Gå til innhold

Ikke bli sykepleier!

Gjest vsn

Anbefalte innlegg

Jeg er nå på "jobbjakt" og er begynnt å søke på stillinger.

Det som lyses ut er latterlige 14, 7%, 50%, 69,8%, 90% (o jubel o glede :sur: ). Mye av det er også bare vikariater.

Det er fan steike umulig å få 100% fast jobb som sykepleier. Hvis man ikke vil jobbe på sykehjem da....

Jeg anbefaler ingen å bli sykepleier. For da blir man samtidig avhengig av å bli forsørget av mannen sin :frustrert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

-Bli jordmor da vel...

*misunnelig*

Jeg har vært med på en fødsel. Det var faktisk nok... :ler: Jeg har også 4 unger selv. Nei, det er ikke drømmen å bli jordmor.

Litt surt at gubben har videregående utanning, og får jobb så lett som bare det. Jeg har 3 år på høyskole og er heldig om jeg får 50% vikariat. Jaja, litt overdrevent kanskje, men er frustrert idag.

Fatter ikke at andre sykepleiere finner seg i dette!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det så unikt for sykepleiere dette med at det er vanskelig å finne jobb?

Nei, det er det sikkert ikke.

Men det er nok unikt innen helsesektoren (gjelder både syke- og hjelpepleiere), at man ikke får full stilling. Tanken er nok at når folk jobber deltidsstillinger, vil de være interessert i ekstravakter. Og voila.... Så får de dekt opp helgene.

Men når man i utgangspunktet må jobbe hver 3 helg. Drittyrke!! Ikke særlig familievennlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det så unikt for sykepleiere dette med at det er vanskelig å finne jobb?

Tror du har misforstått litt.

Det er ikke vanskelig for sykepleiere å "finne" jobb. Som sykepleier trenger man ikke å gå arbeidsledig. -Dersom man er villig til å gå i korte vikariater i små stillingsbrøker, gjerne flere arbeidsplasser for å komme opp i full stilling dersom man ikke har en mann som tjener godt da...

Det er ganske unikt... :frustrert:

Selv har jeg nødt til jobbe annenhver helg (fre-lør-søn) for å komme opp i en 70% stilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selv har jeg nødt til jobbe annenhver helg (fre-lør-søn) for å komme opp i en 70% stilling.

Ja, det er bl.a. det jeg mener!

Det er utpressing og dårlig behandling av ansatte og gjøre det på den måten.

Jeg har hørt om en sykepleier som jobber på 6 ulike avd (på et sykehus) for å komme opp i 100% stilling!! Det er jo sykt.

Jeg er ikke interessert i å jobbe annenhver helg. Gubben jobber 5 dager i uka. Vi har jo kun helgene sammen.

Nei, hadde jeg visst hvordan det er, så hadde jeg aldri utdannet meg til sykepleier. Det er helt sikkert!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da forstår jeg. Jeg er vel kjempeheldig som ikke engang finner en deltidsjobb, jeg da, for å følge den logikken.

Da kan du ikke ha prøvd særlig hardt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kan du ikke ha prøvd særlig hardt!

Nå er ikke jeg jobbsøker da, men jeg ser faktisk ikke helt hvorfor dette er verre for sykepleiere enn alle andre som søker etter jobber?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke jeg jobbsøker da, men jeg ser faktisk ikke helt hvorfor dette er verre for sykepleiere enn alle andre som søker etter jobber?

Det er vel ikke vanlig med deltidsstillinger i andre yrker. DET er forskjellen.

For å ta et eksempel. Jeg har akkurat søkt på en jobb. På den arbeidsplassen er det 25 sykepleiere. INGEN av dem har full stilling. De heldigste har 80%. Jeg synes det er dårlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke vanlig med deltidsstillinger i andre yrker. DET er forskjellen.

For å ta et eksempel. Jeg har akkurat søkt på en jobb. På den arbeidsplassen er det 25 sykepleiere. INGEN av dem har full stilling. De heldigste har 80%. Jeg synes det er dårlig.

Ja, men hva er grunnene til det? Jeg drister meg til å tro at det skyldes at det tradisjonelt er et kvinnedominert yrke, med mange kvinner som ønsker å jobbe deltid og som finner seg i deltidsstillinger. Men jeg synes likevel ikke det er en grunn til å fraråde de som ønsker å bli sykepleiere fra å bli det, det er like mange lignende utfordringer i andre yrker også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, men hva er grunnene til det? .

Det har jeg jo allerede skrevet. Men jeg skjønner ikke at så mange finner seg i det!.

Det må vel være greit å advare andre som kanskje tenker på sykepleierutdanning?! Hvis man synes det er greit å bli avspist med 50% vikariatstilling, så må man jo gjerne ta den utdannelsen. Men det kan jo være greit å vite hva man går til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ella Lamein
Birgitte242:

Er du klar over at du ikke får pensjonspoeng hvis du jobber under 75% stilling??

Hvor i all verden har du hentet sånne tullepåstander fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor i all verden har du hentet sånne tullepåstander fra?

Stemmer det ikke? I såtilfelle blir jeg veldig lettet :)

Det var jordmora som jeg gikk til kontroll hos sist som sa det. Vi pratet om jobb. Hun sa at hun jobbet 70%. Hun synes det var greit i.f.t ungene sine. Men helst ville hun hatt 75% så hun hadde opparbeidet seg pensjonspoeng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Miss_alexandria

Jeg kjenner til det problemet ...

Jeg har selv jobbet på sykehus før og jeg har mange venner som jobber der enda. Mange av dem har kun 60% fast stilling og får egentlig ikke mer. Kanskje de er heldig og avdelingssykepleieren gir dem ca 75% prosent i ca to mnd for noen er syke...

Og flere har måtte søke jobb på andre avdelinger, som regel 4, 5 avd.

En av grunnene til at de har de fleste i 50 % stilling er som regel at det er mange som er syke i helgene og det er vanskelig å få inn folk da, så isteden for at en fast tar en ekstravakt i helgen og får 100% overtid, så leier de heller inn noen andre for å spare penger...

Og jeg som har tenkt å bli sykepleier.... :sjenert:

Burde kanskje finne på noe annet :tristbla:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du visste vel allerede når du utdannet deg til sykepleier at det som oftest betyr at du må jobbe skift? Og om du er så kresen og ikke vil jobbe på sykehjem, så syns jeg ikke du kan klage heller.. En av grunnene til at de har mange lavere stillinger er vel pga. sykefraværet.. Sikkert ikke så mange som har så ufattelig stort ønske om å jobbe helg, men vi kan ikke alltid få det som vi vil ha det, og velger man en sånn utdanning, så kan man ikke regne med annet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, utrolig at de får lov å holde på på den måten. Jeg har gått i 50-65% stilling i vikariater på 1-3 måneder lenge, men nå har jeg nettopp fått et 100% vikariat i ett år... Hurra!

Fast jobb er stort sett bare å glemme på sykehus... Kanskje etter 3-4 år på samme plass, hvis man holder ut de små stillingsprosentene i korte lusevikariat... Og begrunnelsen er stort sett alltid at det er lettere å få folk til å ta ekstravakter og dekke opp helgene hvis de ikke har full stilling, for da trenger de penger...

Og så er vi så teite at vi finner oss i det, bare murrer litt her på KG... Så vi kan kanskje takke oss selv? For ikke å sette krav? Problemet er at det ikke er vits i å sette krav for enkeltpersoner, for da ansetter de bare nestemann i køen. Sykepleiere går det jo 20 av på dusinet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, jeg har fått 100% vikariat på sykehus og når kontrakten går ut får jeg høyst sannsynlig fast. :-D

Jeg synes det er helt fair at det kun lyses ut vikariater da dette gjør det lettere å luke ut mindre dyktige sykepleiere som har valgt "gal" avdeling å jobbe på.

I tillegg er det helt naturlig at det lyses ut mange vikariater da det er et kvinnedominert yrke. Man får jo derfor mange barselspermisjoner og tomrommet etter de som er i permisjon må jo dekkes opp.

Og er man villig til å begynne i f.eks. 75% stilling er det ofte man blir tilbudt høyere stillingsprosent etter en stund. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...