Gå til innhold

Alder på katt

Anbefalte innlegg

Gjest Kardemomme
Skrevet

Har lest at gjennomsnitts alderen på katter er ca 12 år. Min kjære katt er nå blitt 14 år gammel. Hun har god matlyst, er ute og jakter og pelsen er like fin som alltid (langhåret skogskatt). Hun er litt tyngre i rumpa enn før, men ellers leken.

Håper på å ha henne mange år til, er så glad i henne! :hjerte:

Hvor gammel er/ble din katt?

Skrevet

Min katt er ca 19.

Men har hatt katter som bare har blitt 9 og ca 15. :( :( :(

Kattenes levealder øker og øker. Det har selvsagt en sammenheng med kosthold/kattens livsstil (hehe), kastrering, medisinske oppfinnelser osv.

Helst skulle jeg sett at katter kunne levd like lenge som oss mennesker.

Skrevet

Den eldste er 6 år og den yngste er 6 mnd. Og jeg håper de lever lenge og holder seg friske og raske. Foreldrene mine har hatt tre katter, de to første ble 17 og 5 år gamle (begge hannkatter, begge avlivet pga kreft) og den tredje er nå 6 år.

Skrevet

den eldste vi hadde ble 13 1/2 ellers så har vi dessverre mistet pusene i en alder av 5 og nesten 8.

har en på 8, en på 10 mnd og ei på nesten 5 mnd nå så vi håper virkelig vi får beholde disse lenger.

Gjest Leiababe
Skrevet

Min lille pusekatt er nå blitt 14 år gammel, og i fin-fin form. Litt tyngre i rumpa enn i sine yngre dager, men bortsett fra det går det ikke an å se på henne. Hun har faktisk litt "kattunge-preg" over seg enda. Og dyrlegen sa hun var i særdeles god form til å være en voksen dame på hennes alder. Håper og tror hun blir noen år til :)

Skrevet

Mine puser er 5 og 8 år. I tillegg har jeg hatt to som ble 12 år og en som ble 17.

Gjest *Snart medlem*
Skrevet

Gjennomsnittsalderen er vel så lav fordi mange katter dør unge i ulykker osv. Når katten din allerede er 12 år, er det vel stor sjanse for at den blir gammel. Har hørt om katter på langt over 20 år, og kjenner "personlig" katter på nærmere 20.

Har dessverre ikke hatt katt som ble eldre enn 13 år selv - da døde hun av kreft :( Ellers har jeg hatt en katt som døde av sykdom i mye lavere alder, og en som døde i mye lavere alder av påkjørsel.

Skrevet

Katten min ble rundt 16år. :) Så det er mange katter som har lange flotte katteliv!

:)

Skrevet

Min første katt ble påkjørt da han var 1 1/2 år. Den neste døde da den var 11. Min nåværende katt er 11 1/2. Naboens katt ble forøvrig 21 år!

Skrevet

Ekssamboeren min hadde en katt som ble 22 år, den gikk visst solid i vasen på slutten, naturlig nok.

Mine katter er 1 og 14 år.

Tror det er lurt og ikke gi hunkattene p-piller, kan fort bli kreft av det.

Gjest Bjørnsdatter
Skrevet
Tror det er lurt og ikke gi hunkattene p-piller, kan fort bli kreft av det.

:enig: Det er nesten garantert at hunnkatten får kreft i pattene hvis hun får p-piller. Alle hunnkatter jeg har vært borti som har fått p-piller, har også fått pattekreft, derfor var jeg ganske så kjapp til å sterilisere min egen.

Gjest Silmarill
Skrevet (endret)

Foreldrene mine hadde 2 Hellige Birmaer!

Han ene døde en naturlig død 18 år gammel!(Han fikk eplepsi 2 mnd. før han døde, ca 3 anfall)

Jentebirmaen fikk kreft, og hun ble avlivet hos veterinæren - hun ble 17,5 år!

Endret av Silmarill
  • 2 uker senere...
Skrevet

Jeg kan altså forhåpentligvis se fram til mange år med mine katter. Den eldste er 2-3 år...er ikke helt sikker, fikk ham for 5 måneder siden, eierne ville ikke ha ham lengre.. Den yngste er 9 uker, kom i hus i forgårs...hehe...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...