Gjest Gjest_Mamma_* Skrevet 13. desember 2006 #1 Skrevet 13. desember 2006 Jeg startet med Sarotex for 6 dager siden, fikk beskjed om å ta det mot kroniske smerter. Det står i pakningsvedlegget at en av bivirkningene er at man går opp i vekt. Og det trenger jeg virkelig IKKE nå altså Jeg går på en annen medisin også som jeg har gått opp i vekt av, jeg sliter vettet av meg for å ikke gå opp noe mer. Vekta har stanset og nå aksepterer jeg kroppen min. Men jeg vil ikke gå opp noe mere. Mulig det er psykisk men jeg syns buksa er mistenkelig trang nå etter bare 6 dagers bruk av Sarotex. Har dere noen erfaring med Sarotex? Er det slik at kroppen reagerer i starten på medisinen og så roer seg ned, eller bare eser man ut for hver dag som går?
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 13. desember 2006 #2 Skrevet 13. desember 2006 Fra felleskatalogen: Bivirkninger: Vanlig i begynnelsen av behandlingen og kan ofte kontrolleres ved en individuell tilpassing av dosen. Hyppige (>1/100): Gastrointestinale: Munntørrhet, konstipasjon, kvalme, forandret smaksoppfatning. Hud: Økt svettesekresjon. Metabolske: Vektøkning. Psykiske: Somnolens, forvirring, konsentrasjonsforstyrrelser, minsket libido. Sentralnervesystemet: Tremor, svimmelhet, hodepine, parestesier, ataksi. Sirkulatoriske: Postural hypotensjon, palpitasjoner, takykardi, EKG-forandringer som forlenget QT-intervall, QRS-forlengelse, forandringer av AV-ledning, AV-blokk. Syn: Akkommodasjonsforstyrrelser, mydriasis. Urogenitale: Impotens. Øvrige: Tretthet. Mindre hyppige: Gastrointestinale: Diaré, oppkast. Hud: Utslett, urticaria, ødem i ansikt og tunge. Hørsel: Tinnitus. Psykiske: Hypomani, mani, angst, søvnløshet, mareritt. Sentralnervesystemet: Kramper. Sirkulatoriske: Hypertensjon. Syn: Økt intraokulært trykk. Urogenitale: Urinretensjon. Sjeldne (<1/1000): Blod: Benmargsdepresjon. Endokrine: Gynekomasti. Gastrointestinale: Økt spyttsekresjon, paralytisk ileus. Hud: Håravfall, fotosensitivitet. Lever: Økt transaminase og alkalisk fosfatase, gulsott. Metabolske: Vekttap. Psykiske: Anoreksi, delirium (hos eldre), hallusinasjoner (hos schizofrene). Sirkulatoriske: Arytmier. Øvrige: Feber. Det står altså at det er vanlig med bivirkninger i begynnelsen, men at dosen skal tilpasses deg. Det var jammen mange fæle bivirkninger også...
Gjest Gjest_mamma_* Skrevet 13. desember 2006 #3 Skrevet 13. desember 2006 Fra felleskatalogen: Bivirkninger: Vanlig i begynnelsen av behandlingen og kan ofte kontrolleres ved en individuell tilpassing av dosen. Hyppige (>1/100): Gastrointestinale: Munntørrhet, konstipasjon, kvalme, forandret smaksoppfatning. Hud: Økt svettesekresjon. Metabolske: Vektøkning. Psykiske: Somnolens, forvirring, konsentrasjonsforstyrrelser, minsket libido. Sentralnervesystemet: Tremor, svimmelhet, hodepine, parestesier, ataksi. Sirkulatoriske: Postural hypotensjon, palpitasjoner, takykardi, EKG-forandringer som forlenget QT-intervall, QRS-forlengelse, forandringer av AV-ledning, AV-blokk. Syn: Akkommodasjonsforstyrrelser, mydriasis. Urogenitale: Impotens. Øvrige: Tretthet. Mindre hyppige: Gastrointestinale: Diaré, oppkast. Hud: Utslett, urticaria, ødem i ansikt og tunge. Hørsel: Tinnitus. Psykiske: Hypomani, mani, angst, søvnløshet, mareritt. Sentralnervesystemet: Kramper. Sirkulatoriske: Hypertensjon. Syn: Økt intraokulært trykk. Urogenitale: Urinretensjon. Sjeldne (<1/1000): Blod: Benmargsdepresjon. Endokrine: Gynekomasti. Gastrointestinale: Økt spyttsekresjon, paralytisk ileus. Hud: Håravfall, fotosensitivitet. Lever: Økt transaminase og alkalisk fosfatase, gulsott. Metabolske: Vekttap. Psykiske: Anoreksi, delirium (hos eldre), hallusinasjoner (hos schizofrene). Sirkulatoriske: Arytmier. Øvrige: Feber. Det står altså at det er vanlig med bivirkninger i begynnelsen, men at dosen skal tilpasses deg. Det var jammen mange fæle bivirkninger også... ← Ja, huff, listen er lang. Man får selvfølgelig ikke alle disse bivirkningene, men jeg synes det er mange. Nå er det også kommet frem at pasienter som går på antidepressiva har mer selvmordstanker enn de som ikke tar medisin. Det er skremmende synes jeg, anit-dep. roter rundt i hodet på folk, og mange synes livet bare blir et flatt, følelsesløst liv uten noe mening. Men samtidig så har antidepressiva hjulpet mange mennesker ut an en lei situasjon. For meg så det med vektøkning værst akkurat nå. Jeg skal gå på en lav dose, 25 mg, så kanskje jeg ikke reagerer så mye på det? Håper det.
Gjest Sativa Skrevet 13. desember 2006 #4 Skrevet 13. desember 2006 Trenger ikke å legge på deg i det hele tatt, det er ikke alle som opplever bivirkninger.
Gjest Anne Skrevet 28. oktober 2010 #5 Skrevet 28. oktober 2010 Enkelte får vektøkning av Sarotex.Jeg bruker en høy dose hver kveld, og har lagt på meg 15 kilo..... Bruker Sarotex pga migrene. Før hadde jeg opptil 5 anfall i uka, og nå har jeg migrene anfall cirka annenhver måned. Personlig syns jeg det er helt greit med denne vektøkningen så lenge jeg er smertefri:-)
tineline Skrevet 28. oktober 2010 #6 Skrevet 28. oktober 2010 De aller fleste får en svak dose Sarotex, sa legen min. Jeg fikk den svakeste, mot søvnforstyrrelser/irritabel tarm/leddsmerter, og opplevde ingen bivirkninger. Men medisinen hjalp meg ikke heller
Gjest Agnetha Skrevet 17. februar 2011 #7 Skrevet 17. februar 2011 Sarotex er helt super behandling for meg.Har hatt kronisk hodepine i 7 måneder.Etter at jeg prøvde Sarotex er jeg nesten smertefri :)Heller ingen bivirkninger så langt.
Happychilli Skrevet 17. februar 2011 #8 Skrevet 17. februar 2011 Jeg bruker sarotex forebyggende for migrene,prøver og kutte den ut fordi den trøbler med kroppen min-mistenker jeg. Vet ikke om den har særlig virkning heller.. Jeg har hatt en irriterende munntørrhet fra dag 1,og vekta økte.. Den er nå vanskelig og redusere pga at nedtrappingen tar tid. Er nå nede i 20 mg hver kveld. Søvnen min er forstyrret,veldig! Og jeg mistenker at den er med på det også.. Sarotex er en gammel medisin,ikke at det trenger og bety noe.. jeg liker generelt ikke medisiner..
Sugerøret Skrevet 18. februar 2011 #9 Skrevet 18. februar 2011 brukte sarotex en periode pga smerter i rygg og den skulle stimulere ryggmargen Måtte kutte ut fastdoser (hver dag) da jeg ble himla sinna.Eneste bivirkningen jeg fikk egentlig. Men et sånt sinne var farlig og jeg tar nå sarotex 2-3 ganger pr uke ,men aldri sammenhengendes
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2011 #10 Skrevet 18. februar 2011 Jeg tok en lav dose Sarotex over 3 mnd (tror det var 30mg hver kveld?) gikk opp 10 kg... Men, folk reagerer forskjellig på medisinene. Er jo ikke sikkert du legger på deg fordi!
Gjest gjest Skrevet 18. februar 2011 #11 Skrevet 18. februar 2011 Hei, Har tatt 25 mg sarotex hver kveld siden juni og har ikke gått opp noe i vekt. Ingen andre bivirkninger heller.
Gjest Siri Skrevet 20. februar 2011 #12 Skrevet 20. februar 2011 Jeg har gått på Sarotex noen mnd nå, og jeg har desverre opplevd vektøkning, spiser nesten ikke pga føler jeg legger på meg med en gang jeg spiser. Har kuttet ut disse medisinene, da jeg også sleit med "hangover" til langt utpå dagen. Jeg likte medisinene til og begynne med for da fikk jeg sove godt og lenge men føler nå at kroppen blir veldig tynget p.g.a Sarotex. og fikk også desuten økning av depresjon selv om Sarotex skal ha positiv virkning på depresjon. Godt å lese at mange også har hatt bare positiv effekt av medisinen:)
Gjest Ragi Skrevet 7. mars 2011 #13 Skrevet 7. mars 2011 Jeg startet med Sarotex for 6 dager siden, fikk beskjed om å ta det mot kroniske smerter. Det står i pakningsvedlegget at en av bivirkningene er at man går opp i vekt. Og det trenger jeg virkelig IKKE nå altså Jeg går på en annen medisin også som jeg har gått opp i vekt av, jeg sliter vettet av meg for å ikke gå opp noe mer. Vekta har stanset og nå aksepterer jeg kroppen min. Men jeg vil ikke gå opp noe mere. Mulig det er psykisk men jeg syns buksa er mistenkelig trang nå etter bare 6 dagers bruk av Sarotex. Har dere noen erfaring med Sarotex? Er det slik at kroppen reagerer i starten på medisinen og så roer seg ned, eller bare eser man ut for hver dag som går? Hei! Jeg har brukt sarotex en stund nå også mot kronisk smerte, jeg tar 10 mg før jeg legger meg. I Bynelsen var trøtthet det værste problemet, trøtt hele tiden om dagen etter bruk men det går over med jevnlig bruk. Jeg tar pauser innimellom noe jeg ikke tror er lurt, smerten kommer tilbake og jeg får vanskelig med å sovne pluss jeg får slapphetfølelsen på dagen. Er nok best jeg tar de jevnlig hver dag eller slutter med de og satser på trening for å restaurere og bygge opp mot smerten, eller bruke muskelkremer osv.. Jeg trener ganske mye for tiden ca 3 ganger i uka, jeg har gått ned i vekt men ikke så mye som jeg skulle ønske, uansett har kosthold mye å si. Jeg bekjymrer meg ikke så mye om vekta, trening er utrolig viktig og jeg ser resultater av mitt harde arbeid, jeg tror ikke sarotex har gitt meg så stor vektøkning egentlig.
Gjest Ragi Skrevet 7. mars 2011 #14 Skrevet 7. mars 2011 Jeg har gått på Sarotex noen mnd nå, og jeg har desverre opplevd vektøkning, spiser nesten ikke pga føler jeg legger på meg med en gang jeg spiser. Har kuttet ut disse medisinene, da jeg også sleit med "hangover" til langt utpå dagen. Jeg likte medisinene til og begynne med for da fikk jeg sove godt og lenge men føler nå at kroppen blir veldig tynget p.g.a Sarotex. og fikk også desuten økning av depresjon selv om Sarotex skal ha positiv virkning på depresjon. Godt å lese at mange også har hatt bare positiv effekt av medisinen:) Hei Jeg har nok ikke gått opp så mye i vekt etter bruk av sarotex men kansje føler meg litt est opp iblandt. Jeg har ikke tatt Sarotex gjevnlig nok og tror kansje det er grunnen til den hungoveren som ikke gir seg. Da jeg tok de gjevnlig så forsvant hungoveren. Men jeg er enig jeg føler meg litt tynget av den, mister litt motivasjonen fordi den gjør meg slapp helt frem til kl 5 på dagen, da løper jeg på trening etter en kaffe. Pluss jeg i grunnen tok medisinen på grunn av ryggsmerter, men føler jeg har fått mer angst ette hvert, om det er sarotex eller hva det nå er, det vet jeg ikke..Det at man går opp i vekt kan ha med at man får mer matlyst eller at man blir slapp og beveger seg mindre. Jeg har bevegd meg mer og sarotex har ikke hindret meg i å trene, men jeg jobber fremdeles ikke. Jeg tror at hvis jeg tar de gjevnlig, saken er hvis man vil ut en kveld så er det jo ikke lurt å ta sarotex, hvis ikke man syns det er arti å sovne under en kino da. Jeg tar som sagt bare 10 mg mot smerter men bare det får meg til å gå natti natt til køys. Sarotex er et slags elsk hat forhold, bra søvn, stabilt humør, mindre smerter, men man blir slapp og må jobbe ekstra for å miste noen kilo, men dette gjelder sikkert ikke alle da. veldig rart å høre at noen blir sinna av Sarotex, jeg går på boxing så kansje jeg får ut all aggresjonen min der, kan føle meg fryktelig iritabel og deppa spesielt før mensen og da kan sarotex stabilisere det iblandt. Noe jeg syns er fint at jeg hadde litt generell angst (egen diagnose) noe jeg tror Sarotex har litt innvirkning på, tror den stabiliserer det litt, men samtidig hvis jeg ikke tar sarotex så blir jeg mer ustabil og FØLSOM til omgivelser. Lurer på om folk har opplevd noe lignende.
Gjest berit andersen Skrevet 23. mars 2011 #15 Skrevet 23. mars 2011 Jeg startet med Sarotex for 6 dager siden, fikk beskjed om å ta det mot kroniske smerter. Det står i pakningsvedlegget at en av bivirkningene er at man går opp i vekt. Og det trenger jeg virkelig IKKE nå altså Jeg går på en annen medisin også som jeg har gått opp i vekt av, jeg sliter vettet av meg for å ikke gå opp noe mer. Vekta har stanset og nå aksepterer jeg kroppen min. Men jeg vil ikke gå opp noe mere. Mulig det er psykisk men jeg syns buksa er mistenkelig trang nå etter bare 6 dagers bruk av Sarotex. Har dere noen erfaring med Sarotex? Er det slik at kroppen reagerer i starten på medisinen og så roer seg ned, eller bare eser man ut for hver dag som går?
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2011 #16 Skrevet 24. mars 2011 Jeg har brukt Sarotex i over 20 år og har ikke lagt på meg noe av de.
Gjest else mari Skrevet 30. juni 2012 #17 Skrevet 30. juni 2012 Fra felleskatalogen: Bivirkninger: Vanlig i begynnelsen av behandlingen og kan ofte kontrolleres ved en individuell tilpassing av dosen. Hyppige (>1/100): Gastrointestinale: Munntørrhet, konstipasjon, kvalme, forandret smaksoppfatning. Hud: Økt svettesekresjon. Metabolske: Vektøkning. Psykiske: Somnolens, forvirring, konsentrasjonsforstyrrelser, minsket libido. Sentralnervesystemet: Tremor, svimmelhet, hodepine, parestesier, ataksi. Sirkulatoriske: Postural hypotensjon, palpitasjoner, takykardi, EKG-forandringer som forlenget QT-intervall, QRS-forlengelse, forandringer av AV-ledning, AV-blokk. Syn: Akkommodasjonsforstyrrelser, mydriasis. Urogenitale: Impotens. Øvrige: Tretthet. Mindre hyppige: Gastrointestinale: Diaré, oppkast. Hud: Utslett, urticaria, ødem i ansikt og tunge. Hørsel: Tinnitus. Psykiske: Hypomani, mani, angst, søvnløshet, mareritt. Sentralnervesystemet: Kramper. Sirkulatoriske: Hypertensjon. Syn: Økt intraokulært trykk. Urogenitale: Urinretensjon. Sjeldne (<1/1000): Blod: Benmargsdepresjon. Endokrine: Gynekomasti. Gastrointestinale: Økt spyttsekresjon, paralytisk ileus. Hud: Håravfall, fotosensitivitet. Lever: Økt transaminase og alkalisk fosfatase, gulsott. Metabolske: Vekttap. Psykiske: Anoreksi, delirium (hos eldre), hallusinasjoner (hos schizofrene). Sirkulatoriske: Arytmier. Øvrige: Feber. Det står altså at det er vanlig med bivirkninger i begynnelsen, men at dosen skal tilpasses deg. Det var jammen mange fæle bivirkninger også...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå