Gjest Dinas bok Skrevet 9. februar 2003 #1 Skrevet 9. februar 2003 Trenger gode råd. Stuen min er lang og smal og "delt i to" (peis i midten som skiller). I den ene delen har jeg en sittegruppe som består av sort skinnsofa (Ekornes) med kirsebærfarget tre, samt to sorte stoffstoler (Harlekini) med kirsebærfarget treverk. I tilstøtende del har jeg peiskrok/lesekrok med to Poeng-lenestoler i sort skinn og bjørk, samt bjørk lack-bord og 3 Billy bokhyller (alt dette fra IKEA). Trenger TV og musikk-møbbel, samt oppbevaring av 500 CD plater (i sofa-delen av stuen) og ett sofabord. Er egentlig mest begeistret for bjørk, men de dyre stolene og sofaen har kirsebærfarget treverk. Samtidig som det er mye bjørk i resten av stuen og resten av leiligheten. Noen forslag? Bør jeg kaste ut Billy og Poeng (i bjørk) og investere i nye hyller/stoler i kirsebær? Eller bør jeg kjøre videre med bjørk også på TV/Musikk-møblene på tross av sittegruppen i kirsebær? Bordet må vel i allefall være kirsebær? Hjelp, hjelp!
Leo Skrevet 11. februar 2003 #2 Skrevet 11. februar 2003 Hva med å velge helt andre materialer/farger, f.eks. glass/stål?, glass/sort? Jeg tror ikke det blir særlig vellykket å blande mer enn du allerede har gjort (Er dog litt avhenging av f.eks. hva slags gulv du har).
Gjest gjesta Skrevet 11. februar 2003 #3 Skrevet 11. februar 2003 Ang sofabord så ville jeg holdt meg til kirsebær. Kanskje du kan finne et glassbord med kirsebærramme slik at treverket ikke blir så fremtredende. Leo`s forslag om å bryte helt og bruke f.eks sort og stål kan høres stilig ut. Kommer litt an på den øvrige stilen i stuen. Når du blander så forskjellige tresorter som bjørk og kirsebær kan det være pent å ta opp igjen fargene i treverket i f.eks gardiner eller tepper. Alså at både bjørkfargen og kirsebærfargen går igjen i f.eks et gulvteppe. Da "binder"du de ulike tretypene sammen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå