Trønderpia Skrevet 14. desember 2006 #1 Skrevet 14. desember 2006 I et av de andre forumene her diskuteres det hvorvidt det er riktig å benytte seg av kirken, til dåp, konfirmasjon o.l. når man ikke er kristen. Det jeg lurer på er; Hva med dere som vleger vielse i regi av HEF, har dere satt dere inn i hva de står for, og gjort et klart valg utifra dette, eller er dere av de som synes at tinghuset blir for trist og kjedelig, og derfor vil ha en annen ramme rundt bryllupet deres? For hvis det er slik at man ikke skal bruke kirken fordi man ikke er kristen, ma jo det samme gjelde for HEF og deres synspunkter. For en vielse i HEF`s regi er slettes ikke nøytral når det gjelder menneskesyn og verdier. Jeg valgte kirken fordi det passet meg og mitt livssyn, men hva med dere andre?
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 14. desember 2006 #2 Skrevet 14. desember 2006 §1 Formål Human-Etisk Forbund er en humanistisk livssynsorganisasjon. Forbundet vil arbeide for å videreutvikle humanismen og bidra til at mennesker kan praktisere sitt humanistiske livssyn. §2 Humanisme Humanismen er et livssyn som baserer sin virkelighetsforståelse og etikk på menneskelig fornuft og erfaring, rasjonell og kritisk tenkning, følelser og medmenneskelighet. Humanismen er uten religiøse forestillinger. Humanismen setter det selvstendige og ansvarlige menneske i sentrum. Humanismen har derfor som mål å gi alle mulighet til å utvikle selvstendighet, frihet og ansvar. I det humanistiske livssyn inngår en forpliktelse overfor menneskerettighetene som uttrykk for sentrale verdier og idealer. Menneskerettighetene er et godt vern for menneskelig verdighet og mangfold. Vi valgte humanistisk bryllup fordi vi står for verdiene HEF står for, som er oppsummert over. Hadde vi ikke gjort det begge to, så hadde vi valgt å gifte oss på rådhuset i stedet.
Laban75 Skrevet 14. desember 2006 #3 Skrevet 14. desember 2006 Jeg valgte HEF fordi jeg ikke er kristen og fordi mine meninger sammenfaller med HEF sine på mange områder. Jeg har allikevel valgt å døpe mine barn, noe mange mener er hyklerisk.. Min tanke er at det er enklere for mine barn å velge å melde seg ut når de blir 18 - enn det er å melde seg inn med voksen-dåp i forkant av evtl konfirmasjon. Jeg oppdrar ikke mine barn i noe som helst kristen tro (for denne har jeg ikke - og det legger jeg ikke skjul på). Samtidig mener jeg ikke at barna skal være uvitende om at vi har statskirke heller.. Det handler om vinkling. Jeg skal fortelle mine barn når de er gamle nok til det at det er mange som tror på Gud osv, men at jeg ikke gjør det og at de velger seg hva de vil tro på. Avgjørelsen om dåp er basert på erfaringer en nær venninne gjorde i ungdomsårene (hun var ikke døpt). Jeg vet det er mye lettere nå, siden det er mange barn som ikke døpes. Når det gjelder bryllup ville det vært så uaktuelt at det ikke ville blitt noe bryllup dersom kirken var det eneste valget...
flickan Skrevet 14. desember 2006 #4 Skrevet 14. desember 2006 §1 Formål Human-Etisk Forbund er en humanistisk livssynsorganisasjon. Forbundet vil arbeide for å videreutvikle humanismen og bidra til at mennesker kan praktisere sitt humanistiske livssyn. §2 Humanisme Humanismen er et livssyn som baserer sin virkelighetsforståelse og etikk på menneskelig fornuft og erfaring, rasjonell og kritisk tenkning, følelser og medmenneskelighet. Humanismen er uten religiøse forestillinger. Humanismen setter det selvstendige og ansvarlige menneske i sentrum. Humanismen har derfor som mål å gi alle mulighet til å utvikle selvstendighet, frihet og ansvar. I det humanistiske livssyn inngår en forpliktelse overfor menneskerettighetene som uttrykk for sentrale verdier og idealer. Menneskerettighetene er et godt vern for menneskelig verdighet og mangfold. Vi valgte humanistisk bryllup fordi vi står for verdiene HEF står for, som er oppsummert over. Hadde vi ikke gjort det begge to, så hadde vi valgt å gifte oss på rådhuset i stedet. ← Signerer denne. Ellers må jeg si at jeg synes HEf er relativt nøytrale på mange områder, og kan vanskelig si meg uenig i de verdiene de står for. Klarer ikke helt å se hva du sikter til, men det er kanskje fordi de sammenfaller så godt med mine egne verdier..
Gjest gjesta Skrevet 14. desember 2006 #5 Skrevet 14. desember 2006 Jeg hadde lenge tenkt på å melde meg inn i HEF før jeg gjorde det, og det er fordi jeg er enig med verdiene HEF står for. Jeg skal nå også gifte meg med HEF, for meg hadde det vært hyklersk å gifte meg i kirka.
Gjest Kitten Skrevet 14. desember 2006 #6 Skrevet 14. desember 2006 Vi har valgt å gifte oss gjennom HEF fordi våres verdier stemmer best overens med HEF sine. Jeg hadde nok ikke tatt meg bryet med å melde meg inn om jeg ikke hadde vært "nødt", men igjen det er der jeg/vi passer best inn.
12345 Skrevet 14. desember 2006 #7 Skrevet 14. desember 2006 (endret) Slettet Endret 15. desember 2006 av 12345
Gjest Vidvandre Skrevet 15. desember 2006 #8 Skrevet 15. desember 2006 Jeg konfirmerte meg gjennom HEF og kjente at jeg ikke helt følte meg vel innenfor HEFs verdier, menneskesyn og virkelighetsforståelse da. Det fristet ikke i det hele tatt å bli medlem, de ble litt for avgrenset og anti-religiøst for meg. Jeg er ikke religiøs på noen måte, men jeg vil allikvel være åpen i forhold til religioner og andre menneskesyn. Jeg har på en måte alltid tenkt å gifte meg i kirka, fordi jeg syntes det er en fin tradisjon, men det er kanskje ikke mulig hvis man ikke er døpt/konfirmert? Hvis ikke det blir kirke vil jeg jo ta hensyn til den andre personens ønsker, men er ikke interessert i å melde meg inn i HEF i utgangspunket.
Hedda-78 Skrevet 17. desember 2006 #9 Skrevet 17. desember 2006 Vi skal gifte oss gjennom HEF. Vi valgte bort kirken fordi vi ikke identifiserer oss i det hele tatt med det kirken står for, vi er ikke religiøse på noen måte. Men vi er heller ikke anti-religiøse, hvis dere forstår hva jeg mener. Humanismen er vel nokså... nøytral. Det går vel fint an å være dypt religiøs og likevel ha mye til felles med humanistene. Det er vel ikke mange (i Norge i alle fall), som har noe i mot menneskerettighetene, frihet, medmenneskelighet, selvstendighet osv (Hos de fanatisk religiøse skorter det en del på kritisk tenking og fornuft, men det er min personlige mening) Vi valgte HEF fordi vi ønsker at inngåelsen av ekteskap skal være en høytidelig og vakker opplevelse, fordi... det er det det er! Så vi valgte HEF fremfor tinghuset for å få høytideligheten og stemningen rundt dette øyeblikket. I tillegg tar ikke tinghuset vielser på lørdager, og det var veldig upraktisk for oss.
Gjest Neffi Skrevet 18. desember 2006 #10 Skrevet 18. desember 2006 Vi har valgt å gifte oss gjennom HEF fordi våres verdier stemmer best overens med HEF sine. Jeg hadde nok ikke tatt meg bryet med å melde meg inn om jeg ikke hadde vært "nødt", men igjen det er der jeg/vi passer best inn. ← Jeg synes at HEF og kirken koker meningene og den generelle holdningen ned til det samme menneskesynet.
12345 Skrevet 19. desember 2006 #11 Skrevet 19. desember 2006 r. Humanismen er vel nokså... nøytral. ← Humanismen er langt fra nøytral. Det finnes ingen nøytrale livssyn. Hadde humanismen vært nøytral hadde det ikke vært behov for den.
BergensAnd Skrevet 20. desember 2006 #12 Skrevet 20. desember 2006 Vi er medlem av Hum-E.-forbund begge to så det var naturlig å velge dem når vi gir hverandre vår troskapsløfte til sommeren. Bortsett fra den delen der man faktisk sier man tror på en Gud og hans sønn og en hellig ånd hvis man er kristen så kan jeg ikke skjønne at det skal være så vanskelig å være uenig i HEFs verdisyn? Ved siden av verdiene så syns jeg det var fantastisk at de kunne vie oss i fjellet, der vi møttes første gangen, sambo og jeg. Kan man det i den norske statskirka også? Heter det forresten ikke vielse (ikke giftemål) eller er jeg helt på bærtur nå
Gjest gjesta Skrevet 20. desember 2006 #13 Skrevet 20. desember 2006 Jeg var i en vielse i regi av HEF i sommer, og selv om organisasjonen som sådan kanskje har (og har hatt) noen meninger jeg kan ha litt problemer med, blant annet er endel av de som "fronter" forbundet veldig kategorisk negative til andres livssyn, var vielsen så nøytral den kan få blitt etter min oppfatning. Kirkelig vielse er jo mer farget - for det først står man i et gudstilbedelseshus, for det andre lover man troskap foran/ovenfor Gud, så for meg som ikke er religiøs ville det vært mer feil å gifte meg i kirka enn bli viet av en representant for HEF. Under vielsen var det (som vel i kirka) mest fokus på forhistorien til paret som giftet seg, og jeg kan ikke huske at det ble nevnt noe om "livssyn" i det hele tatt, bortsett fra nokså allmenne ting om kjærlighet, toleranse og respekt. Uproblematisk for meg, i hvert fall. Paret som giftet seg har forøvrig familiebakgrunn fra to ulike religioner selv. For min egen del ville det ellers vært like greit å gifte meg på rådhuset, da vi ikke ønsker noe stort bryllup og oppstyr uansett. Jeg er forresten passivt og ikkebetalende medlem i HEF (tror det går an, får i hvert fall tilsendt blader...). Selv om det som nevnt er noen problematiske sider ved forbundet, gjør de også mye bra, og det er rom for å ha et grunnsyn som er litt annerledes enn det de skriver om og fronter.
Gjest nimbus Skrevet 21. desember 2006 #14 Skrevet 21. desember 2006 Vi skal gifte oss kirkelig, rett og slett fordi det var eneste muligheten vår til å få vielsen ute i ørkenen. Nå gifter vi oss utenlands, så da var vel ikke HEF et alternativ, men vi kunne godt ha giftet oss borgerlig hvis det ikke var for at vi ikke har lyst å ha vielsen inne på et kjipt tinghus eller en ambassade. (Eller inne i en kirke, for den saks skyld...). Så for oss var det all about location...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå