Gå til innhold

Fungerte det?

Gjest Dere som har gått til psykolog e

Anbefalte innlegg

Gjest Dere som har gått til psykolog e
Skrevet

Dersom har gått til psykolog, coatching, gestaltterapaut osv.:

Fikk dere noe ut av det? Hadde dere alvorlige problemer, eller bare tanker dere ville dele? Hva gikk dere til?

Jeg vurderer litt å gå til en terapaut av et eller annet slag, men jeg er usikker på om det funker. :sjenert: Jeg sliter med lett depresjon, og ensomhet. Ikke "store" greiene, men nok til å ikke føle at jeg har det bra....

Skrevet

Brukernavnet mitt skulle egentlig ha vært overskriften.

Skrevet

Jeg synes gestaltterapi fungerer utmerket! :)

Skrevet

Hva er gestaltterapi? Har det noe med at det fokuserer på helheten og ikke enkeldelene? Eller er jeg helt på en snurr?

Skrevet

Jeg har lest litt om en gestaltterapaut her i området, og jeg lurer på om jeg skal kontakte henne. Men jeg tenker litt sånn at psykologer tross alt er en beskyttet tittel, og har 5-6 års utdannelse. Det har derimot ikke gestaltterapauter. Eller tar jeg helt feil?

Hilsen Trådstarter.

Skrevet

Det er mulig at gestaltterapeuter ikke har en beskyttet tittel eller utdanning, men det kan hende man kan ha utbytte av å gå til en slik terapeut likevel. Du sliter med "mindre" ting, og jeg kjenner flere som har gått til ulike typer alternative terapeuter og fått hjelp av dem. Så lenge det er et oppegående og konstruktivt menneske man møter vil jeg tro du kan ha utbytte av det; "halve" jobben er det en selv som står for likevel, dvs å jobbe for å endre oppførsel og tankegang. Dersom du hadde vært alvorlig deprimert eller syk, ville jeg nok riktignok anbafalt deg pykolog i første omgang, framfor en alternativ terapeut.

Med det mener jeg ikke å si at ikke du skal ta problemene dine på alvor, altså, men jeg tror heller ikke du vil ta skade av å oppsøke en annen type terapeut. Dersom dere ikke får kjemi får du heller la være å gå til henne igjen.

Skrevet

Jeg har gått til psykolog og lege for å snakke om mine probemer med spiseforstyrrelser og andre små-psykiske problemer. For meg var det hjelpen som fikk meg videre; jeg hadde egentlig ikke så mange andre å snakke med, og både psykologen og legen min kom med veldig mange konstruktive tips og tilbakemeldinger. Det er utrolige befriende å sitte hos en person du kan legge "all last" på; få ut alle tanker og det du har på hjertet.

Særlig psykologen min tok sikkerlig godt vare på meg og fulgte meg opp helt til jeg var frisk- enda hører jeg fra han,faktisk.

For noen kan det nok være like god hjelp,hvis man liksom bare er litt nedfor eller deppa en perioden,å snakke med noen som står en nær.

Jeg er evig takknemlig for at fastlegen min så problemene mine og sendte meg videre til psykolog. :)

Skrevet

Gestalt terapi bygger på psykologi, og ble utviklet fra tanker av forskjellige psykologer som bl. a. Jung, Freud og W. Köhler. Gestalt psykologi handler mye om å ta tak i tidligere erfaringer som har ført én ut i en bestemt livssituasjon som man ikke har det godt i. De erfaringene man har, snakker man med terapueten om. Terapeutens oppgave er derefter å være en slags guide eller hjelper for klienten.

En av de viktigste grunntankene i gestalt terapi er at klienten selv skal finne svar på de spørsmålene som er vanskelige, men terapeuten har en masse redskaper og øvelser til å hjelpe klienten på veien.

Gestalt terapi er ikke en alternativ form for terapi, men er en terapiform som har vært mye brukt (især i USA, Danmark og England), men er ikke blitt så allment kjent i Norge enda. Det er jo ikke så mange år siden at akupunktur ble sett på som veldig alternativt her i norge. Men hvor mange har vel ikke hatt noen akupunkturnåler i seg for ett eller annet?

For å jobbe som gestalt terpeut i Norge skal du ha en utdannelse innenfor gestalt terapi, som er tatt på en skole som er annerkjent av den internasjonale gestaltforeningen EAGT. Den nasjonale foreningen i Norge heter NGFO (www.ngfo.no). I Norge er denne utdannelsen lagt under Høgskolen i Oslo, på Norsk Gestalt Institutt. Alle praktiserende gestalt terapeuter skal også være medlemmer av NGFO for å være annerkjente innenfor fagmiljøet.

Det er ikke fordi jeg vil reklamere om gestalt terapi, men det er fordi dette er et veldig godt behandlingsalternativ. Jeg gikk til psykolog i mange år, og ja, det hjalp. Men det var først da jeg startet i gestalt terapi at jeg virkelig fikk løst mange av de tingene som var så vanskelige for meg.

I og med at vi alle er så forskjellige, så er det jo godt at det finnes forskjellige former for behandlingstilbud :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...