Gå til innhold

Hvilken farge på bilderammer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har tenkt å få meg noen flere bilder på veggene mine. Er i tvil om hvilken farge jeg skal velge på ramma. Gull, sølv, sort, trefarget?

Hvordan har dere tenkt når dere valgte.

Er det noen farger som blandes?

Er det bildet i seg selv som bestemmer fargen på rammen eller omgivelsene?

Noen av bildene må til rammemakeri så da er det viktig at det blir rett med en gang. Kostnaden blir for stor til at jeg stadig kan ombestemme meg.

Skrevet

Personlig velger jeg alltid svart eller mørk grå/brun. Det har litt med interiøret mitt å gjøre, men mest fordi jeg liker kontrasten av bilder mot svart - og oftest med hvitt paspartout (eller hvordan det skrives).

Har samme greia når det gjelder TV'n: Den MÅ ha sort ramme. Jeg regelrett HATER sølvfargede TV'r fordi jeg synes bildet "glir" over i den sølvfargede rammen...

But this is just me... ;)

Gjest synseren
Skrevet

Jeg pleier å velge bilderamme som står i stil til resten av interiøret. Møblene våre er i kirsebær og da blir bilderammene også penest i kirsebær, synes jeg.

Jeg er kanskje litt for nøye :sjenert:, men liker at alt passer inn i helheten...

Skrevet

Sånn generelt passer jo svarte rammer til de alle fleste bilder og til interiør elelrs. Og greit å kombinere med rammer seinere, i stedenfor at det blir nesten samme brunfarge f.eks.

Vi har valgt mørke brune rammer på en del av våre rammer, for det passer godt med mmøblene vi har.

Er personlig ikke så begeistret for sølvrammer, men det er jo en smakssak.

Skrevet

For meg er det viktig å velge ramme ut fra bildets farger og størrelse. Personlig synes jeg det blir for "stylet" og upersonlig hvis alle rammene er helt like... men det er jo bare meg...

Men snakk evt. med rammemakeren, hvis du har mulighet for det. De har jo greie på sånt, og kan ofte komme med gode innspill.

:)

Skrevet
For meg er det viktig å velge ramme ut fra bildets farger og størrelse. Personlig synes jeg det blir for "stylet" og upersonlig hvis alle rammene er helt like... men det er jo bare meg...

Som om jeg skulle sagt det selv ;)

Ubehandlet tre er uansett ett alternativ du kanskje ikke bør ta. Ubehandlet tre skifter nemlig ganske fort farge og alt etter tresort så vises det veldig godt etter en stund. Så skal bildene henge i forskjellig lys ol. så lønner det seg ikke.

Dette med å velge farge etter motivet kan jo se ganske bra ut, men tenk litt på om selve hoved motivet forsvinner eller ikke! Bruker man en farge på rammen for å ta igjen fargen på bildet så kan det fort bli "for mye".

Få tak i noen prøver den typen tre eller hva annet du vil bruke til rammene, og farg dem i de forskjellige fargene. Da kan du holde opp prøvene mot veggen og bilde slik at du ser om det passe. Litt sånn som når man syr gardiner! :)

Skrevet

Vi har flere forskjellige farger, fordi vi har fått endel ferdig innrammet kunst.

Så vi har sølv, tre (lyst) og noen sorte.

Jeg er glad for at ikke alle rammene er like, det hadde vært kjedelig.

Skrevet
Har tenkt å få meg noen flere bilder på veggene mine. Er i tvil om hvilken farge jeg skal velge på ramma. Gull, sølv, sort, trefarget?

Hvordan har dere tenkt når dere valgte.

Er det noen farger som blandes?

Er det bildet i seg selv som bestemmer fargen på rammen eller omgivelsene?

Noen av bildene må til rammemakeri så da er det viktig at det blir rett med en gang. Kostnaden blir for stor til at jeg stadig kan ombestemme meg.

Om det er snakk om originale malerier, trykk, litografier eller annet ville jeg uten tvil funnet det som passet bildet best, uten å tenke på at det skal matche interiøret.

(Om rammen da kræsjer helt med resten av rommet, var bildet antageligvis ikke så riktig der uansett?)

Det er ganske dyrt å få bilder rammet inn hos en flink rammemaker, så jeg synes det er viktig å få noe som er klassisk.

Om det gjelder plakater eller annet kan man kanskje tenke mer på at det skal matche alt annet, men som en annen skrev her, det ser jo ofte veldig stylet og lite personlig ut.

Skrevet

Takker for svar.

Jeg har et stort litografi som jeg er veldig glad i. Det har sølvramme. Har nå kjøpt et mye mindre litografi som jeg ennå ikke har fått rammet inn. Samtidig har jeg tre andre mindre bilder med gullramme. Og så et bittelite et med brun ramme.

Det store må jeg få rammet inn på nytt igjen pga et uhell. Det vil si at jeg kan bruke selve ramma, men må ha nytt glass. Siden jeg allerede må koste på noen kroner her så kan jeg vurdere å bytte ut ramma også.

Nå har jeg helt lyse vegger i stua i en varm tone. Kunne passe godt med rammer av mørkt treverk eller sort, men samtidig så ville nok ikke det passet de to litografiene.

Hmm. Jeg tenker og vurdere ennå. Er nok litografiene som er viktigst å ha i stua så det er nok det som får legge føringa. De andre bildene kan være i andre rom.

Gjest Deception
Skrevet

Vi har svarte rammer på de få bildene vi har. Det passer godt overens med interiøret for øvrig, og er nøytralt mot fargene i bildene. :)

Skrevet

Men snakk evt. med rammemakeren, hvis du har mulighet for det. De har jo greie på sånt, og kan ofte komme med gode innspill.

Signerer!

Se an bildet. Vi har valgt rammer utifra hvordan bildene er.

Og lytt til gode råd fra rammemakeren, men husk at du skal like ramma du også. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...