er ferdig i de aller, aller fleste tilfeller...
Malama Skrevet 17. desember 2006 Forfatter #4 Skrevet 17. desember 2006 Det forklarer hvorfor mamma alltid bruker steketermometer i tillegg til den røde proppen Nå er kalkunen i ovenen, og jeg er veldig spent på hvordan dette går. Men jeg skal nå se om jge finner en slik med rød propp neste gang, i hovedsak fordi jeg vil ha den BOKA som følger mer (eller jeg kan sikkert få en av mamma, om hun tar vare på den fra i år, sdien hun får en hver gang) som viser BILDe av hvordan vi binder den opp, for selg om jeg har sett pappa gjøre det tusen ganger har jeg aldri helt brydd meg med hvordan han gjorde det, og nå er jeg usikker på om vi gjorde rett, vi gjorde så gdt vi kunne utfra forklaringene i alle fall.
Fakse Skrevet 18. desember 2006 #5 Skrevet 18. desember 2006 Det er Prior sin kalkun du skal kjøpe om du vil ha med den boka. Men steketermometeret som står i skal du ikke stole på, det er bare søppel, og jeg har opplevd både at det spretter ut for tidlig og at de ikke spretter ut i det hele tatt.
Malama Skrevet 18. desember 2006 Forfatter #6 Skrevet 18. desember 2006 Jeg skjønner at det er prior sin jeg skal ha ja, for å få boka. (men jeg kjøpte bare en jeg, og eska har de samme fargene som prior sin, så det var først da jeg åpna den jeg fant ut at min altså ikke var derfra) Men steketermometer bruker jeg. Stoler dog ikke på det heller jeg. Kalkunen vår ble kjempegod, men vi hadde nok ikke plassert det steketermpmeteret hetl bra, for vi gjrode som det sto, skar ved lårbenet for å se om det ble klar veske, og det kom godt over 70 grader (over 75 også tror jeg) før den ble det (og enda var faktsik ikke låra ordnetlig stekt da vi spiste den, men vis piste av bryststykkene vi) Og det tok faktsik 5 timer å steke den! Et eller annet har vi nok gjort en anelse galt (den var litt kald da vi satte igang også, det er nok noe av skylda. Ikke frossen, men ikke heeeelt tint (til tross for over 2 døgn tinetid, og noen timer på benken (ja, stooor kalkun)) Uansett ble det kjempegodt da. Og jeg er ikke skremt fra å prøve igjen, med steketermometer (og heeeel tint fugl) men jeg tror jeg vil ha en fra prior likevel, for å få den boka. Så kan jeg spare på den i tilfelle jeg kjølper en annen neste gang igjen.
Malama Skrevet 14. desember 2007 Forfatter #7 Skrevet 14. desember 2007 Men her er jenta som nok en gang har kjøpt en kalkun uten å tenke på at det er den fra prior som har den boka... Jaja, jeg har lært en del fra i fjor likevel. Så jeg tror vi skal klare å binde den opp, og jeg har nå funnet igjen hvor varm den skal være inni, og er klar til å prøve igjen. Denne gangen har vi kjøpt en mye mindre kalkun da, bare rett over 5 kilo, men helt sikkert mer enn nok mat til fire voksne og en ettåring likevel... Og da måtte jeg bare lete opp her og komme på, den skal være 70 grader når den er ferdig, og vi bør beregne gooood steketid, for sist måtte gjestene vente lenge på maten...
Gjest Bertine Skrevet 14. desember 2007 #8 Skrevet 14. desember 2007 Hvor plasserer du steketermometeret i kalkunen? Jeg skal lage kalkun på søndag.. .. gleder meg
Malama Skrevet 15. desember 2007 Forfatter #9 Skrevet 15. desember 2007 Det var et godt spm, for i fjor plasserte vi det nok ikke helt rett. Det skal jo i et kjøttfylt stykke, ikke nært bein, sånn tradisjonelt. De små røde proppene som noen kalkuner fødes med sitter i brystet, så vidt jeg husker. Det er nok en logisk plass å ha steketermometeret også, men det er gjerne en rent fysisk utfordring også, kalkuner er ofte litt store og fyller store deler av komfyren... I år er jo vår nesten 2,5 kilo lettere enn i fjor, så den er nok ikke like svær. Vi får prøve å sette de i et kjøttfylt bryst, på en slik måte at vi kan se det fra utsiden, og at det ikke tar oppi "taket"... Av erfaring er dog "det skal komme ut klar veske når du snitter ved låret" en vel så viktig test som teketermometeret. Eller kanskje stappa termometeret i låret? Må tenke litt på den...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå