brum Skrevet 10. februar 2003 #1 Skrevet 10. februar 2003 Jeg har et sp.mål som jeg føler at jeg ikke får besvart ordentlig, håper noen av dere her har kjenskap til reglene og event. andre alternative løsninger. Jeg er på yrkkesrettet attføring og har 3 år igjen. Jeg er 27 år og elsklingen min er 30 år. I den siste tiden har vi pratet alvorlig om det å få barn. Vi er i grunn enig om at barn begynner å bli et ganske sterkt ønske. Det som holder meg igjen er den økonomiske situasjonen vi eventuelt ville havne i. Ville jeg få noe støtte av noe slag i det hele tatt hvis jeg valgte å være hjemme et år og ta en pause i utdanningen min? Hvordan er reglene rundt dette? Jeg føler at jeg ikke har oversikten over dette så det ville vært veldig fint om dere kunne hjelpe meg å klargjøre det. *koz*
Gjest chira Skrevet 10. februar 2003 #2 Skrevet 10. februar 2003 Heisann!! For å få riktige opplysninger så anbefaler jeg deg å kontakte trygdekontoret, event. Aetat. - chira -
lillen Skrevet 11. februar 2003 #3 Skrevet 11. februar 2003 Jeg er i akkurat samme situasjon, og lurer i grunnen på det samme! Jeg vet ikke så mye om dette, men jeg vil tro at vi får ca det samme i et permisjonsår. Yrkesrettet attføring er jo blitt pensjonsgivende inntekt, og regnes vel mer og mer som en "vanlig inntekt". Skriv hvis du finner ut noe! :D Da blir jeg glad!
AnitaS.E Skrevet 11. februar 2003 #4 Skrevet 11. februar 2003 Hei! Fant dette på trygdeetaten.no: Generelle vilkår for rett til fødselspenger • Du må ha vært i inntektsgivende arbeid i minst seks av de siste ti månedene før du begynner stønadsperioden din. • Som tid med inntektsgivende arbeid regnes også den tiden du har mottatt sykepenger, fødselspenger, svangerskapspenger, adopsjonspenger, arbeidsledighetstrygd, avtjening av militær- eller siviltjeneste eller obligatorisk sivilforsvarstjeneste, men ikke den tiden du har mottatt attførings- eller rehabiliteringspenger. I tillegg kan perioder med lønn fra arbeidsgiver under utdanningspermisjon og perioder med løpende etterlønn tas med. • Du må ha hatt en pensjonsgivende inntekt som på årsbasis tilsvarer minst halvparten av folketrygdens grunnbeløp.
brum Skrevet 11. februar 2003 Forfatter #5 Skrevet 11. februar 2003 Jeg har i grunnen kommet frem til det samme men på aetat sa de at så lenge "avbrekket er naturlig" vil ikke utbetalingene stoppe opp. (?) Jeg forsto det slik at man må fullføre på normert tid for å få attføringspengene. Man kan ta et års pause men ytelsene blir stoppet i denne perioden. Har jeg forstått det riktig? *koz*
lillen Skrevet 12. februar 2003 #6 Skrevet 12. februar 2003 Så hva slags penger får vi? Vanlig attføring fortsatt? Og hva får man i tillegg, barnetrygd, engangsstønad?
brum Skrevet 13. februar 2003 Forfatter #7 Skrevet 13. februar 2003 Hvis vi tar et år pause får vi bare engangsstødnad og barnetrygden. Hvis man feks føder i juni/juli og klarer å fortsette høsten etter får man attføringspengene som vanlig i tillegg.
lillen Skrevet 13. februar 2003 #8 Skrevet 13. februar 2003 Skal vi leve på engangsstønad og barnetrygd, eller misforsto jeg nå... Var det i tillegg til attføringspengene? Det går jo ikke an å leve på bare engangsstønaden... Hva med overgangsstønad?
lillen Skrevet 13. februar 2003 #9 Skrevet 13. februar 2003 Tror jeg må bestille time hos aetat, jeg, for det er jo krise hvis jeg ikke kan få mer enn engangsstønad og barnetrygd...
brum Skrevet 14. februar 2003 Forfatter #10 Skrevet 14. februar 2003 Jeg tror faktisk at vi bare har krav på engangsstødnad. ( i følge loven - slik jeg forstår den) Det er jo helt håpløst vi må jo ha en inntekt. Fortell meg hva de sa på aetat når du har snakket med de. *koz*
Gjest Hilde K S Skrevet 15. februar 2003 #11 Skrevet 15. februar 2003 Dersom du har holdt på med utdanning de siste 6 mnd før nedkomst får du sipend fra lånekassen i 40 uker.
lillen Skrevet 15. februar 2003 #12 Skrevet 15. februar 2003 Men gjelder det for oss på attføring? Tror det bare gjelder for de som har mottatt penger fra lånekassen 6 av de siste ti mnd...
Gjest Hilde K S Skrevet 16. februar 2003 #13 Skrevet 16. februar 2003 Nei, tror ikke det. Dersom du mister attføringspengene etter nedkomst har du jo ingen inntekt. Tror det er det lånekassen ser på, og om du har vært i utdanning 6 av de 10 siste månder.
lillen Skrevet 16. februar 2003 #14 Skrevet 16. februar 2003 Nå blir det mye frem og tilbake her, men men... Jeg tror ikke jeg får en døyt av lånekassen hvis jeg blir mor! Det er riktig at jeg er under utdanning, men jeg har ikke rett på penger fra lånekassen. Jeg har forsinket og minimal skolegang (vgs) pga sykdom, og har derfor bare 9 timer skole i uka. DET er grunnen til at jeg må gå på attføring! Jeg er ikke sikker, men tror at man må ha 15 timer minst, når det gjelder vgs... Det kalles delkurs. Med mindre timer enn 15, tror jeg ikke lånekassen vil ha noe med deg å gjøre! Unntaket er at de hver tredje mnd sender nedbetalingsplan på lånet jeg har fra før Selv om jeg er under utdanning, må jeg altså søke fire ganger i året om utsettelse. Jeg regnes vel ikke som student...
Gjest Hilde K S Skrevet 16. februar 2003 #15 Skrevet 16. februar 2003 Du har nok rett - Norege er laget for fulltidsmennesker. Litt synd, for de som er på attføring og benytter det til noe fornuftig har jo virkelig vist at de prøver det beste de kan! Håper det ordner seg for deg. Kanskje han kan ta utvidet pappapermisjon. Tre uker før termin og seks uker etter fødsel er beregnet mor, resten kan far ta.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå