Gå til innhold

pinnekjøtt!

Anbefalte innlegg

Skrevet

PÅ søndag kommer svigers og pinnekjøtt står på menyen. Er fullstendig klar over at øl og akevitt er det " riktige" til pinnekjøtt, men er så glad i rødvin, så lurte på om noen har prøvd det...? Skal på polet i morgen og skal selvfølgelig spørre der, men er litt kontrollfreak, så prøver bare å planlegge litt.... Lurte også om noen har forslag til dessert? Takker for all hjelp!!! Litt stresset når jeg har svigers på besøk, nemlig, men regner med at jeg ikke er den eneste, he, he! ;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kjøpte en (forhåpentligvis) god rødvin som hadde kommet ut som best i test til pinnekjøtt ble jeg fortalt av en av de ansatte på polet. Husker ikke hva den heter, men skal sjekke senere... :)

Skrevet

Vin til pinnekjøtt har jeg aldri prøvd, men dessert derimot... ;)

Det er ganske vanlig med ganske tung dessert etter julematen, som riskrem, multekrem, karamellpudding osv.

Det syns jeg blir litt mye, så jeg prøver å innføre en lettere dessert til pinnekjøtt i det miste når vi prøvesmaker i ukene før jul.

Har da lagd fruktsalat, med litt julete smak av krydder. Og servert med enten råkrem( som er veldig mektig) eller bare litt vanilje kesam eller yoghurt.

Det er sukkerlaken som er trikset. Koker laken med litt "julekrydder" som vaniljestang, kanelstang, stjerneanis og kanskje en nellikspiker eller 5, og et par strimler appelsinskall (bare det ytterste gule)

Skrevet

Eller hvis man skal være litt tradisjonell så kan man lage en litt frisk variant av tilslørte bondepiker, lag eplefyll av syrlige epler eller smak til med litt sitronsaft. Den blir nok litt tyngre enn fruktsalat uansett.

Den fruktsalaten med krydderlake hørtes kjempegod ut. Jeg så noe lignende et sted, der hadde man tatt honning og smakt til med kanel, anis og kardemomme og andre julete krydder og dryppet over fruktsalaten.

Skrevet

Takker og bukker!!! Den siden burde jeg tenkt på å sjekke selv, Arwen, tusen takk, ha meg litt unnskyldt siden det er midt i julestresset! :ler: Ellers virker jo både fruktsalaten og tilslørte bondepiker interessant, vanligvis har jeg multekrem og krumkaker, men enig i at det er litt tungt etter en slik middag! Takk for fine svar! Bare å komme med flere forslag!

Skrevet
Jeg kjøpte en (forhåpentligvis) god rødvin som hadde kommet ut som best i test til pinnekjøtt ble jeg fortalt av en av de ansatte på polet. Husker ikke hva den heter, men skal sjekke senere... :)

Vinen jeg ble anbefalt er en italiensk vin som heter Mara Cesari...

Skrevet (endret)

her brukes det kun øl til pinnekjøtt, ellers vil jeg tro at en litt kraftig rødvin vil passe greit (er ingen vin kjenner, da jeg ikke drikker vin selv, så jeg kan ikke foreslå noen)

Endret av ToveM
Skrevet

Duque de Viseu fra Portugal funker bra. Koster 100 kr.

Ellers så kan du prøve Zaccagnini fra Italia. Koster 130 kr.

Gjest Dalwhinnie
Skrevet

Jeg fikk anbefalt en Falasco Ripasso (italiensk, rundt 120 kr) til pinnekjøtt, og den var super. Kraftig nok til å tåle pinnekjøttet, men samtidig god å drikke både før og etter maten. Slik vin er farlig...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...