Gå til innhold

kastrering av katt, parring av katt

Anbefalte innlegg

Skrevet

når anbefales det å kastrere en hannkatt?

og hvor gammel må den være før den kan parres?

vet at dyrlegene ofte har slik gratis kastrering til tid og stunder.... men noen som vet sånn ca når dette pleier å være?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Katter kan kastreres fra 5-6 mnd. Samtidig med kastrering bør du ID-merke katten. Kan legge til at det lønner seg å kastrere katten tidlig, siden det er mindre sjanse for kjønnsbetinget adferd etterpå, katten får ikke mulighet til å parre seg og katten kommer seg raskere etter inngrepet.

Det er aldri gratis katrering av katt (hvem skulle tatt kostnaden for det?), men innimellom er det kampanjer med billig kastrering/id-merking.

hvorfor vil du parre katten?

Endret av ikke innlogget
Skrevet

Jeg tror ikke helt jeg skjønte spørsmålet, hvis du kastrerer katten kan den jo ikke få barn. Mellom 7 og 10 måneder er vanlig alder å kastrere hannkatter såvidt jeg vet, og de blir kjønnsmodne i ca samme alder, det kan variere litt.

Skrevet

Hannkatter kan kastreres fra de er ca 6 mnd, selv foretrekker jeg å vente til de er kjønnsmodne ihvertfall. Hannkatter kan også parres med en gang de er kjønnsmodne, siden de slipper å bære frem ungene. Hunnkatter bør være minst ett år gamle før de parres, helst nærmere to.

Skrevet

det gikk litt raskt, skal innrømme det.

nylig fått en nydelig birma gutt, han er bare 4 mnd gammel. ei vennine av meg har ei birma jente og vil gjern bruke min gut til å parre dem. jeg lurta da på hvor gmmel min gutt bør være før han parres... skal kastrere han med engang etterpå..

denne skal holdes inne.

er det spesielle tider på året det er rimeligere kastrering?

Skrevet (endret)
Hannkatter kan kastreres fra de er ca 6 mnd, selv foretrekker jeg å vente til de er kjønnsmodne ihvertfall. Hannkatter kan også parres med en gang de er kjønnsmodne, siden de slipper å bære frem ungene. Hunnkatter bør være minst ett år gamle før de parres, helst nærmere to.

Dette er riv ruskende galt. Har du en kilde å henvise til for å underbygge den påstanden om at hunnkatter må være 2 år før de kastreres?

Her er en informativ link om tidligkastrering:

Norsk huskattforening om tidligkastrering

Tvert imot er det det beste for hunnkatten å bli kastrert tidlig, hvis den opereres før første løpetid minskes sjansen for pattekreft betydelig. Her er en link til en brosjyre om temaet kreft i forplantningsorganer (inneholder litt ekle bilder, men sannheten det kan altså bli veldig smertefullt for katten å gå rundt ukastrert:

kreft hos hunnkatter

Her er link til undersøkelsen som omtales i linken:

early neuter

Det er dessuten gunstig å kastrere hunnkatter tidlig, siden ungt vev leges raskere, og det er et operasjonssår som må gro etter kastreringen.

Verken hannkatter eller hunnkatter må altså være kjønnsmodne før de kastreres. :)

Endret av ikke innlogget
Skrevet
Dette er riv ruskende galt. Har du en kilde å henvise til for å underbygge den påstanden om at hunnkatter må være 2 år før de kastreres?

Det var ikke kastrering, men parring hun snakket om. Les innlegget en gang til.
Skrevet
Det var ikke kastrering, men parring hun snakket om. Les innlegget en gang til.

Ok, ser nå at jeg leste feil. Jeg lar likevel innlegget mitt stå, siden mange av de linkene jeg inkluderte er veldig lærerike :)

Skrevet

er det spesielle tider på året det er rimeligere kastrering?

Rabbatert kastrering bruker å være tidlig på året....februar-mars? tror det er noe slikt.

Skrevet
Rabbatert kastrering bruker å være tidlig på året....februar-mars? tror det er noe slikt.

Pleier å være to ganger i året, vår og høst. Ring dyrlegen og spør når neste gang er, og bestill time da.

Skrevet

Dersom du har mulighet til det, ville jeg kanskje valgt å ikke kastrere pus hos en dyrlege midt i byen... De pleier ofte å være en del dyrere...

Har selv betalt 500 for min pus! Den var da 5 og en halv mnd gammel

Skrevet
Dersom du har mulighet til det, ville jeg kanskje valgt å ikke kastrere pus hos en dyrlege midt i byen... De pleier ofte å være en del dyrere...

Har selv betalt 500 for min pus! Den var da 5 og en halv mnd gammel

Jeg derimot vil anbefale å ikke få lenger reisevei enn nødvendig når man skal til dyrlege. Man kan selvsagt reise halve landet på langs for å spare noen hundrelapper, men hva er best for katten? Og dyrlegene i byen gjør dessuten dette inngrepet så ofte at jeg føler meg tryggere på deres erfaring. Nå er det riktignok et lite farefullt inngrep, men jeg lar bare veterinærer jeg stoler 100% på ta seg hånd om katten min. :)

Skrevet
Man kan selvsagt reise halve landet på langs for å spare noen hundrelapper, men hva er best for katten? Og dyrlegene i byen gjør dessuten dette inngrepet så ofte at jeg føler meg tryggere på deres erfaring.

Nå kommer det jo selvsagt an på hvor man bor og hvilke transportmuligheter man har, men feks i Oslo må man ikke utav byen for å finne store prisforskjeller. Trenger ikke lengre enn til Grorud dyreklinikk på Stovner, så får man halv pris, og de som jobber der er virkelig dyktige. Da gidder jeg ikke å velge en dyrlege på Nordstrand, som tar det dobbelte, bare fordi de har høyere husleie... Det finens forøvrig også smådyrklinikker på bygda også, stadig flere steder.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...