Gå til innhold

Svettlukt i akryl/ull genser

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjøpte en lekker svart genser som består av 50% ull og 50% akryl. Nå er det blitt svettlukt i armhulene på genseren som jeg ikke får bort. Vasket genseren i maskin med Milo på 30 grader (som det stod på vaskelappen). Jeg kjenner svettlukten enda selv rett etter vask, og jeg regner med den blir enda mer intens når jeg tar den i bruk. Noen tips til hva en kan gjøre for å få bort lukta?

Gjest Bjørnsdatter
Skrevet

Legge i bløt i kaldt eddikvann en stund, så vasker du med uparfymert milo og uten tøymykner på ullvask. Burde ta lukta. Parfyme og tøymykner fikserer lukta mer enn det fjerner den i syntetiske materialer, har jeg funnet ut.

Skrevet

Edikkvann bør ta det. Akryl er noe ordentlig drit, skulle vært forbudt!

Skrevet

Tusen takk for tips, dette må jeg prøve.

Men hva slags blanding skal jeg bruke med 37 % edikk? Et par-tre korker på en 10 liters bøtte?

Skrevet
Tusen takk for tips, dette må jeg prøve.

Men hva slags blanding skal jeg bruke med 37 % edikk? Et par-tre korker på en 10 liters bøtte?

Jeg ville vært raus med mengden. Genseren er jo ubrukelig om du ikke får bort lukta.

(Akryl er noe dritt ja. Jeg har lært meg å finne ut hva gensere fra H&M inneholder før jeg i det hele tatt prøver dem.)

Skrevet

(Akryl er noe dritt ja. Jeg har lært meg å finne ut hva gensere fra H&M inneholder før jeg i det hele tatt prøver dem.)

Vet det ikke er akkurat dette denne tråden handler om, men hvorfor er det at akryl er noe dritt? Er det pga lukt eller er det også andre ting?

Vet ikke noe om sånt, jeg... :sjenert:

Skrevet

Buhu....jeg hadde også en slik genser en gang. Jeg måtte kaste den :tristbla:

Skrevet

Har sluttet å kjøpe alt merket med acryl jeg... Pga lukta og "konsistensen" tøyet får etter noen vask...

Gjest Bjørnsdatter
Skrevet
Har sluttet å kjøpe alt merket med acryl jeg... Pga lukta og "konsistensen" tøyet får etter noen vask...

:enig:

Skrevet

Helt enig, akryl er håpløst..

Synd, siden det finnes så mye av det...

Skrevet
Vet det ikke er akkurat dette denne tråden handler om, men hvorfor er det at akryl er noe dritt? Er det pga lukt eller er det også andre ting?

Vet ikke noe om sånt, jeg...  :sjenert:

Det lukter vondt, gjør deg statisk og antenner lett. Hvis du tar fyr sier det poff, og så smelter klærne på huden din. Ei venninne av søsteren min ligger på sykehuset med 3. grads forbrenning nå. Hun skal transplantere hud fra magen (tror jeg) og ned på lårene. Grunnen: Akrylskjørt og fakler.

Skrevet

Urgh... håper det går bra! :klem:

Skrevet
Det lukter vondt, gjør deg statisk og antenner lett. Hvis du tar fyr sier det poff, og så smelter klærne på huden din. Ei venninne av søsteren min ligger på sykehuset med 3. grads forbrenning nå. Hun skal transplantere hud fra magen (tror jeg) og ned på lårene. Grunnen: Akrylskjørt og fakler.

Ja, usj det høres da helt grusomt ut!

Sånt tøy burde da vel egentlig være ulovlig!?! :overrasket:

Håper hun klarer seg fint gjennom operasjoner og etterbehandling.

:klem:

Skrevet

Håper det går bra med henne, Spirito!

I tillegg til å gjøre en statisk og være brannfarlig, synes jeg akryl føles klammere enn andre stoffer, og kanskje er det sånn at svettelukt fester seg bedre også?

Skrevet
Håper det går bra med henne, Spirito!

I tillegg til å gjøre en statisk og være brannfarlig, synes jeg akryl føles klammere enn andre stoffer, og kanskje er det sånn at svettelukt fester seg bedre også?

Det er jo plast, på lik linje med polyester..

Skrevet

Rapport fra husmor fil:

Nå har jeg prøvd å vaske genseren i edikk. Hadde først ca 1/2 dl 35 % edikk i 10 liters bøtta. Lot det stå noen timer. Fant ut at jeg måtte prøve med mer, ca 1 dl til. Lot det stå en dag. Syntes enda jeg kjente svettlukta, så til slutt tok jeg genseren opp og helte 35 % edikk direkte på genseren der lukta var og lot det være på i ca 1 time. Skal si det duftet på vaskerommet. Så skylte jeg genseren og hadde den inn i vaskemaskinen på ullprogram med Milo. Tok den ut og hang den til tørk.

Jeg har nå luktet under armene på genseren og kjenner ikke noe sur svettlukt. :) . Jeg har ikke brukt den siden den ble vasket, er litt redd svettlukta skal komme fram igjen. Men jeg har vært på apoteket og kjøpt en spesiell type deodorant som gjør at man ikke svetter under armene i det hele tatt. Skal ha den på før jeg bruker genseren.

Syns det er rart det er lovlig å selge slike brannfarlige teksiler. Hva med fleece? Det er vel laget av plast. Det selges jo billige fleeceklær, spesielt til barn. Nei, man skulle ha holdt seg til ull; selvrensende og brannsikkert.

Skrevet

Jeg har nå luktet under armene på genseren og kjenner ikke noe sur svettlukt. :) . Jeg har ikke brukt den siden den ble vasket, er litt redd svettlukta skal komme fram igjen. Men jeg har vært på apoteket og kjøpt en spesiell type deodorant som gjør at man ikke svetter under armene i det hele tatt. Skal ha den på før jeg bruker genseren.

Det kan jo hende at det ikke skjer med genseren din, men jeg oppdager at svettelukten kommer tilbake når jeg bruker akryl-genseren :sur:

Det hjelper å bruke en t-shirte under.

Men det som hjelper mest er å ikke kjøpe faenskapet :ler:

Skrevet

er forferdelig lei av acryl genserene mine jeg og. det er ikke svettelukt jeg sliter med å få bort, men synes rett og slett at de lukter mugg når jeg har vaska de. (tilogmed når jeg dynker dem i såpe) har ikke latt dem ligge lenge i vaskemaskinen heller, så er ikke så mye jeg kan gjøre iallefall.

har hørt at acryl ikke "puster" på samme måte som andre stoffer gjør, kanskje det kan være noe i det? at det tiltrekker seg svette, og "sperrer det inne"? bare en tanke:)

• 1 måned senere...
Skrevet

hvis genserene tåler det, kan du vaske dem på 60 grader. det tok knekken på lukta i mine:)

Skrevet

Hei igjen!

Jeg har brukt genseren mange ganger siden jeg tok bort lukta med edikk. Lukta ble faktisk borte. Kan jo hende det var fordi det ikke var ren akryl, men 50 % ull. Når jeg bruker genseren har jeg samtidig på meg sånn spesiell deodorant som gjør at jeg ikke svetter under armene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...