Anette84 Skrevet 12. juni 2002 #21 Del Skrevet 12. juni 2002 Selv har jeg en leonberger, som også er en stor hund:) det syns jeg er helt topp, iallefal så lenge du har plass til hunden:) Så hadde jeg vært deg, hadde jeg kjøpt meg en på dagen.. det er utrolig koselig med stor hund:)12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Charmina Skrevet 15. juni 2002 Forfatter #22 Del Skrevet 15. juni 2002 hallo igjen det blir nok ikke noe hundekjøp i år....ønsker å lære litt mere først pluss at småen må klare seg selv litt mere. Han er nå 4 år og krever jo sitt han også. Men jeg tenker hund hele tiden, og gleder meg veldig. Kanskje til neste høst om det er en god valp å få tak i da. :D Leser nå raseklubben sine blader og også en del bøker! man skal jo vite hva man gjør når man får en så stor hund inn i huset! Enig i at leonbergere er fine, har en valp her i nabolaget nå, og den er jo bare til å spise opp Ønsker dere alle en god sommer. Både med og uten hund 8) Klemmer fra Charmina Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Charmina Skrevet 5. juli 2002 Forfatter #23 Del Skrevet 5. juli 2002 Hei igjen :D I dag har jeg hatt en stråååålende dag!! har nemmelig vært og møtt en kjempekjekk jente jeg har blitt kjent med på nettet som har to slike fantastiske hunder!! Og i dag fikk jeg være med henne og mannen og de to firbeinte på tur. Gjett om jeg har kost meg og lært masse nytt når det gjelder denne rasen. oppfordrer alle som ønsker hund - uansett rase å ta kontakt med spesialklubbene for hver enkelt rase! da får man virkelig vite mye. Nå på søndag skal jeg på treff - og håper på å få treffe enda flere av disse flotte dyra!! Sommerklem fra en oppglødd Charmina Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Englepus Skrevet 7. juli 2002 #24 Del Skrevet 7. juli 2002 Har hørt at de er veldig utsatt for å få kreft.. Vet om en som døde av kreft før den var 6mnd. Men det er jo som kjent farlig å leve..hehe Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Charmina Skrevet 8. juli 2002 Forfatter #25 Del Skrevet 8. juli 2002 Hei tror nok ikke det er helt riktig at disse hundene er mer utsatt for å få kreft enn andre hunderaser. Har pløyd igjennom en god del bøker etter hvert - og det virker ikke som det er slik. Men store hunder lever jo kortere enn små hunder! har nå hatt to lange fine turer med to slike flotte dyr,sammen med eierne. lysten på hund blir bare større og større. Fantastisk kjekke hunder,med et fabelaktig gemytt! Setter stor pris på alt jeg får lære. Sommerhilsen fra Charmina Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest WencheO Skrevet 17. september 2002 #26 Del Skrevet 17. september 2002 Grand Danois er ikke mere utsatt for og få kreft enn andre hunder. Jeg selv har hatt Grand Danois siden 1984. Og driver i dag et lite oppdrett av rasen. Av mine hunder er det bare 1 som fikk jurkreft og døde i en alder av 10 1/2 år. At Grand Danois lever kortere enn andre raser, er mye fordi de har et hjerte som ikke er større enn på en Golden. Og de veier dobbelt så mye. Men en liten tispe kan gjerne bli 10-12 år. Jeg har også bekjente som har store hanner som er over 12 år. Men gjennomsnitts levealder for rasen er rundt 7-8 år. :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sexysadie Skrevet 18. september 2002 #27 Del Skrevet 18. september 2002 Jeg går å tenker på GD eller Leonberger selv jeg, GD er jo en liten rase i Norge så d virker for meg som om d er mye godt de samme avlslinjer som blir brukte, tror nok man må ut av landet (Sverige, Finnland DK) for å forsikre seg om at man får en som vil holde seg frisk ei stund ja! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Henna Skrevet 18. september 2002 #28 Del Skrevet 18. september 2002 Har også en hund av stor rase, ei "lita" pie på nesten 60 kilo. Hannene blir jo endel større. Den er tålmodig og tåler mye, ungen klatrer og rir på den. Også sikler den og tar masse plass! Har selv best erfaringer med stor hund, men det har kanskje litt med hva en er vant med også? Så sies det at større hunder er mer intelligente. Hva som ligger i det vet jeg ikke. Men jeg liker å tro det - bak alt sikkelet og hengeskinnet... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest WencheO Skrevet 20. september 2002 #29 Del Skrevet 20. september 2002 Jeg selv har tatt inn GD til Norge både fra USA , Sverige & Finland. Vi har et ganske brett avlsmatriale når det gjelder fargen gul. Men på Harlekin så finnes det nesten bare de samme linjene både i Norge, Sverige og Danmark. Finland har noe mere avlsdyr på denne fargen, men man må være sikker på at de kommer fra bra kenneler og bra foreldredyr. Hva mener du forresten med at man må ut av landet for og få en GD som holder seg frisk en stund???? Bare lurer. For vi her i Norge har en sund og frisk stamme på våre GD... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sexysadie Skrevet 21. september 2002 #30 Del Skrevet 21. september 2002 Wenche O Ett vennepar av meg eide en gul GD-hann for to år tilbake tilbake; d var god, vakker og snill gutt på full fart ivei til å bli champion, da han var tre år kollapset han bare på gressplenen en vakker sommerdag i juni.Uten noe tegn forut på at noe var galt. Alle hans kullsøsken døde innen de var fyllt fire år grunnet samme hjertefeil. Nu har de ei blå jente ifra Sverige med tysk pappa og finsk mor som virker rimelig robust. Ett spørsmål: Er d hold i den påstand om at temperemantforskjell blandt GD er fargebasert? - At de svarte og blå er mere eksplosive og temperementsfulle enn de tigrede og gule? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest WencheO Skrevet 24. september 2002 #31 Del Skrevet 24. september 2002 Hei SexySadie Det var virkelig synd med denne hunden til dine venner, men jeg må bare få si at dette hører til skjeldenheten. I Norden har Norge og Sverige de sunneste GDene bare så det er sakt Når det gjelder farge og gemytt, har du nesten rett Gul og tigret har det roligste gemyttet. Mens blå ligger like etter. Mens Harlekin og sort avlet på harlekin linjer er de som er mest vanskelig og ha med og gjøre. Disse fargene kan være fine og bruke i lydighets sammenheng i forhold til Gul,Tigret og Blått. Harlekin er den fargevarianten det er mest "tæl" i De vennene dine som har kjøpt ny GD er de på utstillinger? For jeg reagerte litt på det Tyske blodet i denne hunden. Tyskland har kommet seg så langt vekk fra standaren som det er mulig. De har rotet seg vekk med andre ord! De har nå begynt og forstå at det er på tide og åpne øynene og gjøre noe med det. Så forhåpentligvis har de greid og få tilbake den GDn som er i standaren igjen om noen år. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Cleopatra ikke innlogget Skrevet 24. september 2002 #32 Del Skrevet 24. september 2002 Ta en titt på denne siden: http://home.c2i.net/elbugg/ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sexysadie Skrevet 25. september 2002 #33 Del Skrevet 25. september 2002 WencheO Om de stiller henne ut? Ikke ennu, for hun er litt i "gjemmer seg i skjørtene til mor" fasen ennu, Nu er jeg ingen expert på GD men etter d jeg kan se; følger hun standarden perfekt, dog sier magefølelsen meg at hun vil bli rimelig høy til tispe å være. /Du kan likevel godt se at d er ei tispe. I alle tilfelle har jeg aldrig sett en Gd med en mere jevn stålblå farve Du driver m avel selv; hvilke farver da? Avler du på blå vet jeg hvor jeg skal henvende meg; du virker som om du har peiling på hund!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
WencheO Skrevet 25. september 2002 #34 Del Skrevet 25. september 2002 Hei igjen Sexysadie.. Jeg har hatt Grand Danois siden 1984, og må si jeg har lært en del av rasen på disse årene. Både på godt og vont. Men aller mest på godt Jeg driver oppdrett av alle farger utenom blå :blunke: Du må gjerne gå inn på min hjemmeside og titte. Der er det mange bilder av mine hunder. Siden er ikke helt oppdatert, men det skjer vell en av de nærmeste dagene håper jeg Adressen til hjemmesiden er: Adressen er slettet. Det er ikke tillatt å reklamere for eget foretak på forumet. Orakel - moderator Du må gjerne kontakte meg "privat" om det er noe du lurer på ang. GDn. Og skriv gjerne noen ord i gjesteboka :oops: hvor gammel er dennne hunden? Og vet du hva den heter? Bare nyskjerrig jeg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sexysadie Skrevet 26. september 2002 #35 Del Skrevet 26. september 2002 WencheO Hunden heter Anna til daglig og er 9 mnd gammel, god og snill men rimelig bestemt liten (stor) dame, hva kennelen hun kom fra het husker jeg ikke, men d får jeg da alltids greie på når jeg snakker m min venninne. Så du avler ikke på blå; d var synd! Men den tigrede varianten er virkelig heftig den også. Harlekin bryr jeg meg egenltig ikke så veldig mye om; men såg en gråtigret hannhund engang, Som var råflott!!Synd at d ikke er en tilladt farve av raseklubbene!! Men hva for slags tull er d de driver med i Danmark? At de avliver x antall valper slik at d ikke er igjen flere enn 6 levende stk; Har mang en gang lurt på hvorfor;Tror jeg må henvende meg til raseklubben der borte en gang for å få ett svar. Rimelig kaldblodig å ta livet av friske livskraftige dyr på d viset synes jeg!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
WencheO Skrevet 26. september 2002 #36 Del Skrevet 26. september 2002 Sexysadie! Hadde bare vært moro og vist hvor og hvem Anna hvar fra/etter Det er ikke raseklubben i Norge som bestemmer hvilke farger som er "lovlig" Men moderlandet Tyskland. Jeg er enig med deg at det finnes mange flotte eksemplarer av rasen med "feil" farge. Det de driver med i Danmark kan nok virke litt hull i hodet ja... Men jeg er heller ikke noe for at en oppdretter legger på 10-12 valper på en tispe. Personlig syntes jeg ett kull på mellom 6-8 valper er perfekt. Ikke for mange og ikke for få. Alt over 10 avlives oxo her... Da er det de med feil farge, som er små etc.. som får vandre til rainbow bridge... Og være oppdretter kan mange ganger være brutalt dessverre :cry: Men jeg vil ikke ha flere valper enn at jeg kan ta meg av vær enkelt 100%.Og er de få så blir ikke mamman så fort sliten og lei de heller. Og jeg føler meg kaldblodig med en gang jeg har gjort det, men da har energi til og ta meg av de resterende på en måte som gjør alle tilfredse. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sexysadie Skrevet 26. september 2002 #37 Del Skrevet 26. september 2002 WencheO Treffer min venninne neste helg og skal spørre henne da, så kan jeg sende deg en mail over nestkommende helg! Var innom hjemmsiden din isted og den er skittlekker som vi sier her i Trøndelag! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Charmina Skrevet 27. september 2002 Forfatter #38 Del Skrevet 27. september 2002 Hei Igjen! Endelig på nett igjen etter ferien...........artig å se at temaet mitt fremdeles er i sving! Jeg har nå nesten 100 % bestemt meg for å få meg en Harlekin tispe. Om alt går etter planen blir det valp til sommeren! Synes Harlekin er en fantastisk fargevariant Å som jeg gleder meg til sommeren.....!! Klems Charmina :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
WencheO Skrevet 27. september 2002 #39 Del Skrevet 27. september 2002 Hei Charmina! Kan jeg få lov og spørre fra hvem oppdretter du skal ha hund? Det er nemlig ikke mange her i landet, som avler på Harlekin. Det er oss på kennelen her og et par stykker til. Hadde vært moro og vist Du behøver ikke svare om du ikke føler for det. Jeg er bare så sabla nyskjerrig :o Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Charmina Skrevet 28. september 2002 Forfatter #40 Del Skrevet 28. september 2002 Hei igjen :D Skal fortelle det når jeg vet at det går i boks.........er så dumt om det skjærer seg! Men har snakket med oppdretter av gule/tigrete også om det ikke går å få fatt i en Harlekin. Skal du ha noen kull til neste år? Hva er det som gjør at du er så begeistret for denne rasen? Hvor lenge mener du at de klarer å være alene om dagene om man jobber litt utenfor hjemmet? Erfaringer/synspunkter mottas med takk!! vennlig hilsen Charmina Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå