Gå til innhold

"Holde vinduet oppe når det blåser"-ting

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Vi har sånne husmorvinduer som dunker opp og igjen (når det er åpent) bare det blåser litt ute. Fins det en sak som kan puttes mellom karmen og vinduet som holder det på plass, gjerne med en liten festeanordning til karmen? Er det noen som allerede produserer dette eller må vi finne det opp sjøl?

Og ja, penner, limstifter, klokker etc. er prøvd. De ender bare i bakgården alle samme ... :frustrert:

Endret av BergensAnd
Videoannonse
Annonse
Gjest Dallandra
Skrevet

Kjøpe en vanlig, gammeldags krok med øye ("utedokrok") og skru den fast?

Skrevet

Jo, ja ... men hvem har lyst på en utedokrok i vinduskarmen :ler: Jeg tenkte kanskje en liten designersak jeg da.

Men må jeg så må jeg, Easily ;)

Gjest Dallandra
Skrevet

:ler: Krok er krok... Det er sånne kroker som er på vinduene våre da, men lange selvfølgelig...

Designersaker?? Ta en tur til et sted som selger vinduer, de har sikkert sånt utstyr.

Skrevet

Med fare for å virke vanskelig ... Er det noen som vet om en duppeditt til å holde vinduet oppe når det blåser?

Skrevet

Jeg vet at det finnes.

Her jeg bor har borettslaget tatt opp bestilling på slike.

Nå vet jeg faktisk ikke hvor det kan kjøpes og hvordan det ser ut.

Skrevet

Vi har sånn krok-liknende sak som både holder vinduet oppe og er tyverisikring på en gang. Fås i metall eller hvitt. Kjøpes hos låsesmed. Men om du ikke vil ha krok, så vil du kanskje ikke han sånn heller?

Skrevet

Våre H-vinduer kan settes i luftestilling. Da blir det riktignok bare en liten glipe nede, men det er nok om natten f.eks. Da låses vinduet i den stillingen med håndtaket.

Skrevet
Vi har sånn krok-liknende sak som både holder vinduet oppe og er tyverisikring på en gang. Fås i metall eller hvitt. Kjøpes hos låsesmed. Men om du ikke vil ha krok, så vil du kanskje ikke han sånn heller?

Sånne har vi også. Kjøpt på vanlig byggvareforetning.

Skrevet

Enkelte barnesikringer som skal monteres på vinduet fungerer slik at man kan justere hvor mye vinduet skal være åpent, og dermed kan "låse" vinduet i en posisjon.

Skrevet

Med fare for å virke vanskelig ... Er det noen som vet om en duppeditt til å holde vinduet oppe når det blåser?

Ja, stormkroker! Finnes i forskjellige lengder.... :frustrert:

:ler:

Skrevet
Ja, stormkroker! Finnes i forskjellige lengder.... :frustrert:

Enda et utedokrokforslag :sinna:

:kose:

Okay da, skjønner at ingen har sett noe til de alternativene jeg har i huet.

Hm, noen lyse hoder som vil starte bedrift? Da vil jeg ha en som er formet som en elefant, men formet sånn at den kan plasseres i sprekken mellom vinduet og karmen, og som kan være en pryd for vinduskarmen når jeg tar den inn og setter den fram når vindet er stengt.

Eller noe veldig fargerikt, men fortsatt en form som gjør at den passer? Eller mønstret, noe a la dette? Eller noe multifunksjonelt: askebeger med vindusfunksjon (praktisk måte å bli kvitt sneipene på :sjarmor: )?

Skrevet
Enda et utedokrokforslag  :sinna:

Okay da, skjønner at ingen har sett noe til de alternativene jeg har i huet.

Hm, noen lyse hoder som vil starte bedrift? Da vil jeg ha en som er formet som en elefant, men formet sånn at den kan plasseres i sprekken mellom vinduet og karmen, og som kan være en pryd for vinduskarmen når jeg tar den inn og setter den fram når vindet er stengt.

Eller noe veldig fargerikt, men fortsatt en form som gjør at den passer? Eller mønstret, noe a la dette? Eller noe multifunksjonelt: askebeger med vindusfunksjon (praktisk måte å bli kvitt sneipene på  :sjarmor: )?

Men, jeg skjønner ikke hvordan du mener at denne elefanten din eller hva det nå skal være, ikke skal ramle ned som alle de andre tingene du har prøvd. Magi? :ler:

Skrevet
Men, jeg skjønner ikke hvordan du mener at denne elefanten din eller hva det nå skal være, ikke skal ramle ned som alle de andre tingene du har prøvd. Magi? :ler:

Ah, dét har jeg ikke vurdert! Har du noen gode magiformler? :sjarmor:

Ja, det må bli utfordringen da.

En tråd med flotte perler? Nja, noe harry, noe vulgært. Kjetting? Litt vel Clas O.-løsning. Hyssing? Tja, kan kanskje fungere hvis det er en elefantform, da blir det "liksom" halsebåndet. Aha, jeg kom på det geniale: kanskje en hundeform med halsebånd! Det hadde vært noe det! Eller blir det bare veldig, veldig teit?

Her sitter jeg visst og skaper min egen arbeidsplass :ler:

Skrevet
Enda et utedokrokforslag  :sinna:

Utedo.... Skjønner ikke hvor du har det fra...

De heter stormkroker, og når vi kjøpte vinduene til hytta vår, fulgte det med sånne kroker...

(Og vi har ikke utedo... :ler:)

Hjemme i husmorvinduene gjør jeg som følger:

(Dersom den luftesprekken ikke er nok..) Åpner vinduet til barnesikkringen sier stopp; finner ei bok, trestikke eller hva-det-nå-måtte-være og setter helt nede i åpningen, men med null slingringsmonn, så boka eller hva-det-er ikke ramler ut. "Tingen" står altså og "presser" vinduet opp...

Hmmm... ble visst vanskelig å forklare... :sjenert: ... men det er jo såå enkelt :ler:

Skrevet

Ugla:

Utedo.... Skjønner ikke hvor du har det fra...

Se tidlgere innlegg ...

Kjøpe en vanlig, gammeldags krok med øye ("utedokrok") og skru den fast?

Jo, men det er jo akkurat det jeg gjør, Ugla, setter noe i sprekken. Som jeg (eller sambo) ikke husker dagen etter. Og skal stenge vinduet. Og akkurat i det glipper tingen. Og som havner i bakgården (du skal se bakgården vår, ingen i huset gidder selvfølgelig hente sakene sine :ler: ).

Noen er litt treigere enn andre, skjønner du, men det er vel det Claes O. tjener sine millioner på, er det ikke ;)

Skrevet

:ler: Jo da, jeg har sett "ute-do-krok" utsagnene dine... :ler: Men skjønner ikke helt hvorfor du (bare) forbinder de med det... ;)

Sikkert mye spennende i den bakgården hos dere da... ;)

Tror ikke du og jeg har samme vinduer, for jeg får ikke stengt vinduet UTEN å fjerne tingen. Da må jeg event kaste den ut av vinduet... ;)

Skrevet
Tror ikke du og jeg har samme vinduer, for jeg får ikke stengt vinduet UTEN å fjerne tingen. Da må jeg event kaste den ut av vinduet... ;)

He, he ... vel, det gjør vel strengt tatt ikke vi heller :sjenert: Kanskje vi bare er litt trøttere enn deg/dere om morgenen siden det vi putter i vinduet alltid glipper for oss :klø:

Trenger i hvert fall fortsatt noe som kan holde the thingy oppe i leiligheten vår. (Der var navnet på tingen også på plass :sjarmor: )

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...