Gå til innhold

Klage på juskarakter:(

Starlaa

Anbefalte innlegg

Fikk nettopp vite resultatet på den ene eksamen..fikk en D og en B..Er fortvilet over D'n og mener ikke at jeg gjorde det så dårlig..har lyst til å se oppg med kommentarer og evt. klage.

Hva er sjansene for at jeg går opp? Og kan de sette meg ned? Hvilken karakter blir stående? *ikke så stor sjanse for å sette med ned til en E* men.. :sur::grine:

Har ikke lyst til å ta opp BEGGE eksameneneeee på nytt :grine:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De kan sette deg ned, ja, så det er en risk man tar når man klager.

Det har hendt at folk som har stått, blir strøket etter å ha klaget...

Men dersom du oppriktig mener at du gjorde det bedre enn en D, så synes jeg du skal klage. Du har uansett tenkt å ta opp på nytt dersom D'en blir endelig karakter, ikke sant? Isåfall har du jo ingenting å tape!

Lykke til :)

uff..jeg som trodde jeg var ferdig med 1 avd... :grine:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du kan leve med en D på første avdeling, dersom du gjør det bra på resten av eksamnene! Du har en del eksamener igjen å overbevise på ;)

hmm var ikke klar over at det hadde gått så dårlig på dag 1..men orker ikke ta opp.. :grine:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du føler du har gjort det bedre enn en D, så bør du kanskje vurdere å klage. Men de kan altså finne på å sette deg ned også. Har du ringt og bedt om begrunnelse? Det kan være lurt, få en forklaring av sensor på hvorfor han har gitt deg en D. Da får du et bedre grunnlag for en eventuell klage. Her i Oslo legger de ut navn og tlf til sensorene med tidspunkt du kan ringe dem på, omtrent samtidig som de offentligjør karakterene.

Du kan nok leve med en D, du har jo en B også, og heller satse på å gjøre det bedre neste gang. Som Nigo - San sier så har du flere sjanser igjen å overbevise på :klem:

Endret av Talula
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du føler du har gjort det bedre enn en D, så bør du kanskje vurdere å klage. Men de kan altså finne på å sette deg ned også. Har du ringt og bedt om begrunnelse? Det kan være lurt, få en forklaring av sensor på hvorfor han har gitt deg en D. Da får du et bedre grunnlag for en eventuell klage. Her i Oslo legger de ut navn og tlf til sensorene med tidspunkt du kan ringe dem på, omtrent samtidig som de offentligjør karakterene.

Du kan nok leve med en D, du har jo en B også, og heller satse på å gjøre det bedre neste gang. Som Nigo - San sier så har du flere sjanser igjen å overbevise på :klem:

tusentakk! orker virkelig ikke å ta opp!!! vet ikke hvor mye denne 'd'n vil ha å si for meg i ettertid..kan jo ikke ta opp heller etter å ha bestått 2 avd. :grine: skal be om begrunnelse ja! takk !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fælt til mye grining, da!

Først ber du om begrunnelse på karakteren.

Dersom du fortsatt mener du er sensurert for strengt, tar du kontakt med faglærer og får h*n til å gå igjennom eksamen din (regner med at du har tatt vare på kladden - den er til for slike tilfeller) og gi deg en bedømming.

Dersom h*n også mener du er bedømt for strengt, får du vurdere å klage. Klager du, kan du settes både opp og ned. Kjenner flere som faktisk har strøket på omsensureringen. Det er derfor du bør bruke faglærer til å gå igjennom oppgaven før du klager. Men husk klagefristen! Den tidsfristen pleier de å være strenge på.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jus er vel det faget hvor karakterer hvor karakterer betyr veldig mye - så jeg hadde villet prøve alt jeg kan for å få karakteren ned - dvs. klage - men forhøre deg hos sensor/faglærer først.

Siden du mener du burde ha fått bedre så har du kanskje misforstått oppgaven - og det kan jo være greit å få 'bekreftet' også. Da kan jo den personen du kontakter sensor/faglærer gi deg noen tips for å unngå at dette kan skje igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal jeg gjøre..

er visst en del som har fått D..som jeg skjønte det..(har snakket med en del nå)..skal ringe sensoren imorgen!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du fremdeles mener at du har blitt bedømt for strengt etter at du har snakket med sensor ville jeg ha klaget. Jeg går på juss og kjenner ingen som har blitt satt ned etter klage, selv om det selvfølgelig kan skje. Kjenner derimot flere som har gått opp etter klage. Uansett er du kun på 1.avd og har masse eksamener igjen på studiet - viktigere å få gode karakterer senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du fremdeles mener at du har blitt bedømt for strengt etter at du har snakket med sensor ville jeg ha klaget. Jeg går på juss og kjenner ingen som har blitt satt ned etter klage, selv om det selvfølgelig kan skje. Kjenner derimot flere som har gått opp etter klage. Uansett er du kun på 1.avd og har masse eksamener igjen på studiet - viktigere å få gode karakterer senere.

tusentakk!! sensoren min har bare treffetid SISTE dagen(siste frisk for klage..veldig kjipt! :grine: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vil anbefale deg å klage dersom du mener at du selv har gjort det bedre. avla 1. avdeling til sommer og var veldig misfornøyd med C på den ene eksamen. klagde og fikk B. men når du klager, så klager du på begge. du bør derfor være sikker på at Ben du har er sterk. Dersom du bestemmer deg å ikke klage, så bør du revurdere å ta opp eksamen. sikter du mot toppjobber er du avhengig av å ha C eller helst bedre. og dersom du uansett velger å ta opp eksamen, så har du ingenting å tape på å klage.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tusentakk!! sensoren min har bare treffetid SISTE dagen(siste frisk for klage..veldig kjipt! :grine: )

Du har vel frist på tre uker fra du har fått begrunnelse fra sensor - ellers ville det jo slått veldig dårlig ut for de som har sensorbegrunnelse sent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

har snakket med sensoren nå..og han mente dette var en D.mulig han har rett..men jeg føler at jg trenger en nøytral sensur..er det mulig å ta kontakt med universitetet å få noen fagledere til å se på oppg før jg evt klager???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har snakket med sensoren nå..og han mente dette var en D.mulig han har rett..men jeg føler at jg trenger en nøytral sensur..er det mulig å ta kontakt med universitetet å få noen fagledere til å se på oppg før jg evt klager???

Det ville jeg gjort fra starten av. Fått en faglærer til å se på, altså. Jeg har aldri studert jus og vet ikke hvordan ting fungerer der, men på siving pleide vi å få en annen faglærer enn sensor til å se igjennom oppgaven før vi klaget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:grine:

Det ville jeg gjort fra starten av. Fått en faglærer til å se på, altså. Jeg har aldri studert jus og vet ikke hvordan ting fungerer der, men på siving pleide vi å få en annen faglærer enn sensor til å se igjennom oppgaven før vi klaget.

var d jeg tenkte..vet ikke hvor utbredt det er på jussen.hvem skal man ta kontakt med?har sendt dem mail nå..så får håpe på svar. Den andre karakteren min var visst sterk..så en sterk B og en "D"....kan fort bli en B og en E.. :sur: kan man leve med en D på jussen? :grine:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

:forvirret::forvirret:

Har sagt det før og jeg sier det igjen ;) ...:

Du kan leve med en D på jusen. Det er ikke fantastisk flott å ha en D, men det er slett ingen krise dersom de resterende eksamnene går bra! Dersom du søker jobb med B på de senere avdelingene, er det de færreste arbeidsgivere som henger seg opp i en D på første avdeling. Hvis du da ikke sikter mot toppen av toppen.

Ta det med ro nå! ;)

vil jo ha en bra jobb...men grunnen tila t jg er nervøs pga D'n er at jg føler at det ikke er så vanlig å ha det på jussen,a lle tar opp?? :forvirret: takk for støtte! har utrolig myeå si!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva gjør man om man etter endt utdanning ønsker å forbedre karakteren på 1 avd..det går vel ikke? da er man dømt for resten av livet? :grine:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva gjør man om man etter endt utdanning ønsker å forbedre karakteren på 1 avd..det går vel ikke? da er man dømt for resten av livet? :grine:

Du kan ikke ta eksamen i 1.avdeling etter (eller samme semester som) eksamen i 2. avdeling. Men du kan fint begynne på 2. avdeling nå og ta opp igjen eksamen i 1.avdeling til sommeren.

Uansett, en D er ikke verdens undergang hvis du gjør det bedre fremover!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...