Gjest *Just-Me* Skrevet 16. desember 2006 #1 Skrevet 16. desember 2006 Er brystpumpe og flasker noe jeg BØR kjøpe inn før fødselen?? Flasker får man vel alltids bruk for en eller annen gang. Hvor mange bør man ha?? Hva er et minimum?? Og håndpumping ser jeg ikke helt for meg, så pumpe må vel kjøpes.....?? Hvilken pumpe bør jeg velge?
Murf Skrevet 16. desember 2006 #2 Skrevet 16. desember 2006 (endret) Hva slags pumpe kommer an på om du har tenkt å pumpe mye eller bare en gang i blant. Jeg har en manuell pumpe og synes det går relativt tregt å pumpe, hadde jeg trengt utpumpet melk oftere enn en gang i blant hadde jeg nok kjøpt elektrisk, siden det går fortere. Muligens jeg kjøper en elektrisk hvis vi får flere barn. Har to flasker jeg bytter på, og endel fryseposer. Andre vet jeg fryser i isterningsposer, men jeg foretrekker en litt tykk plastpose i tilfelle lekkasje i frysen. Jeg hadde tendens til tette melkeganger en uke etter fødsel, da var det greit med pumpe for å få tømt brystet litt, selv om babyen tømmer bedre. Kjøpte ikke pumpe før fødselen, men fikk altså bruk for den kort tid etter. edit: trykkfeildjevelen Endret 16. desember 2006 av Murf
Murmelmy Skrevet 16. desember 2006 #3 Skrevet 16. desember 2006 Vent med å kjøpe til du vet om du har melk. Noen har også melk nok til barnet men får ikke ut noe ved pumping pga utdrivningsrefleksen ikke fungerer ved pumping.
Gjest *Just-Me* Skrevet 17. desember 2006 #4 Skrevet 17. desember 2006 Visst man må kjøpe da. hvilke brystpumper er å anbefale??
Blueberry Skrevet 17. desember 2006 #5 Skrevet 17. desember 2006 Jeg har undersøkt dette litt siden jeg skal pumpe mye. Har falt på en Medela (Swing?) elektrisk pumpe, men har ikke vært og sett på den enda. Tror det finnes både enkel og dobbel. I alle fall har de som pumper mye anbefalt denne pumpa. Men kvalitet koster litt... Ellers har du jo også Avent som sikkert de fleste bruker pga lav pris, finnes vel også både som manuell og som elektrisk. Og så er det en annen type jeg ikke husker navnet på. Skal du pumpe mye vil det nok lønne seg å faktisk betale for en Medela, men skal du bare pumpe i ny og ne så holder det vel med en billigere en (f.eks. Avent) selv om det kan ta lengre tid og være litt mer upraktisk enn Medela...? Nå har jo jeg aldri pumpet altså, så om du vil ta rådene mine til deg velger du selv. Jeg har bare lest litt i ulike forum og sett på nettet og kommet frem til dette for min egen del.
Gjest Dalwhinnie Skrevet 17. desember 2006 #6 Skrevet 17. desember 2006 Jeg vil anbefale å vente med å kjøpe pumpe til etter fødselen. Både fordi du ikke vet hvor mye du kommer til å pumpe og fordi du ikke vet hvor "lettmelket" du er, begge deler forhold som har innvirkning på valget. Selv har jeg i flere måneder pumpet et par ganger daglig til sykehuset pga mye melk, men har likevel klart meg med Avents manuelle fordi jeg er såkalt "lettmelket" (fryktelig ord, men det beskriver nå en gang situasjonen).
Ephemera Skrevet 17. desember 2006 #7 Skrevet 17. desember 2006 Jeg har kjøpt Avents manuelle pumpe, hvor det følger med 2 flasker a 125 ml.
Gjest gjesta Skrevet 17. desember 2006 #8 Skrevet 17. desember 2006 Jeg har kjøpt Avents manuelle pumpe, hvor det følger med 2 flasker a 125 ml. ← Dette har jeg også kjøpt. Satser på at jeg skal få til å amme, eller i hvert fall pumpe meg. Jeg har ikke åpnet pakken og har tatt vare på kvitteringen i tillfelle det skulle vise seg at puppene mine er helt tomme. (Men det er nok ikke noen fare for det.... De lekker allerede!
Blueberry Skrevet 17. desember 2006 #9 Skrevet 17. desember 2006 Jeg har ikke åpnet pakken og har tatt vare på kvitteringen i tillfelle det skulle vise seg at puppene mine er helt tomme. ← Ja, det er nettopp det. Det er ikke slik at butikkene stenger rett etter fødselen. Hvis det passer seg best å handle før fødsel så er jo det veldig greit. Men slår kjøpet feil har man i det minste vært ute og sett og kan raskt og enkelt bytte det uten å måtte stresse rundt med melkespreng.
Gjest *Just-Me* Skrevet 17. desember 2006 #10 Skrevet 17. desember 2006 joda, butikkene er jo der hele tiden... men en eller annen gang må man vel pumpe tenker jeg. visst mor skal bort eller noe og barnet må få flaske. Jeg trodde jeg hadde mye melk, for jeg har lekt en del. men i de siste ukene har det ikke lekt noen ting. Har det noe å si da? Hvordan er det å kjøpe brukte pumper?? ser at det er mange som selger brukte pumper på finn.no.
Gjest Dalwhinnie Skrevet 17. desember 2006 #11 Skrevet 17. desember 2006 Hvordan er det å kjøpe brukte pumper?? ser at det er mange som selger brukte pumper på finn.no. ← Ikke noe problem å kjøpe brukte pumper. Alle delene skal jo uansett kokes før bruk, slik at du ikke trenger å bekymre deg for hygienen hos den forrige eieren (er jo det som ofte er motargumentet mot å kjøpe brukt). Selv har jeg pumpet 2-3 ganger per dag i flere måneder med to brukte Avent manuelle pumper kjøpt på Finn for en slikk og ingenting. Fikk reservedeler med til begge pumpene, men har ennå ikke måttet ta dem i bruk.
Grooo Skrevet 17. desember 2006 #12 Skrevet 17. desember 2006 Vent med å kjøpe til du vet om du har melk. Noen har også melk nok til barnet men får ikke ut noe ved pumping pga utdrivningsrefleksen ikke fungerer ved pumping. ← Det rådet fikk jeg også, og ventet. Fy flate som jeg angret andre dagen hjemme der jeg satt med sprengte såre pupper. Klarte ikke å la vesla suge noe særlig på dem, og ikke orket hun drikke all melken heller. Heldigvis fikk jeg fort tak i en pumpe, men jeg angret virkelig på at jeg ikke hadde en i hus.
Ephemera Skrevet 17. desember 2006 #13 Skrevet 17. desember 2006 Dette har jeg også kjøpt. Satser på at jeg skal få til å amme, eller i hvert fall pumpe meg. Jeg har ikke åpnet pakken og har tatt vare på kvitteringen i tillfelle det skulle vise seg at puppene mine er helt tomme. (Men det er nok ikke noen fare for det.... De lekker allerede! ← Oj... det var lurt! Jeg åpnet pakken min med en gang, jeg... Måtte jo se på greiene
Cathie Skrevet 17. desember 2006 #14 Skrevet 17. desember 2006 Jeg har hatt en Medela mini elektric, som bråkte så ille at naboen kunne høre meg. Den var jeg IKKE fornøyd med i det hele tatt, syns den var vond og ekkel. Kjøpte meg en elektrisk avent (isis IQ uno) nå i forigårs, og det er noe helt annet! Bråker ikke i det hele tatt, også er den mye mer behagelig! Den kan også gjøres om til manuell, så den er grei å ha med seg!
cappocino Skrevet 17. desember 2006 #15 Skrevet 17. desember 2006 Du får låne en pumpe på sykehuset og veiledning om hvordan den skal brukes. Jeg fikk låne på sykehuset for å få fart på melken og for å få ut brystvortene. Det gjorde veldig vondt, men til gjengjeld fikk jeg til ammingen etterhvert! Jeg kjøpte Medela halvelektrisk, den bråker men er grei nok. Så har jeg en manuell fra Dr Browns som jeg har med på reise etc, da pumper jeg ikke noe særlig men er grei å ha tilfelle brystspreng! Den til Dr Browns er kompatibel med flaskene og de er å anbefale å bruke for å unngå luft i magen og øreproblemer hos babyer.
Gjest *Just-Me* Skrevet 18. desember 2006 #16 Skrevet 18. desember 2006 Ser at det ikke bør være noe problem å få kjøpt brukt. maaaange som selger, avent går mye igjenn, men prisene varierer veldig da og hva som følger med av utstyr..... Hva ligger pumpene i pris på som ny da ca??
Ephemera Skrevet 18. desember 2006 #17 Skrevet 18. desember 2006 Jeg betalte litt i underkant av 600 kroner for Avent's manuelle pumpe. Den elektriske tror jeg koster omtrent det dobbelte, ihvertfall over tusen kroner.
Cathie Skrevet 18. desember 2006 #18 Skrevet 18. desember 2006 Jeg betalte 1225,- for min elektriske. Da fulgte det med en 125ml flaske og en 260ml, tilbehør for å gjøre om til manuell pumpe, en thermo-veske til å ha alt i, og 2 små kjøleelementer.
Murmelmy Skrevet 18. desember 2006 #19 Skrevet 18. desember 2006 Jeg kan anbefale Medela dobbel elektrisk pumpe. Den kjøpte jeg brukt på finn fra ei som ikke hadde nok melk til å pumpe . Dyrt for henne - billig for meg
IdaC Skrevet 19. desember 2006 #20 Skrevet 19. desember 2006 Jeg har undersøkt dette litt siden jeg skal pumpe mye. Har falt på en Medela (Swing?) elektrisk pumpe, men har ikke vært og sett på den enda. Tror det finnes både enkel og dobbel. I alle fall har de som pumper mye anbefalt denne pumpa. Men kvalitet koster litt... Ellers har du jo også Avent som sikkert de fleste bruker pga lav pris, finnes vel også både som manuell og som elektrisk. Og så er det en annen type jeg ikke husker navnet på. Skal du pumpe mye vil det nok lønne seg å faktisk betale for en Medela, men skal du bare pumpe i ny og ne så holder det vel med en billigere en (f.eks. Avent) selv om det kan ta lengre tid og være litt mer upraktisk enn Medela...? Nå har jo jeg aldri pumpet altså, så om du vil ta rådene mine til deg velger du selv. Jeg har bare lest litt i ulike forum og sett på nettet og kommet frem til dette for min egen del. ← Hvor har du det ifra at Avent er billigere? Jeg har både Medela sin elektriske, betalte 900 for den og den nye elektriske fra Avent som koster 1300. Anbefaler Avent sin da den ikke bråker like mye som Medela sin.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå