Gå til innhold

Hodepine og trøtthetsproblemer.

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Prinsessen_*
Skrevet

Hei.

Idag har jeg vært hos legen for å få hjelp med ettpar problemer, men jeg kom heller skuffet ut igjen. Føler egentlig ikke at det var noen vits i å dra i det heletatt.

Jeg har tatt opp to problemer som ser slik ut:

1: Har utover den siste uka hatt vedvarende hodepine, svimmelhet og noe feber. Hodepinen er der fra jeg står opp om morgenen og til jeg legger meg. Jeg pleier aldri å ta hodepinetabletter ellers, men denne uka har jeg tatt tilsammen hvertfall 10 stk. Det er mer enn jeg pleier å ta gjennom ett helt år men det har ikke hjulpet noe som helst. Hodepinen sitter bak øynene, i tinningen og generelt foran i hodet.

Legens svar: hun mente dette var migrene. Vi har ingen tilfeller av migrene i familien, hverken nærmeste familie eller i slekta. Jeg har heller aldri hatt noe liknenede, og aldri slitt mye med hodepine før. Syns egentlig hun diagnostiserte dette litt for lett. Hun skrev ut migrenetabletter til meg og sa at de ikke ville hjelpe meg nå, men at jeg kunne ta dem neste gang jeg fikk dette problemet. Hun sa også at jeg skulle dobble dosen med ibux for "det tålte jeg bra..." Men da jeg kom til apoteket fikk hun som jobbet der helt bakoversveis for hva legen hadde skrevet ut. Resepten var på ca 12 tabletter som tilsammen kostet 1200 kr. Hun på apoteket virket som hun aldri eller skjelden så slike resepter og jeg bestemte meg vel derfor for å vente.

Alt i alt syns jeg det er rart at hun gav meg denne diagnosen såpass raskt, at hun skrev ut så dyre medisiner til en som aldri har slitt med slikt før og at hun faktisk ba meg dobble dosen med hodepinetabletter. Det fremgår også av journalen min at jeg har anstrengelsesastma og da skal man i utgangspunktet ikke bruke ibux i det heletatt...dette burde da legen vite???

2: Jeg har de siste årene slitt med at jeg aldri føler meg uthvilt. Dette er helt uavhengig av hvor mye eller lite jeg sover. Jeg sovner alltid på tog og buss, og hvis jeg først får ett "trøtthetsanfall" klarer jeg ikke la være å sovne uansett hva jeg holder på med. Dette er som sagt helt uavhengig av antall timer med søvn.

Jeg har kunnet dra på jobb etter 3 timers søvn og fungere utmerket, men jeg har også sovet 10 timer, dratt på en spennende forelesning og sovnet selv om jeg sørget for å holde på med noe med hendene for å holde meg våken.

Dette begynner å bli irriterende ettersom jeg sovner uansett om jeg kjeder meg eller faktisk følger med på noe. Jeg opplevde også for noen år siden å sovne i en dansetime(har danseutdanning)mens jeg beveget meg på gulvet.

Jeg kan virkelig sovne hvor som helst, stående, sittende, og har jeg først blitt trøtt er eneste løsningen å duppe av litt. Får jeg først gjort det blir jeg raskt mer våken igjen.

Jeg sovner nesten hver ettermiddag etter jobb, og hvis jeg først sovner på sofaen husker jeg ikke at vekkeklokken har ringt, og sover gjerne 4-5 timer. Det hender også svært ofte at jeg er helt bevistløs om morgenen og bare skrur av vekkerklokka(som står gjemt i andre enden av rommet)uten at jeg husker det selv senere.

Legen virket ikke som hun brydde seg så veldig om dette. Hun satte meg opp til blodprøve for å se om jeg manglet noe spesielt. Har tatt sånne prøver mange ganger før uten at det har vært noen problemer å finne. Jeg syns faktisk det rett og slett er skummelt det hele, og ihvertfall når jeg kjører bil, som heldigvis ikke er så ofte.

Vel, alt i alt syns jeg egentlig legen tok litt lett på det hele. Jeg var inne hos henne i max 5 min og i løpet av den tiden fikk jeg diagnostisert migrene, utskrevet svindyre migrenetabletter og sendt til blodprøve.

Det kan også nevnes at jeg er 22 år, kvinne, normalvektig og i god fysisk form. Har trent hele livet og er vant med en stressende hverdag.

Blir veldig glad for noen andres tanker og synspunkter på dette. Jeg er egentlig litt skuffet, og føler jeg bare kastet bort 170 kr idag...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hodepinen din kan ikke komme av ubevisst tanngnissing mens du sover da? Dette kan også føre til dårlig kvalitet på søvnen.

Skrevet

Få svar vi her kan gjøre, men var jeg deg ville jeg byttet fastlege til en lege som har tid til pasientene sine.

Kjenner meg forresten igjen i det med trøtthet. Må jeg sove, så sovner jeg. Såmme hva som skjer rundt meg. Derfor tør jeg ikke å kjøre hjem fra jobb uten en liten lur først.

Gjest Gjest_Prinsessen_*
Skrevet

Glemte forresten å nevne at jeg snorker mye om natten. Har lest at dette kan resultere i dårlig søvn og at man ikke blir ordentlig uthvilt.

Har også lest litt om forskjellige søvnsykdommer, og endel symptomer likner.

Når jeg er våken hender det ofte at jeg "glemmer" å puste, og når jeg merker det må jeg hive etter pusten en rask gang for å ta igjen. Kan godt hende dette skjer om natten også men det merker ikke jeg noe til. Har ihvertfall lest om folk som sliter med dette om natta.

Tror ikke jeg gnisser tenner. Har ikke fått kommentarer på dette fra andre(i motsetning til snorkingen... :sjenert: utrolig kjipt å snorke...)og merker ingenting på tennene heller. Hverken ømhet eller at jg gnisser bort emalje.

Skrevet

Jeg ville anbefale deg enten å snakke med fastlegen din igjen eller få råd fra en annen lege (bytte fastlege?). Kanskje det fins noen leger her inne på KG, men forhåpentligvis stiller heller ikke de diagnoser over nettet, uten å ha truffet deg.

Lykke til :)

Gjest Silmarill
Skrevet

Folk som snorker mye, har også lett for å få vondt i hodet. Når du snorker har du pustepauser slik at hjernen din ikke får nok oksygen som igjen fører til at du ikke får den ordentlige søvnen du trenger og begge deler fører til vondt i hodet!

Du har kanskje et problem med søvnapné (sentral eller obstruktiv), ikke nødvendigvis migrene!

Fastlegen din bør du bytte ut med en annen lege! Dette bør du klage på i tilegg spør du meg! Det blir jo helt feil å konstatere at du har migrene sånn med engang bare :overrasket:

Ibux skal heller ikke astmatikere ha i seg som du sier, og dette burde legen din vite! (har selv en sønn som har hatt astma så jeg vet)

Mener du gjorde rett i å ikke ta ut de reseptbelagte medisinene mot migrene legen din foreskrev! Det du bør er å få en ny time hos en annen lege, og fortell samtidig hva fastlegen din sa!

Du bør undersøke dette da søvnmangel over tid ikke er bra som du sikkert har merket!

Lykke til :klem:

Skrevet

Jeg har hatt nesten samme problem som deg, ihvertfall i forhold til fastlegen.

Jeg har følt meg dårlig med hetetokter,hjerteklapp,svimmelhet og trøtthet siden fødselen for snart 2 år siden.

Legen gadd nesten ikke å høre på hva jeg hadde å si og satt bare å skrev, så fikk ikke kontakt med henne. Ble sendt til blodprøver og dette gjentok seg hver gang jeg kom til legen, blodprøvene viste ingenting galt og jeg ble sendt til nye blodprøver igjen og igjen. Hver gang jeg kom til legen måtte jeg legge ut hele historien min på nytt for hun husket meg ikke. Var som å snakke til en vegg. Bestilte en akutttime pga at jeg plutselig ble mye dårligere og etter to ganger hos denne legen fikk jeg beskjed om at jeg trolig hadde ME og har blitt henvist til spesialist.

Så mitt råd er å bytte lege,du kan bare spørre om å få hos en annen lege en gang for å prøve, evt en akuttime. Du kan også ha ME(kronisk utmattelsessyndrom) som jeg har. Mange ulike symptomer på den sykdommen. Kan jo søke på ME på sol eller noe så får du mer info.

Lykke til! Og husk å overdrive hos legen, ellers tar de deg ikke alvorlig.

Det med migrenepillene synes jeg nesten du skal klage på til fylkeslegen. Verste jeg har hørt.

Klem

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...