Gå til innhold

Språkproblem/dysleksi

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Har en jente på 8 år, som går i 3 klasse. Hun har alltid vært litt "sent ute" med det meste. Vi har hatt kontakt med PPT siden før skolestart, og får god oppfølgning fra både lærer og logoped. Idag var jeg på møte med lærer og logoped, for å få resultat på en ny språktest hun tok tidligere i høst. Den konkluderte med at hun har visse språk- og læringsproblem, og mest sansynlig har hun også en eller annen form for dysleksi, det pleier å følge med dårlig språkutvikling.

Etter jul skal hun testes for dysleksi, for å få se i hvilken grad hun evt har dette. Hun klarer fint å lese enkle bøker, men litt lengre vanskelige tekster har hun problemer med å få med seg. dvs hun kan lese gjennom det med litt hjelp, men hun får ikke med seg alt hun leser. Noen som har noen erfaring å dele med meg angående dette. Begge guttene mine har alltid klart seg veldig bra på skolen, så det har aldri krevd noe ekstra av oss som foreldre. Mellomsten begynte nettopp på ungdomskolen, og får stort sett 5 i alle fag. Vet jo at en ikke skal sammenligne unger slik, men det er ikke lett å la vær..

Heldigvis får vi mye skryt av læreren for at vi følger Sara så godt opp med leksene, så noe gjør vi jo riktig. Skulle gjerne og hatt noen tips om gode dataspill/program, som kan være til hjelp..

Endret av ToveM
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her skal jeg følge med om du får svar. Min lille gutt har nettopp fått konstantert dysleksi .

Skrevet

Hvilke tester har de tatt?

Paradokset med dysleksi er at den eneste medisinen er det de sliter med: nemlig å lese. De fleste sliter med å motivere seg til noe de mestrer dårlig, så mange dyslektikere vegrer seg for å lese. Dermed mister de verdifull lesetrening (som de trenger mer av enn alle andre!) og de mister også en del informasjon/kunnskap.

Dyslektikere kan klare det de vil, men det krever hardt arbeid. De må jobbe (lese) mer enn andre og får mindre igjen for innsatsen. Urettferdig, men sant.

Som mor kan du gjøre mange ting:

F.eks kan du ta utgangspunkt i hennes interesser og hjelpe henne å skaffe lesestoff/blader som tar utgangspunkt i dette. (eks dyslektiske mekke-gutter kan motiveres til å lese bilblader). Mange av de s.k. lettlestbøkene har dårlig språk og vanskelige ord (selv om det er store bokstaver) eller de er altfor barnslige - det er jo ikke intellektet det er noe i veien med, så å sitte og lese barnebøker tror jeg virker mot sin hensikt selv om det er lettlest. Men leter du litt (evt spør logoped og på skolen eller på biblioteket om tips) finner du nok noe som kan fenge! Hovedsaken er ikke hva hun leser, men at hun leser!

Du bør også be om at det søkes PC til henne. Dette kan være et fint kompensatorisk hjelpemiddel. Be om at skolen arangerer opplæring i touch. Sammen med PC kan man bruke lydbøker i de fleste teoretiske fag (skolen skaffer dette), og noen steder kan man søke om e-penn (en bitteliten scanner) og programvaren Budgie voxi pro, lingdys, etc. Med dette kan hun scanne inn tekst og få den lest opp for seg. Dette vil være til stor hjelp etter hvert som tekstmengden øker. Hun kan også scanne inn sine egne tekster og høre etter om hun har skrevet rett. Hvis hun ikke får penn og programvare fra hjelpemiddelsentralen, kan dere kjøpe det selv. Det koster litt men er en veldig god investering. PC og lydbøker vil hun uansett få med en dysleksidiagnose.

For dyslektikere er det også veldig fint å bruke lydbøker som ikke er skolefaglig relaterte også. Dette kan lånes på biblioteket. Eller om du leser høyt for henne. Som nevnt går dyslektikere ofte glipp av mye fordi de leser mindre, og det å få et godt forhold til historier og litteratur (selv om hun ikke leser det selv) kan være motiverende og en styrke.

Dyslektikere vil ofte få vansker i matematikk. Mye pga at de bruker all energi på å dekode tekststykkene. Dette er det fint om hun får hjelp til.

Det er også fint om hun lærer seg parate ordbilder. Det finnes ulike lister på de mest brukte ordene, og hvis du hjelper henne å pugge disse, er det en stor fordel. Da kan dere f.eks ta 10 ord i uken, lage ordkort, lage ord-lotto etc.

Parlesing; dere leser tekst sammen i kor. Eller du leser inni deg og støtter når hun møter ord hun sliter med.

Repetisjoner: lese samme tekst mange ganger

Studieteknikk: lære henne å bli oppmerksom på det vesentlige i tekster, notere stikkord, etc.

I det hele tatt er det mye foreldre kan gjøre for å hjelpe og motivere dyslektiske barn. Det er imidlertid viktig å ikke overdrive slik at de mister motet og går lei. Hun bør lese hver dag, men det er lov til å få "fri" en gang i blant! Og det er heller ikke så bra med dyslektikere som jobber i timesvis med lekser hver eneste dag. Det kan knekke enhver motivasjon. Blir leseleksene for lange får du sette strek og heller ha en dialog med skolen. Også kan du evt lese resten av teksten for henne. Vil også oppfordre deg til å ta kontakt med dysleksiforeningen, og ellers ta imot gode tips og råd fra fagpersonene rundt henne.

Skrevet

Tusen takk for kjempebra og interessant svar, det virker som du virkelig har peiling på dette. Hun har jo enda ikke fått konstantert dysleksi, hun skal testes ut på våren engang, og såvidt jeg har forstått er det også mange "grader" av dette. Det er så tidlig på morgenen og jeg er nettopp kommet hjem fra jobb, så jeg har bare skumlest svaret ditt enda, skal lese godt igjenom, når jeg har fått sovet litt.

Foreløpig har hun tatt noe de kalte en screening elelr noe slikt, det er en språktest som hvistnok er helt ny, kommer ikke på hva den heter, mulig det står i den rappporten jeg fikk av logopeden, men den ligger i bilen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...