Gjest Taxi Skrevet 14. desember 2006 #1 Skrevet 14. desember 2006 (endret) Jeg har hatt hunden min i 2,5 år, og altså på 2 nyttårsaftener (kjempebra ord!) I fjor var jeg og kjæresten min hjemme hos foreldrene mine sammen med søsteren min og hennes kjæreste. bare rolig og koselig. Året før var vi på en rolig og koselig hyttetur der hunden var med. Dette året er jeg invitert på en stor fest med hele gjengen og enda litt flere, det virker kjempegøy! Men så føler jeg ikke at jeg kan pga hunden. Jeg setter aldri i verden henne alene hjemme på nyttårsaften (selv om hun ikke er noe som helst redd - men hun kan jo bli skremt, så føler ikke det er ansvarlig å gå fra henne), og jeg vil ikke ta henne med på en stor, bråkete fyllefest heller... så nå lurer jeg på om jeg skal droppe festen, selv om jeg har kjempelyst. Har man hund, så har man hund... Men merker jeg skulle ønske jeg fant en løsning, så jeg kunne gå på denne festen :o Hva gjør dere andre som har hund på nyttårsaften? Endret 14. desember 2006 av Taxi
mzluze Skrevet 14. desember 2006 #2 Skrevet 14. desember 2006 Vi har samme "problem" i år som deg, og jeg leter etter kenneplass. Hun skal ikke være alene hjemme nei! og å ta henne med til et sted hvor det antagelig blir litt mye mennesker hvor ikke alle er såå glad i hunder er heller ikke ønskverdig. Så ett døgn på kennel i tilegg til juleoppholdet jeg håper å få plass til og skal vi spandere på henne.
Gjest Taxi Skrevet 14. desember 2006 #3 Skrevet 14. desember 2006 Vi har samme "problem" i år som deg, og jeg leter etter kenneplass. Hun skal ikke være alene hjemme nei! og å ta henne med til et sted hvor det antagelig blir litt mye mennesker hvor ikke alle er såå glad i hunder er heller ikke ønskverdig. Så ett døgn på kennel i tilegg til juleoppholdet jeg håper å få plass til og skal vi spandere på henne. ← Off... jeg har aldri satt min på kennel før vet ikke om jeg kommer til å klare det... Håper mamma og pappa finner ut at de skal være kjipe og være hjemme og sture i år *egoistisk*
Gjest niomi Skrevet 14. desember 2006 #4 Skrevet 14. desember 2006 Dette hjelper vel ikke for i år, men hva med å være litt frampå neste år, og invitere til "Den Store Nyttårsfesten" hjemme hos dere? Jeg har vært borti bikkjer som har vært "trygge" på nyttårsbråket og lyset, og så et år blitt satt igjen hjemme. Nervevrak var resultatet... Vi har ikke hund, så vi kan gjøre hva vi vil på nyttårsaften. Men et vennepar av oss har måttet takke nei til nyttårsfester etter at de fikk hunder. For de hundene trives ikke på kennel, og de kan jo ikke være hjemme alene... Håper du finner en god løsning, og krysser fingrene for "kjipe" foreldre.
Gjest Taxi Skrevet 14. desember 2006 #5 Skrevet 14. desember 2006 Dette hjelper vel ikke for i år, men hva med å være litt frampå neste år, og invitere til "Den Store Nyttårsfesten" hjemme hos dere? Jeg har vært borti bikkjer som har vært "trygge" på nyttårsbråket og lyset, og så et år blitt satt igjen hjemme. Nervevrak var resultatet... Vi har ikke hund, så vi kan gjøre hva vi vil på nyttårsaften. Men et vennepar av oss har måttet takke nei til nyttårsfester etter at de fikk hunder. For de hundene trives ikke på kennel, og de kan jo ikke være hjemme alene... Håper du finner en god løsning, og krysser fingrene for "kjipe" foreldre. ← Hehe, takk for svar niomi jeg tror på det du sier.. hunden min er trygg og rolig på nyttårsaften, men jeg tror det kan være skummelt å gå fra dem og at man da kan ende opp med en hund som ikke lenger er trygg og rolig. Jeg får høre hva besteforeldrene mine skal også. har forholdsvis unge besteforeldre som har hatt hund hele livet, så kanskje de vil ha henne den kvelden... ordner seg sikkert.
pulverheksa Skrevet 14. desember 2006 #6 Skrevet 14. desember 2006 Kan du ikke snakke med de som holder festen, kanskje du kan få ha hunden med deg, men at den kan få ligge på et eget rom. Da er den skjermet fra fulle folk, men du har samtidig kontroll.
