Gå til innhold

Leker som inneholder ftalater

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var på Ringo og kjøpte noen små plastikkfigurer til 3 åringen som ungen skal få i julegave (små figurer av Ole Brum, Nasse Nøff og Ugla, ca 5-6 cm i hard plast). Jeg spurte betjeningen i disken om hun kunne garantere at disse ikke inneholdt ftalater, noe hun mente at de ikke gjorde.

Ja vel, kjøpte figurene som jeg vet hun blir veldig glad for. Elsker Ole Brum. Likevel føler jeg meg ikke helt sikker på at de ikke inneholder disse farlige stoffene. Skal man leve i god tro, eller skal man unngå å kjøpe plastikkleker (noe som jammen ikke er så enkelt)? Da må man jo unngå de fleste dukker, badeleker, biteringer etc etc. Har norske lekebutikkjeder noen kontroll på om de selger slike farlige leker?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De lekene som er merket ftalatfri skal være trygge. Står det ikke noe om det så kan du regne med at de ineholder ftalater.

Dette er kun farlig hvis barna sutter på det. Ikke ellers (etter dagen kunnskap).

Hvis du skal ha plastikkfigurer så kan du jo kjøpe av merket Bully. De skal være uten.

Men alle butikker tømmer lagrene sine nå før nyttår, så jeg ville vel ha unngått å kjøpe noe nå.

Gjest Deception
Skrevet

Men er det ikke slik at ftalater bruke som mykgjørere? Hvis dette stemmer, og plastlekene du kjøpte er i hardplast, burde du jo kunne være ganske sikker.

Skrevet

Fikk på helsestasjonen baskjed om at disse gym-mattene som de og mange foreldre bruker til å legge barna på på gulvet også inneholder dette, og babyer ligger jo gjerne på magen og "sutter på gulvet"

Det skal finnes slike matter uten, men som nevnt over her, er det mange som tømmer lagrene sine nå før nyttår...

Skrevet

Airex mattene har ftalater. Det er vel de mattene helestasjonen snakker om tenker jeg.

Skrevet
Men er det ikke slik at ftalater bruke som mykgjørere? Hvis dette stemmer, og plastlekene du kjøpte er i hardplast, burde du jo kunne være ganske sikker.

Ja, det er derfor jeg turte å kjøpe dem. Hadde de vært i myk plast hadde jeg jammen ikke stolt på damen bak disken.

Jeg fortalte at jeg hadde hørt i media at lekebutikker prøvde å selge unna ftalatleker nå før jul, men hun ristet på hodet og sa at dette var tull og at media hadde blåst det hele opp. Ja, hva skal man tro?

Skrevet

.... jeg vet forresten at jenta får en dukke fra besteforeldrene til jul, og den regner jeg med ikke er i hard plast. Så da er man vel like langt, omtrent.

Skrevet

Vel vel vel. Jeg mener det blir litt mye hysteri her, da. Veldig greit at de faktisk tar grep og fjerner potensielt skadelige stoffer fra barneleker. Men er det virkelig nødvendig å kvitte seg med alt man har av mykplast? Vi er da en diger gruppe mennesker som har vokst opp - og fått barn - til tross for ftalat-leker.

Skyt meg, men Maia spreller altså rundt på en Airex-matte. 25 år gammel, så den er sikkert ekstra proppfull av ftalater. Svært sjelden hun sutter på den. Gjør hun det, avleder jeg bare med en leke.

Foreldre som kommer på besøk med barn hos oss, får selv velge om de vil la barna sprelle rundt på den samme matten eller ei. Den er lett å fjerne.

Skrevet

Ja, jeg har kanskje fått dette på hjernen, men jeg blir så forbannet på all den dritt som skal pakkes på unger. Giftige stoffer i leker og tekstiler, leker som skader hørselen til unger, gotter og mat som er så proppet full av E-stoffer at man ikke aner hva de får i seg. Dritt som de voksne ukritisk handler inn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...