Gjest Frk Åberg Skrevet 15. desember 2006 #1 Skrevet 15. desember 2006 Har sett reklame for Toys R Us på tv i det siste. Er ikke reklame rettet mot barn ulovlig i Norge? Eller er det lov etter en viss tid på døgnet? Har aldri lagt merke til det før.
Gjest Fantus Skrevet 15. desember 2006 #2 Skrevet 15. desember 2006 Det er ikke lov med reklame rettet mot barn på tv i Norge, nei. Men TV3, ZTV, Jetix, Cartoon Network og sikkert mange andre kanaler har sendere untenfor norge og omgår dermed regelverket. Det er heller ikke lov å reklamere for reseptfrie legemidler på tv i Norge, men TV3 sender legemiddelreklamer også fordi de ikke sender fra norske sendere.
Gjest Frk Åberg Skrevet 15. desember 2006 #3 Skrevet 15. desember 2006 Jeg mente at jeg så reklamene på Tv2. Det er derfor jeg reagerer, siden jeg vet at f.eks. Tv3 har lov. Har sett det to ganger, og er rimelig sikker på at den første gangen var hjemme hos meg selv. Vi har bare NRK, Tv2 og TvNorge...
Gjest Fantus Skrevet 15. desember 2006 #4 Skrevet 15. desember 2006 Nei da vet jeg ikke.... Trodde heller ikke det var lov på norsk tv?
ATV Skrevet 16. desember 2006 #5 Skrevet 16. desember 2006 er lov, men ikke i en tidsperiode før og etter programmer rettet i mot barn.
Donpedro Skrevet 16. desember 2006 #6 Skrevet 16. desember 2006 Kommer vel ann på fremstillingen også? Å reklamere for en leketøysbutikk kan like gjerne være rettet mot voksne som barn, og kan i mine øyne regnes som reklame for matbutikk, klesbutikk osv. En festlig actionpreget reklame om spesielle leketøy er noe annet.
Forsatt-gjest Skrevet 16. desember 2006 #7 Skrevet 16. desember 2006 ...selv om det ikke er lov betyr ikke at det umulig å gjøre det Det å bryte lover blir gjort stadig, ofte uten påfølgende straff
Blueberry Skrevet 17. desember 2006 #8 Skrevet 17. desember 2006 Trodde også det var lov etter et sent tidspunkt på kvelden, når barna egentlig skal sove og bare de voksne er oppe... Men jeg har også hørt om dette at noen kanaler sender fra andre land og har dermed lov. Men NRK, Tv2 og TvNorge sender jo fra Norge, så der skal ikke sånn reklame forekomme i barne-tv-tid i alle fall. Jeg har bare sett leketøysreklamer sent på kvelden i alle fall. Kanskje det er jeg som ikke ser på tv ellers på døgnet forresten.....
Gjest Frk Åberg Skrevet 17. desember 2006 #9 Skrevet 17. desember 2006 Kommer vel ann på fremstillingen også? Å reklamere for en leketøysbutikk kan like gjerne være rettet mot voksne som barn, og kan i mine øyne regnes som reklame for matbutikk, klesbutikk osv. En festlig actionpreget reklame om spesielle leketøy er noe annet. ← Den ene reklamen var hvertfall i forhold til en spillemaskin, tror jeg. Og så var det en liten jente som satt og spilte, eller noe. Jeg oppfattet den som veldig rettet mot barn. Kanskje det er lov på kvelden, men har bare aldri sett det før. Men så er det vel ikke heller lov til å ha reklamepauser midt inni programmer, og det gjør det likevel... Hele tiden.
Donpedro Skrevet 17. desember 2006 #10 Skrevet 17. desember 2006 Men så er det vel ikke heller lov til å ha reklamepauser midt inni programmer, og det gjør det likevel... Hele tiden. ← Joda, hvis programmet varer en time eller så kan de ha reklamepause.
mee mee Skrevet 17. desember 2006 #11 Skrevet 17. desember 2006 tror det er nå slik at du ikke kan sende når det er eks barnetv.. husker ikke helt hvordan det er.. hvor er markedsføringloven min :klø:
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå