Gå til innhold

Hvilke matvarer

Anbefalte innlegg

Skrevet

For andre gang i mitt liv har jeg fått påvist mangel på vitamin B.

Jeg tenker at dette må jeg kunne forebygge med riktig mat, slik at jeg slipper tabletter.

Så om dere har forslag til hvilke matvarer som gir rikelig tilskudd av b-vit, fyr løs!

:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tiamin (B1): finnes i nesten alle matvarer unntatt sukker, fett og oljer.. Gode kilder er sammalt mel, innmat, erter, bønner og maget svinekjøtt. Brun ris eller parboiled ris er bedre enn polert ris..

Riboflavin (B2): finnes i de fleste animalske og vegetabilske matvarer. Animalske matvarer bidrar mer enn vegetabilske. Gode kilder er lever, ost og melk..

Niacin: De fleste animalske matvarer, kornvarer og belgfrukter er rike på niacin. Kjøtt, blod, innmat, kornvarer og poteter er eksempler..

Kobalamin (B12): Lagres i kroppen. Finnes bare i animalske matvarer, med unntak av tang og tare. Kjøtt, egg, melk og ost er gode kilder..

Pyridoksin (B6): I de fleste vegetabilske og animalske matvarer. Spesielt rike er kjøtt, fugl, lever, fisk og kornvarer.

Dette er de mest vanlige b-vitaminene.. Håper du blir noe klokere

Skrevet

Tusen takk for utfyllende svar!

Jeg ser jo det at jeg burde få i meg nok b-vit da :klø: For omtrent alle disse varene er hverdagskost for min del.

Da er det vel bare sånn at enkelte av oss har perioder hvor vi bare har lite b-vit....

Skrevet

Øl, men det er kanskje ikke det sunneste alternativet :)

Skrevet

Ølgjær er det som inneholder b-vitamin, og det er ikke så mye ølgjær i øl vel? Vi lærte iallefall på skolen at det var en myte at det var mye b-vitaminer i øl.. Og det er iallefall ingen god kilde, siden det er sjeldent folk pimper øl for å dekke eventuelle mangler :) Dessuten hemmer alkohol opptaket, så da går det kanskje opp i opp?

Når det gjelder B12 så er det en indre faktor som avgjør hvor god opptaket er, så det kan hende at det er krøll med den hvis det er spesielt B12 du mangler? Ellers finnes det ofte ting som hemmer opptaket av b-vitamin også..

For tiamin: Alkohol eller enkelte medikamenter

Riboflavin: Ingen fare for at norsk kost vil gi mangel, men man trenger mer ved mer fysisk aktivitet

Niacin: Sjeldent mangel annet enn i kosthold rike på mais

Kobalamin: Avhenger av glykoprotein som produseres i magesekkens slimhinne også kjent som Indre faktor, siden kobalamin må bindes til dette på grunn av mottakere i tarmen.

Det er vanskelig å spore b-vitaminene, og hva som gir mangel med mindre de alvorlige sykdommene som pellagra, beri-beri osv kommer frem..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...