Nanaluanna Skrevet 13. desember 2006 #1 Skrevet 13. desember 2006 Ser på en leillighet hvor fellesgjelden er 90.000 kroner og husleien i måneden er på 3600. Synes det er mye for så liten gjeld? Eller tar jeg feil her. Ser ikke ut som det er noe spesielt annet inkludert i husleien enn nedbetaling andel fellesgjeld, Kabel TV, Garasjeplass, komm avgifter, forsikring, vedlikehold. Hva tror dere? Brl er bygget i 82.
Gjest Bellatrix Skrevet 13. desember 2006 #2 Skrevet 13. desember 2006 Om fellesgjelden er lav så er det vel andre utgifter borettslaget har.
Gjest Fresh Skrevet 13. desember 2006 #3 Skrevet 13. desember 2006 Garasjeplass kan være verdt en del.
Gjest Skya Skrevet 13. desember 2006 #4 Skrevet 13. desember 2006 Jeg ser for meg at nedbetalingen av fellesgjelden ikke synker fordi om den er nesten nedbetalt. Men at den er så høy for at den skal bli nedbetalt raskest mulig.
-hild Skrevet 13. desember 2006 #5 Skrevet 13. desember 2006 Det er bare en måte å finne det ut på - du må ta en titt på budsjett og regnskap til borettslaget. Kanskje de planlegger utbedringer som er dyre?
Gjest gjesta Skrevet 13. desember 2006 #6 Skrevet 13. desember 2006 Det blir vel på samme måte som en annuitetslån, med en fast sum pr. måned som dekker renter og avdrag. Da har det ingen betydning om fellesgjelden er lav. Der jeg bodde tidligere var fellesgjelda på ca. 70.000. Det var ingen endring på husleia i forhold til det. Det som har påvirket husleia sett i sammenheng med fellesgjelda har vært rentenivået. En annen ting er at dersom fellesgjelda er lav så betyr det gjerne at borettslaget er av eldre årgang og dermed vil ha behov for større vedlikehold de nærmeste årene.
Amalie_85 Skrevet 13. desember 2006 #7 Skrevet 13. desember 2006 Syns ikke det var så mye. Der jeg skal bo skal vi betale 4300. Men det vil jo si at søpla vår blir henta. Og eiendoms ting og tang trenger vi ikke ta oss av. Noe av pengene går til maling til husene (når det skal gjøres) o.s.v. Så når man legger til alle sånne ting syns jeg ikke det er så dyrt.
Nella Skrevet 13. desember 2006 #8 Skrevet 13. desember 2006 Betaler under 2000,- i mnd her og det dekker kommunale utgifter, kabeltv, forsikring og vedlikehold. Du bør undersøke hva som skal gjøres av vedlikehold fremover for det kan være at borettslaget tar opp ekstra lån pga store utgifter ved vedlikeholdet, eks drenering, takbytte osv.... Vi bor i et gammelt borettslag med liten fellesgjeld, men borettslaget har vært flinke i alle år og fordelt vedlikeholdet bra og hatt en god plan på det. Derfor holder vår leie seg lav i forhold til mange andre. Tror egentlig at 3600 ikke er så verst for en leilighet fra -82. Men er det ikke garanti.no som selger så mye borettslagleiligheter da? Kikk litt på siden der så kan du sammenligne litt. Du kan også høre med borettslaget hvordan det er med dugnader og sånn feks. Det kan også påvirke utgifter vil jeg tro.
Arkana Skrevet 13. desember 2006 #9 Skrevet 13. desember 2006 Jeg synes det hørtes litt mye ut. Vi betaler 1800 og det dekker kommunale avgifter, forsikring, trappevask, vedlikehold, fellesgjeld (ca 37 000), kabel-TV og garasje. Vår bolig er eldre enn din, og det har vært gjort flere oppgraderinger i borettslaget uten at husleien er satt opp, antageligvis fordi borettslaget har flere millioner kroner på konto. Så gamle borettslag trenger ikke vært synonymt med økt husleie. Uansett ønsker jeg minst mulig fellesgjeld, for det er et lån man ikke har kontroll over og det liker jeg ikke.
Gjest gjesta Skrevet 14. desember 2006 #10 Skrevet 14. desember 2006 3600 kr pr måned er faktisk ikke mye i husleie for en borettslagsleilighet. Gjennomsnittet er rundt 3000 kr pr mnd. Jeg betaler 3000 kr, men det inkluderer oppvarming også, og vi har lavere fellesgjeld. Og det er et problem enkelte steder i byen der folk ikke bor så lenge i borettslagene ikke får satt opp husleia og nødvendig vedlikehold blir utsatt. Mange steder er husleia kunstig lav med tanke på det vedlikehold som er nødvendig på lang sikt.
hardcore Skrevet 14. desember 2006 #11 Skrevet 14. desember 2006 Synes ikke det høres mye ut i det heletatt, iallefall ikke når det er inkludert garasjeplass. Det kommer vel helt ann på hvor i landet det er. I Oslo er det ikke dyrt jaffal. Men når det ikke er inkludert fyring og varmtvann blir det jo litt. Kommer ann på hvor mye du vil betale for garasjeplassen. .. Du kan evt gi den til meg.
Titta Skrevet 14. desember 2006 #12 Skrevet 14. desember 2006 Egentlig synes jeg det er veldig mye. Vi har en fellesgjeld opå ca 120.000,- og fra januar av skal husleien stige til 3700,- Husleien dekker - nedbetaling av fellesgjeld - dugnad (antar at den summen vi betaler inn hver måned går til å betale de som jobber dugnad. En får 100,- timen for der her) - kabel-tv (dekker kun at vi får koble oss på uttaket i veggen slik at vi får inn nrk, tv2 og tvnorge) - trappevask - fastavgift telefon - sentralfyring og varmtvann Kabel-tv grunnpakke (ca 130,-) og garasje (ca 150,-) kommer utenom. Sammenlignet med venninnnen min som har over en million i fellesgjeld (avdragsfritt noen år til riktighnok, men bare rentene utgjør jo flere tusen i måneden) og betaler ca 800,- mer enn oss så synes jeg det er dyrt hos oss. Hun har omtrent det samme inkludert, bare at grunnpakke til kabel-tv er inkl, men ikke varmt vann.
Nanaluanna Skrevet 14. desember 2006 Forfatter #13 Skrevet 14. desember 2006 Jeg synes det er mye fordi borettslaget ikke er så gammelt, bygget i 82, så jeg kan ikke tenke meg at de skal rehabilitere så voldsomt mye. Leiligheten ligger ett kvarter utenfor bergen sentrum så jeg kan ikke tenke meg at garasjeplassen er så voldsomt mye verdt heller. Til sammenligning har en leilighet nærmere byn fellesgjeld på 110.000 og en husleie på 3.100. I den inkluderer Varmtvann, sentraloppvarming og à konto strøm (Kr. 375 pr. mnd)Kommunale avgifter, betjening av andel fellesgjeld, trappevask, vaktmestertjeneste, kabel-tv grunnpakke og felles forsikring. Synes liksom man får mye mer for pengene der og jeg forstår ikke helt hvorfor. Jaja jeg skal på visning i dag så da kan jeg spørre og grave litt. Noe lurt jeg bør spørre om med tanke på husleien og fellesgjelden?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå