Gjest Gjesta Skrevet 14. desember 2006 #1 Skrevet 14. desember 2006 Hvordan eller hvor kan man finne ut om det er odel på en gård og hvordan arverekkefølgen er?
brumma* Skrevet 15. desember 2006 #2 Skrevet 15. desember 2006 (endret) Kontakt den lokale sorenskriveren. Der vil du få opplysninger om dette. Edit: Her står det forresten litt om hvem som har odelsrett og om odelsrekkefølgen. Endret 15. desember 2006 av brumma*
Gjest Aurora Vaniljesaus Skrevet 15. desember 2006 #3 Skrevet 15. desember 2006 Hvordan eller hvor kan man finne ut om det er odel på en gård og hvordan arverekkefølgen er? ← Odel og arv er to vidt forskjellige ting! Arv av gårder fungerer som arv av alle andre eiendommer. Odel er en rett til å kjøpe tilbake en solgt gård innen et år dersom den selges ut av familien (for å si det enkelt).
brumma* Skrevet 15. desember 2006 #4 Skrevet 15. desember 2006 Odel og arv er to vidt forskjellige ting! Arv av gårder fungerer som arv av alle andre eiendommer. Odel er en rett til å kjøpe tilbake en solgt gård innen et år dersom den selges ut av familien (for å si det enkelt). ← Nja, odelsretten kan faktisk beskrives som en komplisert form for arverett. De som utgjør en slekt er ordnet i et prioritetssystem med henblikk på å overta et gårdsbruk. Når eieren av odelsjord dør, har etterkommer med best odelsrett (altså den eldste, evt den eldste mannn hvis født før 1965) krav på å overta eiendommen ved skifte på spesielle vilkår. Det fungerer ikke helt som ved vanlig arv og kalles åsetesrett.
Gjest Aurora Vaniljesaus Skrevet 15. desember 2006 #5 Skrevet 15. desember 2006 Nja, odelsretten kan faktisk beskrives som en komplisert form for arverett. De som utgjør en slekt er ordnet i et prioritetssystem med henblikk på å overta et gårdsbruk. Nei. Odelsrett er kun en gjennkjøpsrett. Tidligere eier må ikke være død for at odelsretten skal gjelde. Og er det snakk om et arveoppgjør har ikke odel noe med fordelingen der å gjøre. Odelsretten er kun en rett man kan benytte dersom en gård man har odelsrett på har blitt solgt til noen som ikke har odel (evt har dårligere odel enn en selv). Da har man rett til å få kjøpe tilbake denne gården dersom man krever denne retten før det har gått ett år.
Gjest Aurora Vaniljesaus Skrevet 15. desember 2006 #6 Skrevet 15. desember 2006 Når eieren av odelsjord dør, har etterkommer med best odelsrett (altså den eldste, evt den eldste mannn hvis født før 1965) krav på å overta eiendommen ved skifte på spesielle vilkår. Det fungerer ikke helt som ved vanlig arv og kalles åsetesrett. ← Åsetesrett krever verken at den som kjøper gården har beste odel eller at den tidligere eier er død.
brumma* Skrevet 15. desember 2006 #7 Skrevet 15. desember 2006 Jeg kunne godt tenkt meg en link eller to. Det jeg har skrevet har jeg fra Landbruksdepartementes sider og også noe fra nettsidene til JURK. Jeg er ingen ekspert på området, men det er jo litt merkelig at de (seriøse) sidene jeg har vært innom tar feil. Jeg er forøvrig enig i at arv og odel ikke er det samme, men slekten er ordnet i et prioritetssystem med henblikk på å overta et gårdsbruk (ved død altså en form for arverekkefølge). Den eldste har rett til å overta gården (ved død, salg mv.) og kan kjøpe den tilbake hvis eiendommen blir solgt til noen andre (utenforstående, yngre søsker mv. uten skriftlig samtykke).
Gjest mata Skrevet 16. desember 2006 #8 Skrevet 16. desember 2006 Ved odel settes det en s.k. landbrukstakst, som er lavere enn om du selger en eiendom på det frie marked. Slik blir de andre arvingene frarøvet sin opprinnelige arv. Det heter at gården, selv om det er et småbruk, skal kunne brukes uten grøfting og rydding, men det holder at det kan gå noen sauer der og beite, hvis eiendommen er over 20 mål. Eier du en myr, er du fritatt fra regelen men ellers ikke. Tror det er noen nye regler og tanker på gang, men med Senterpartiet i regjering kan man ikke vente stort nå.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå