Gå til innhold

Hva med gulvet?

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Vi har tenkt å pusse opp arbeidsrommet, der er det teppegulv fra før og det vil vi ikke ha. Flere andre rom har parkett, og det hadde vært fint på arbidsrommet også, men jeg er redd at kontorstolene vil slite veldig på gulvet. Finnes det noen andre alternativer som er like pent, men samtidig litt mer slitesterkt? Jeg er ikke så glad i laminat........

Dessuten er parketten i de andre rommene lagt samtidig og har lik fargetone, noe som vel vil bli litt vanskelig å matche med ny parkett, eller?

Gjest Minnie Emmerdale
Skrevet

Dagens parkett tåler kontorstoler uten problemer, jeg har mitt hjemmekontor i stuen og jeg aker rundt på min digre kontorstol store deler av dagen. Parketten har ikke ett eneste merke etter stolen.

Milla

Gjest Anonymous
Skrevet

Hva med å legge en slik "plastplate" under der kontorstolen står? Siden dette er på et eget rom gjør det vel ikke så mye om det kanskje ikke ser så pent ut?!? Dersom dere skal kjøpe ny kontorstol bør dere velge en med skikkelige hjul (gummi?).

Tror ikke det vil bli store fargenyanser på gulvene som synes når det er ulike rom.

Hilsen Lille meg

Skrevet

Vi har parkett på arbeidsrommet, og har kjøpt en gjennnomsiktig matte (de har den på Ikea sin kontoravdeling, ca 300 kr.). Skåner parketten og er helt grei.

Skrevet

Vi skal bygge hus snart, og skal faktsk ha stålplater på gulvet på arbeidsrommet. Har sett det i offentlige bygninger, og i et interiørblad. Skikkelig stilig og røfft. De skal selvfølgelig ikke være høyglans i. Er det noen som har erfaring med det?

Skrevet

Stålplater høres tøft ut, Lille My! Det vil jeg også vite mer om, hvis lykken står oss bi og vi får bygd oss et hus en gang i fremtiden.

Du må vel ha varme i gulvet, hvis ikke blir det vel fryktelig kaldt?

Skrevet

Lurer på om ikke disse "stålplatene" my snakker om egentlig er keramikkfliser som er kledt med en plate av rustfritt stål? Mener å ha sett det nylig i en flisebutikk.

Men å tasse rundt barføtt på stålplater...? Hmmm....

Skrevet

Stålpaltene er ikke fliser, men tynne plater som er ganske store. De må legges oppå filt eller annet underlag. I følge artikkelen er det ganske billig og lett å legge. Jeg skal se om jeg kan finne tilbake til artikkelen, og komme med litt mer detaljer. Vi skal ha vannbåren varme i gulvet i første etasje, dette blir i andre etasje. Mulig det bør legges en liten sløyfe innom arbeidsrommet også, ja, kan kanskje bli litt kaldt.

Skrevet

Nordmenn er ekstremt konservative og kjedelig når det gjelder gulv - tror visst at det kun er mulig å legge parkett! Heldigvis finnes det en rekke andre alternativer. ..............

Kork kan være et fint alternativ for dere. Dette finnes også i klikksystem (samme som parkett) til rundt 300 per kvadratmeter. Kork er mykt å gå på og er et lunt materiale (i motsetning til f.eks. laminat). Finnes i mange delikate farger og mønstre. Fordelen med kork er også at det kan lakkes når det blir slitt og dermed er det et gulv som holder i mange år.

Et annet alternativ er et industrigulv - mener dette er omtalt i siste Bonytt. Fås i masse spreke farger, ser ut som et gulvbelegg med små sirkler som er forhøyet (litt vanskelig å forklare, men husker også at dette var i fjorårets Ikea-katalog). Gulvet skal tåle trucker, så da burde en kontorstol være lett match!

Vinylfliser (gulvbelegg i fliseform) er en annen løsning. Da kan en legge flisene i et mønster, hvis en vil det (evt. sjakkruter). Vanlige fliser er også et alternativ, men det krever varme under. Hvis dere skal legge varme i gulvet, så kan varmematter være et godt alternativ - bygger kun noen få millimeter.

Lykke til!

Gjest Anonymous
Skrevet

Takk snuppa, det var mange gode forslag. Grunnen til at vi tenkte parkett er fordi vi har det i de andre rommene og fordi jeg ikke vil ha laminat eller gammeldags linoleum. Linoleumsfliser tør jeg rett og slett ikke satse på fordi det omtrent ikke finnes rette vinkler i leiligheten vår. :o

Og da blir det ikke mye å velge i. Så vi lander muligens på kork. Hvor har de best utvalg av sånt, tro?

Skrevet

Jeg har planer om å legge stålgulv i en "stripe" inn mot kjøkkenbenken for å vann og matsøl unna parketten. Vet at det sto en artikkel om dette i et interiørblad for ikke lenge siden, men jeg klarer ikke å finne det igjen...

Kanskje du Lille My vet hvem som kan levere slike plater? En blikkenslager kanskje? (Erfaringsmessig er det under halv pris hvis man bestiller stålplater etc. direkte fra håndtverkerne som lager dem).

Siste Bonytt har 10 sider med "gulvspesial". Masse fint og det oppgis internett adresser til alle leverandørene. Anbefales!

Skrevet

http://www.teppeland.no/start.htm

Teppeland har blitt til Interiørland, og oppdaterer seidene sine (det kommer visst en ny side).

Men de har masse fine løsninger for gulv og jeg er godt fornøyd med produktene vi har valgt derfra.

Mener at jeg har sett kork-gulv der også.

• 2 uker senere...
Skrevet

Jeg har fått undersøkt litt med dette stålgulvet (som viste seg ikke å være stål men aliminium).

En butikk som selger det heter Arcitect Design, og ligger i Riddervoldsgt. 9 i Oslo (Bak slottet) Der har de platene på gulvet.

Prisen er litt høy, da, det jeg hadde lest i interiørbladet var feil...det koster ca 700 kr m2 når det er rundt 10 m2. (selges faktisk til kilopris).

Platene er lette å legge, hvis gulvet er helt plant kan det legges med dobbeltsideig teip, ellers på silikon.

Platene er blanke med en gang, men blir fort mattet når det brukes.

Høres veldig tøft ut!

Gjest Minnie Emmerdale
Skrevet

Selvfølgelig finnes det andre alternativer enn parkett, men for meg som bor i en svært gammel og vakker leilighet (totalrenovert men har beholdt sitt klassiske preg) ville noe annet enn parkett vært utenkelig.

Husk at man skal ta hensyn til stil og inntrykk- ikke bare hoppe på noe fordi det er hipt og moderne. Klassisk parkett går aldri av moten.

Milla

Skrevet

Takk for informasjonen Lille My! Lurer på om det kanskje ikke er med dette gulvet som med mye annet som vises i interiørblader; Det selges av interiørforretninger på Oslos vestkant med 1000% fortjeneste. Disse gulvene brukes jo i industrien, så sannsynligvis er det mulig å få det til hvert fall halv pris hvis man finner en litt mindre "hipp" leverandør. (Har f.eks god erfaring med å bestille stål-/aluminiumsdetaljer fra en tradisjonell blikkenslager i et industriområde på Oslos østkant som lager tingene etter mine anvisninger til ca. 1/4 av den prisen som interiørforretningene forlanger).

Skal sjekke litt jeg og hvis jeg finner ut av det, så får du beskjed!

Enig med Milla i at parkett er klassisk og elegant, men for meg er litt av moroa med interiør å foreta endringer og finne nye løsninger. Kjedelig å sitte "stuck" i det samme interiøret i 30 år...

Skrevet

Enig Leo! Og vi skal bygge nytt hus, og kommer nok til å velge utradisjonelle løsninger flere steder.

Jeg ser på det som sport å få tak i ting billigere ved å være kreativ, uten å gå på akkord med kvalitet.

Jeg har ikke tenkt å kjøpe i den butikken, har kontakter andre steder. "Melka" damen i butikken for opplysninger, slik at jeg kan videreformidle det til billigere forbindelser.

En opplysning jeg glemte: platene er ca 2 mm tykke.

Gleder meg så til å komme inn i eget hus!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...