Gå til innhold

Skjønner ikke strikkeoppskrift

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har aldri strikket sokker før, og heller ikke veldig masse erfaring med annen strikking. Har lært meg en del innen dette strikkespråket, men jeg skjønner bare ikke hva jeg leser nå...

Jeg har kommet meg helskinnet forbi punkt 1, men på to blir jeg bare forvirret. Hva betyr f.eks 1 r snu? SKal jeg snu og strikke tilbake?

Forstår jeg det riktig, at når man strikker hæl, så strikke man hæl"kappen" for så å strikke den sammen med fremsiden etter hvert? Vel, hvis noen kan gi meg noen tips, så setter jeg pris på det. Vet dere om nettsider som gir guiding til hvordan strikke hæl, så hadde jo det også vært veldig fint.

Her er oppskriften:

1.Legg opp 44-44-48 m med dobbelt garn i ønsket farge på strømpepinne nr. 4. Strikk rundt med vrangbordstrikk 1 r, 1 vr til arbeidet måler 8-9-10 cm.

2.Strikk hæl, ved å strikke glattstrikk frem og tilbake over 22-22-23 m. Når hælen måler 3-3,5-3,5 cm, strikk fra retten:12-12-14 r, 2 r sammen, 1 r snu, ta 1 m løs av, 4-4-5 vr, 2 vr sammen, 1vr, snu, ta 1 m løs av, 5-5-6 r, 2 r sammen, 1 r, snu, ta 1 m løs av, 6-6-7 vr, 2 vr sammen, 1 vr, snu. Fortsett på denne måten til det ikke er flere masker igjen på siden, og det er 12-12-14 m igjen totalt. Fordel disse maskene på to pinner.

3.Strikk opp ca. 10 m på hver side av hælen (= i slutten av første og i begynnelsen av siste pinne. Omgangen begynner midt under foten). Strikk rundt over alle maskene, med vrangbordstrikk over vristens masker og glattstrikk over fotens masker.

4.På andre omgang begynner du med felling i hver side (over de oppstrikkede m) på hver 2. omgang, slik:

Strikk til det er 2 m igjen på 1. pinne, strikk 2 r sammen. Strikk frem til 4. pinne, ta 1 m løs av, og strikk 1 r. Løft den løse m over, strikk ut omgangen. Fell slik til det er 40-40-44 m på omgangen, og fordel m jevnt over 4 pinner.

5.Fortsett med glattstrikk og vrangbordstrikk til foten måler ca. 8-9-11 cm, eller til foten har ønsket lengde. Strikk så glattstrikk over alle m, og fell til tå i hver side slik:

På 1. og 3. pinne: Strikk til det er 3 m igjen, strikk 2 r sammen, 1 r.

På 2. og 4. pinne: Strikk 1 r, ta 1 m løs av og strikk 1 r, løft den løse m over den siste strikkede m, strikk ut pinnen.

Fell slik til det er 8-8-10 m igjen.

6Klipp av tråden, og trekk den gjennom alle maskene. Stram til og

fest godt på vrangen. Strikk den andre sokken på samme måte.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du har oppfattet helt riktig; hælkappen strikkes først, så felles det sammen under hælen, og så plukkes det opp masker rundt der for å strikke foten på sokken.

Hælkappen skal strikkes frem og tilbake i glattstrikk, så da må du snu strikketøyet og strikke vrange masker tilbake. Når den har fått riktig lengde skal du felle sammen under hælen, og da strikker du bare så mange masker som du får oppgitt, og så snur du og strikker tilbake. Oppskriften ser grei ut, bare følg den slavisk, så skjønner du nok hva som skjer etterhvert. Sokkestrikking og hæler er litt tricky første gangen.

Har du en annen sokk liggende, er det greit å ha å kikke på for å visualisere strikkeoppskriften.

Lykke til!

Skrevet

Dette er ett supert forum for håndarbeide:

http://forum.hobbyboden.com/

Kjempeinspirerende!

Opprett egen bruker, så kan du ta del i erfaring fra masse flinke folk der inne :)

Jeg har fått hjelp når jeg har stått fast flere ganger (jeg er helt amatør på strikking).

Gjest Frk Åberg
Skrevet

Nå fikk du vel svar her, men du har nok forstått det riktig. Du strikker altså så mange masker som størrelsen tilsier (12 eller 14), så strikker du to masker sammen, så en vanlig maske - og så snur du arbeidet sånn at du ser på vranga (du snur altså selv om du har masker igjen på pinnen). Dette gjentas da.

På punkt 3 står det at du skal strikke opp 10 masker på hver side. Det betyr altså at du bare skal plukke opp masker fra fellingene på hver side, så da er det bare å huke tak i noe som kan fungere som masker jevnt over fellingen.

Skrevet

Tusen takk for mange svar :) Jeg skal forsøke dette... Er vel som det ble sagt, bare å sette i gang så skjønner jeg litt etter hvert hvordan det funker.

Takktakk :)

Skrevet

Nå har jeg kommet meg forbi punkt 2, og jeg er så stolt over å se at det faktisk blir en hæl ut av det. Men....sliter litt med å skjønne punkt 3.

Skal jeg begynne på de to pinnene som har ligget litt brakk under selve hælstrikkingen? Og skal jeg med en ledig pinne, trekke ut en maske fra fellingene/kanten på hælen og strikke dette sammen på en måte?

Vet ikke om dere skjønner hva jeg mener...men verdt et forsøk :)

Skrevet

Har nå funnet ut av det :) Meldte meg inn i det forumet du anbefalte Nigella, og der fikk jeg noen tips...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...