Gjest Taxi Skrevet 14. desember 2006 #7 Skrevet 14. desember 2006 Kan du ikke snakke med de som holder festen, kanskje du kan få ha hunden med deg, men at den kan få ligge på et eget rom. Da er den skjermet fra fulle folk, men du har samtidig kontroll. ← Jada dette er en mulighet. de har 2 hunder selv, og jeg har hatt henne med på fest her før faktisk. men føler bare at dette blir en veldig stor fest, og at jeg ikke stoler på at jeg får med meg alt hvis jeg blir full selv... får se om jeg kanskje tar henne med først, og så får reist hjem med henne etter hvert hvis ingen andre kan passe henne. fulle folk som i tillegg ikke er vant til hunder er ikke noe særlig
Hu i Svingen Skrevet 14. desember 2006 #8 Skrevet 14. desember 2006 Jeg har vært hjemme med min et år, men det var fordi jeg var syk. Ellers har jeg vært så heldig å få hundepass av mine foreldre i rolige omgivelser. Vet ikke helt hva det blir til i år, men mangler jeg hundepass på nyttårsaften blir jeg hjemme med hunden. Hun er ikke spesielt redd for rakettene, men hun trenger ikke å bli det heller.
Gjest gjesta Skrevet 14. desember 2006 #9 Skrevet 14. desember 2006 I år var jeg tidlig ute og bestilte plass på den kennelen vi har brukt før. Der er hunden min kjent og trives, de som driver den er flinke og koselige folk og jeg føler meg trygg på å levere han der. I fjor var vi hjemme, og han med oss. Aldri mer. Har aldri sett en hund så redd. Han gikk ikke og gjemte seg en gang, han pep ikke, han bare sto midt på gulvet og skalv og så livredd ut. Han ville ikke klappes (noe han elsker vanligvis), han spiste og drakk ikke og gjorde ikke fra seg hverken vått eller tørt hele kvelden fra første til siste rakett. Nei, aldri mer. På kennelen er han langt fra alt av raketter.
Gjest Taxi Skrevet 14. desember 2006 #10 Skrevet 14. desember 2006 Jeg er utrolig heldig som har en hund som ikke finnes skuddredd. hun reagerer nada på raketter, og er like rolig som ellers på nyttårsaften kl 24.00. hadde hun blitt veldig redd hadde jeg sørget for å gi henne noe beroligende i god tid før. jeg har alltid hatt hund og har prioritert å reise på fjellet med familie / kjæreste i nyttårshelga. synes det er mye koseligere enn en fest på nyttårsaften, og vil helst gjøre noe som hunden kan være med på siden jeg har skaffet meg hund liksom. Men i år er det ingen mulighet for hyttetur, så da blir det denne festen, en annen fest eller ingenting liksom. Så skal prøve å få det til. neste år vil jeg helst på fjellet igjen
Lib Skrevet 14. desember 2006 #11 Skrevet 14. desember 2006 Hunden vår hjemme hos mamma og pappa er livredd for rakketter. De første årene reiste mamma eller pappa hjem til henne ved midnatt, og reiste så tilbake på festen. Men i de siste årene ha de lagt henne innerst i kjelleren med mat og vann, sengen henens, lyset på, og med radio. De observerte henne i smug det første året de prøvde dette, og det gikk helt fint. Det har aldri vært noe alternativ å gi henne beroligende medikamenter. Det som er synd er at det skytes opp rakketter hele julen omtrent, særlig nyttårsaften på dagen. Hun er liksom redd og stresset hele julen hun !
Gjest Taxi Skrevet 14. desember 2006 #12 Skrevet 14. desember 2006 Hunden vår hjemme hos mamma og pappa er livredd for rakketter. De første årene reiste mamma eller pappa hjem til henne ved midnatt, og reiste så tilbake på festen. Men i de siste årene ha de lagt henne innerst i kjelleren med mat og vann, sengen henens, lyset på, og med radio. De observerte henne i smug det første året de prøvde dette, og det gikk helt fint. Det har aldri vært noe alternativ å gi henne beroligende medikamenter. Det som er synd er at det skytes opp rakketter hele julen omtrent, særlig nyttårsaften på dagen. Hun er liksom redd og stresset hele julen hun ! ← Huff ja, det der er dårlig gjort!! Skjønner ikke hva folk får ut av å drive å skyte opp raketter i ny og ne. det er skikkelig slemt mot alle hundene som er redde på nyttårsaften. Jeg tror bikkja mi hadde blitt mer redd hvis hun hadde blitt stengt innerst i kjelleren enn om noen hadde smelt verdens største rakett 1 meter fra henne faktisk, men det er en annen historie Hvorfor har det aldri vært noe alternativ å gi henne beroligende medikamenter? jeg synes dette er en bra mulighet for hunder som omtrent pådrar seg hjerteflimmer når klokka slår 12...
Hu i Svingen Skrevet 14. desember 2006 #13 Skrevet 14. desember 2006 Det med bruk av beroligende til hunder har vel vært diskutert her før, og argumentet mot det er at selv om hunden virker rolig og ikke viser at den er redd, så er den likevel stresset i hodet. Altså at det bare kamuflerer symptomene og ikke hjelper særlig på selve redselen. Jeg ville ikke gitt det med mindre hunden min sto i fare for å skade seg selv.
Lib Skrevet 14. desember 2006 #14 Skrevet 14. desember 2006 Huff ja, det der er dårlig gjort!! Skjønner ikke hva folk får ut av å drive å skyte opp raketter i ny og ne. det er skikkelig slemt mot alle hundene som er redde på nyttårsaften. Jeg tror bikkja mi hadde blitt mer redd hvis hun hadde blitt stengt innerst i kjelleren enn om noen hadde smelt verdens største rakett 1 meter fra henne faktisk, men det er en annen historie Hvorfor har det aldri vært noe alternativ å gi henne beroligende medikamenter? jeg synes dette er en bra mulighet for hunder som omtrent pådrar seg hjerteflimmer når klokka slår 12... ← [/quo Leste gjennom innlegget mitt en gang til nå, og det hørtes jo ut som om vi legger hunden i en jordkjeller med luke i gulvet For ordens skyld, så er kjelleren vaskerommet, og er også det stedet hun gjemmer seg når det tordner og lyner (hun er redd da også..), altså en sted hun føler seg trygg !
Julie Skrevet 14. desember 2006 #15 Skrevet 14. desember 2006 Jeg er så heldig å ha en far som alltid feirer nyttårsaften på hytta og han tar gladelig med seg begge to dit. Julie
Gjest Kitten Skrevet 14. desember 2006 #16 Skrevet 14. desember 2006 Vi reiser ikke fra hundene på nyttårsaften, alltid minst en av oss hjemme og passer dem. De blir skikkelig redde, så vi burde nok prøve å komme oss unna fyrverkeriet denne gangen.
Gjest gjesta Skrevet 14. desember 2006 #17 Skrevet 14. desember 2006 Jeg kan passe hund på nyttårsaften så lenge den går overens med en annen hannhund. :-D Jeg har nemlig dagvakt 1. nyttårsdag så skal ikke feste.
Helen Skrevet 14. desember 2006 #18 Skrevet 14. desember 2006 Vi er vanligvis hjemme på nyttårsaften. Hunden vår er livredd så det er ikke snakk om å reise fra henne eller plassere henne bort noe sted. Jeg er inne sammen med henne hele tiden mens mann og barn er ute å sender opp raketter. Yngstemann pleier å komme inn ganske fort for han er litt redd han også, men han sier han må være inne for å hjelpe meg å passe hunden
Pusemamma Skrevet 15. desember 2006 #19 Skrevet 15. desember 2006 Man kan få noe hos vetrinæren som man plugger i stikkontakten. det vil da sive ut en lukt som skal være beroligende for hunden. dette bør man visst nok starte med i god tid før nyttår. Det er verdt og ringe og høre med de.
TigerLilly Skrevet 15. desember 2006 #20 Skrevet 15. desember 2006 (endret) Pappa løste hele problemet med å la hunden bli vant til smell fra den var valp. Han skjøt med hagle mens valpen var med og latet som ingeting. (hvis du klapper hunden mye rett etter på kan den tro det er grunn til å være engstelig) Funket helt fint. Hunden vår var alltid med ut for å se på raketter og han hadde lyst å løpe etter dem han(de vi fyrte opp) Hehe Men uansett syns jeg ikke hunder skal være alene hjemme på nyttårsaften. Få noen til å passe dem. Endret 15. desember 2006 av TigerLilly
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå