Gjest gjesta Skrevet 16. desember 2006 #1 Skrevet 16. desember 2006 Jeg skulle gjerne fått noen tips ang. pålegg som ikke inneholder kjøtt, fisk eller egg. Melkeprodukter er greit. Føler at jeg spiser ost så det tyter ut av øra mine...
Arkana Skrevet 16. desember 2006 #2 Skrevet 16. desember 2006 (endret) Peanøttsmør, tartex, nutana (to siste er vegetarpålegg), cottage cheese med enten syltetøy eller grønnsaker, honning, banan, hummus, italiensk salat e.l. påleggsalater, hjemmelaget bønnepostei. Endret 16. desember 2006 av Arkana
Gjest piaf Skrevet 16. desember 2006 #3 Skrevet 16. desember 2006 Ser Arkana nevner både banan og peanøttsmør, jeg synes (i likhet med Elvis) at de smaker utrolig godt sammen! Ellers er tynne epleskiver med kanel også godt pålegg, særlig hvis man er litt godtesyk. Et par forslag til: -Tomater, oliven og rødløk eller vårløk med feta eller tzatziki. -Hjemmelaget guacamole eller romesco. Her er min oppskrift på sistnevnte - du kan forsøke å lage en enklere variant uten safran etc, og med mandler rett fra posen og syltet paprika på glass (er det pimientos det heter? :klø: ). Romesco 100 g skoldede mandler, ristet i pannen til de er gyldne 3-4 grillede, røde paprika uten skinn 1/2 rød chili, eller litt cayenne, etter smak 1-2 rå hvitløksfedd, knust til mos med litt havsalt ca 4-5 ss olivenolje ca 1 ss rødvinseddik en liten klype safrantråder (0,25 g?), bløtt opp i litt varmt/nykokt vann 3-4 soltørkede tomater i olje, hakket 1/2 ts røkt paprikapulver salt, pepper sitronsaft Bland i foodprocessor, tynn ut med vann til ønsket konsistens og smak til med mer salt, pepper og sitronsaft om nødvendig.
Gjest gjesta Skrevet 16. desember 2006 #4 Skrevet 16. desember 2006 Tusen, tusen takk!!! :-D Her var det mange spennende forslag.
Gjest Kaploink Skrevet 16. desember 2006 #5 Skrevet 16. desember 2006 Eg har perioder kor eg er veldig hekta på agurksmørbrød! Smør eller smøreost under, og masse agurkskiver skjært med ostehøvel oppå. Toppast med pepper og nytast saman med ein stor kopp god te
Gjest gjesta Skrevet 16. desember 2006 #6 Skrevet 16. desember 2006 Eg har perioder kor eg er veldig hekta på agurksmørbrød! Smør eller smøreost under, og masse agurkskiver skjært med ostehøvel oppå. Toppast med pepper og nytast saman med ein stor kopp god te ←
Donpedro Skrevet 17. desember 2006 #7 Skrevet 17. desember 2006 (endret) Jeg trodde en lactoveg. ikke spiste melkeprodukter, mens en lacto-ovo-veg heller ikke spiste egg. Lacto kommer jo fra laktose, som finnes i melk, mens ovo betyr egg. Eller er det omvendt? Slik at man lister opp det man faktisk KAN spise? For øvrig synes jeg tomat og agurk med krydder/salt/pepper er godt som pålegg. Endret 17. desember 2006 av Donpedro
Gjest Blanca Skrevet 17. desember 2006 #8 Skrevet 17. desember 2006 Avocado og tomat på brød, gjerne sammen med pesto eller salt og pepper er kjempegodt.
Gjest Catwoman Skrevet 17. desember 2006 #9 Skrevet 17. desember 2006 Jeg trodde en lactoveg. ikke spiste melkeprodukter, mens en lacto-ovo-veg heller ikke spiste egg. Lacto kommer jo fra laktose, som finnes i melk, mens ovo betyr egg. Eller er det omvendt? Slik at man lister opp det man faktisk KAN spise? ← Ja, det er motsatt. En lactoveg. spiser melkeprodukter, og en lacto-ovoveg. spiser melk og egg.
Donpedro Skrevet 17. desember 2006 #10 Skrevet 17. desember 2006 Ja, det er motsatt. En lactoveg. spiser melkeprodukter, og en lacto-ovoveg. spiser melk og egg. ← Hm. Men ut fra det resonnementet spiser altså en vegetarianer ingen av delene, kun grønnsaker?
Gjest Vidvandre Skrevet 17. desember 2006 #11 Skrevet 17. desember 2006 Veganer heter det når man kun spiser grønnsaker. Vegetarianer er vel mer samlebegrep, samt lettere å si en lacto-ovovegetarianer
Donpedro Skrevet 17. desember 2006 #12 Skrevet 17. desember 2006 Veganer heter det når man kun spiser grønnsaker. Vegetarianer er vel mer samlebegrep, samt lettere å si en lacto-ovovegetarianer ← Ja, det visste jeg jo egentlig. *glemsk*
Rainbow Brite Skrevet 17. desember 2006 #13 Skrevet 17. desember 2006 Tartex er jo nevnt, og er veldig godt, ellers er min aller største favoritt: Brødskive med avocado, paprika og pepper. Og hvis jeg har, er det helt fantastisk med fetaost og litt oregano på!! Det er også kjempegodt med cottage cheese og litt reddik på. For ikke å snakke om hvor godt det er med brødskive med cottage cheese, tomat og basilikum, for ikke å glemme brødskive med bifftomat (som ikke har noenting med kjøtt å gjøre ) og basilikum. Jeg synes også det er kjempegodt med druer på brødskiven, og selvfølgelig banan. Og mozarella, selvfølgelig!! Med tomat! Mmmmm... Og tomat, pesto og basilikum! Eller avocado med soltørket tomat, eller mozarella med soltørket tomat, eller blåskimmelost, som litt avveksling til gummisåle-gulost. For ikke å snakke om rødkittost som er veeeeldig godt!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå