Gå til innhold

Ingredienser i middagen min i morgen?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg klarer ikke bestemme meg for middagen i morgen (ikke for middagen i dag heller, forsåvidt :forvirret: ).

Skal forbi fiskebutikken i morgen, så jeg har lyst til å kjøpe fersk fisk. Dessuten har jeg endel rød paprika å bruke opp, og noen klasetomater. Og så fikk jeg en idé om byggrynssalat som mulig tilbehør til laks eller ørret. Har googlet litt, men en liknende rett ser ikke ut til å eksistere - foreløpig. ;)

Ingredienser jeg er rimelig sikker på: Byggryn (nødvendigvis), grillet paprika, kapers, litt rå hvitløk, middelhavsansjos og sitron/olivenoljedressing. Men hva mer?

Andre alternativer enn de jeg har listet opp er selvsagt også velkomne. :)

Endret av piaf
Videoannonse
Annonse
Gjest Hedda Gabler
Skrevet

Kunne jo bare stemme på en ingrediens!

Jeg ville hatt soltørkede tomater, vårløk, baldpersille, kanskje oliven. Og gjerne en middagsinvitasjon, takk. :)

Skrevet

Enig med Hedda i at vårløk hadde passet bra. :)

Ellers tror jeg kanskje ikke du trenger så mye mer, blir det for mange smaker slår de jo hverandre litt i hjel. Det eneste jeg umiddelbart tenkte på var sennep, men kanskje heller på laksen enn i salaten; min favorittilberedningsmåte for laks er å pensle den med en blanding av sennep, sitron og honning før jeg ovnssteker den. I mitt hode høres i hvertfall det godt ut sammen med salaten din. ;)

Skrevet

Takk for svar! :)

Tenkte ikke på at jeg burde laget det sånn at man kunne stemme på flere ingredienser - er det en mulig funksjon som ligger inne her, altså? :sjenert:

Da må det bli vårløk, da, har en bunt liggende, og bladpersille og soltørkede tomater, som jeg har kjøpt i dag.

Pleier også å ha sennep på laksen, Nilma, og litt sitron.

Og Hedda Gabler får selvsagt den forespurte middagsinvitasjonen. Vi spiser sent! :mrgreen:

Skrevet

Kom på at jeg skulle skrive hvordan dette gikk, selv om jeg ikke akkurat tror at noen venter i spenning på rapport. :sjenert::ler:

Det ble en ganske innholdsrik salat, og den smakte godt sammen med laksen. I tillegg til byggrynene brukte jeg grillet rød paprika, grillet squash, soltørkede tomater, kapers, rødløk og vårløk.

Dressingen ble en nesten pestoliknende sak, omtrent lik den jeg lager til tunfisksalat om sommeren: Sitronsaft, olivenolje, middelhavsansjos, rå hvitløk most med litt havsalt, pepper, en liten bunt bladpersille og litt frisk basilikum - alt kjørt i stavmikser. Den grønne dressingen ga byggrynene en mer frisk og innbydende farge.

Jeg hadde bare salt, pepper og sitronskiver på laksen - neste gang vil jeg prøve å smøre et tynt lag dressing på lakseskivene også før de går i ovnen.

Og så hadde vi matyoghurt ved siden av. Hjemmelaget aïoli hadde kanskje også passet. :)

Skrevet
Dressingen ble en nesten pestoliknende sak, omtrent lik den jeg lager til tunfisksalat om sommeren: Sitronsaft, olivenolje, middelhavsansjos, rå hvitløk most med litt havsalt, pepper, en liten bunt bladpersille og litt frisk basilikum - alt kjørt i stavmikser. Den grønne dressingen ga byggrynene en mer frisk og innbydende farge.

Høres nydelig ut! :sikle: Jeg har ikke kommet så langt som til å prøve å lage byggrynssalat enda, må få gjort det snart.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...