Gå til innhold

Valg av yrke

Gjest Taxi

Anbefalte innlegg

Jeg har endt opp i en datajobb... Den gangen jeg skulle velge utdanning, så visste jeg ikke hva jeg ville i det hele tatt. Det som interesserte meg var språk, samfunnsfag, å skrive og data. så ble det tilfeldigvis et it-studie, og her sitter jeg i dag og er it-konsulent. Det jeg merker at jeg savner i hverdagen er språk og samfunnsfag som jeg var så utrolig glad i i alle år på skolen. Men da jeg skulle velge utdanning, så følte jeg liksom at jeg ikke bare kunne studere språk og samfunnsfag fordi jeg ikke kunne helt skjønne hva jeg kunne bli med en sånn utdannelse. jeg så ikke noe konkret yrke som jeg kunne tenke meg liksom. derfor ble det it. Men jeg merker jeg ikke helt klarer å slå meg til ro med den jobben jeg har nå. Jeg vet ikke om jeg ville klart å slå meg til ro med noe som helst egentlig, jeg er en litt rastløs person. det er så mange muligheter, og jeg er ikke noe rutinemenneske. derfor har jeg slitt med å forbli i en jobb også. føler hele tiden det finnes noe bedre, vil klatre osv. men lurer på om jeg har valgt rett jobb eller ikke jeg...

Kom til å tenke på at jeg kanskje har en interesse for å undervise/lære i meg? Da jeg og min lillesøster var små ville jeg alltid leke sånne leker der jeg lærte henne ting; lese, skrive, regne... hun hatet det da, til min store frustrasjon. Etter jeg har blitt voksen og har lekt med venner av meg sine barn, nieser o.l. har jeg også ofte lært de farger, lært de å telle osv. og det synes jeg er kjempegøy!!! Nå skal vi få 2 nye på jobb, og jeg gleder meg skikkelig. Skriver plan for opplæringen, lager dokumentasjon, vil helst lære de opp selv enda jeg kunne deligert det til noen andre. Hm, hva slags konklusjon kan man egentlig dra ut av dette? Jeg er utrolig interessert i, og glad i språk - spes engelsk, jeg er interessert i samfunnsfag, diskutere, debatter, det å sitte på kunnskap, jeg vil liksom vite mye. er det noe jeg ikke vet, så søker jeg det opp og lærer meg det. elsker TP og sånne type spill. Elsker å skrive. Hadde en jobb i en avis en periode som journalist, og elsket det!! Skriver blogg, og får høre at jeg er flink til å skrive. Vet ikke helt om jeg er det, men jeg liker det i hvert fall utrolig godt. og jeg liker å lære opp andre. både barn og voksne.

Jeg føler jeg sitter på jobben min i hverdagen og synes det gir meg lite mening. lengter etter å drive med noe annet, mer meningsfylt som jeg brenner for.... Tror det må være et yrke for meg som hadde passa bedre? hva tror dere? hva kunne passet for meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke for å være frekk ... men siden du liker å skrive lurer jeg på hvorfor du ikke starter setninger med stor forbokstav? :sjenert:

Det er litt vanskelig å vite hva som ville ha passet for deg. Er det aktuelt å sette seg på skolebenken igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å være frekk ... men siden du liker å skrive lurer jeg på hvorfor du ikke starter setninger med stor forbokstav?  :sjenert:

Det er litt vanskelig å vite hva som ville ha passet for deg. Er det aktuelt å sette seg på skolebenken igjen?

Hehe, jeg skriver helt forskjellig når jeg skriver "muntlig", uformelt enn når jeg skriver for å skrive liksom. Skriver jo ikke sånn som her når jeg skriver ting ifbm jobb. Er nok litt prega av mye chatting, men klarer lett å omstille meg når det skal skrives ordentlig :) Har veldig gode norskkarakterer og tror ikke jeg har hatt noen skrivefeil siden 4. klasse på barneskolen faktisk. anyway....

hvis det ikke var snakk om mange års studier så kunne jeg vært villig til å vurdere det ja, for å få et yrke som er mer meningsfullt for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo prøve å frilanse litt?

Holde øynene oppe for mulige saker og selg dem inn til lokalavisa?

Kanskje du kan gjør det på si av den vanlige jobben din? Og finner du ut at du er dyktig til det og får oppdrag så kan du rett og slett jobbe som journalist? :)

Lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...