Gå til innhold

Betale inn ekstra forskuddsskatt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Desemberlønnen min var av ymse årsaker en god del høyere enn vanlig lønn. I utgangspunktet hadde jeg bedt om å kun få halv skatt på ordinærlønnen, men grunnet misforståelser ble all lønnen utbetalt med halvt skattetrekk.

Følte meg rik i ganske nøyaktig fire sekunder, så gikk det opp for meg at det blir utrolig kjipt til sommeren når restskatten kommer.

Jeg kan jo selvsagt sette av pengene og betale restskatten når den kommer, men finnes det et alternativ? Dette var jo årets siste lønn fra arbeidsgiver så det hjelper ikke at de trekker meg mer, men kan jeg selv betale inn ekstra skatt direkte til kemneren?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde satt av pengen til skatteoppgjøret som du får i mars/april? Dersom det står noe om restskatt der så hadde jeg betalt inn beløpet. I mellomtiden så får du renter på beløpet.

Skrevet

Ang. renter: Kemneren betaler bedre renter enn hva banken min gjør.

..men renter er ikke poenget, jeg har rett og slett lyst til å være på pluss-siden. Vet hvor innmari enkelt det er å låne av slike bortsatte penger, og følelsen av restskatt er kjip uansett.

Derfor foretrekker jeg altså å betale penger inn til kemneren nå, slik at jeg unngår restskatt. Er det mulig for meg som privatperson å gjøre det, eller må slikt gå gjennom arbeidsgiver?

Skrevet (endret)

Det er jo bare å ta en telefon og be om kontonummer og referanse som du må oppgi. Ingenting verre enn det.

Endret av Persille
Skrevet

Skjønner ikke problemet jeg. Kan du ikke bare opprette en konto du ikke har nettbanktilgang til, så får du ikke tak i pengene. Tviler sterkt på at du kan betale direkte til kemnern, tenk hvor mye de hadde fått å gjøre hvis alle skulle holdt på sånn! Dessuten vil de jo sannsynligvis ikke finne ut helt korrekt skatt før selvangivelsen pga fradrag osv.

Skrevet

Selvfølgelig kan man betale rett til skatteoppkreveren i kommunen, hvis du ringer og sier nøyaktig hva du skal betale får du en giro i posten med kidnr. Selv om du ikke vet nøyaktig hva skatten blir er det jo ikke noe problem, man får jo muligheten til å betale mer når selvangivelsen kommer, eller man får igjen når skatteoppgjøret er klart.

Skrevet
Skjønner ikke problemet jeg. Kan du ikke bare opprette en konto du ikke har nettbanktilgang til, så får du ikke tak i pengene.

Poenget er at å betale ekstra skatt i desember gir en ekstremt god rente, siden renten på for mye betalt skatt beregnes på beløpet, og ikke pro anno. Man får ikke i nærheten av samme rente på en bankkonto.

Skrevet (endret)

Takk for svar! Og tusen takk for link, greensky.

Endret av Loppefrø
Skrevet
Poenget er at å betale ekstra skatt i desember gir en ekstremt god rente, siden renten på for mye betalt skatt beregnes på beløpet, og ikke pro anno.  Man får ikke i nærheten av samme rente på en bankkonto.

Nettopp. Og det er trasig å kanskje måtte betale renter istedet for å motta renter når jeg i utganspunktet har vært obs på at dette blir feil, og jeg helst vil betale inn nok. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...