Gå til innhold

Guppyen er gravid!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Guppyen våres er gravid (eller begge to er det)

Og begge har den sorte flekkene... de ser runde ut,men vanskelig å se for sikkert siden vi ikke har noe å sammenligne med!

Kjøpte henne for 1 uke siden ca,og fikk beskjed om at hun var gravid..

Skrevet

Guppyer er drektige stort sett hele tida hvis du har hanner og hunner sammen. Hvor lenge de er gravide vet jeg ikke helt, etter min erfaring varierer det litt. De kan også få unger med flere dagers mellomrom. Du vil kunne se den sorte flekken i buken på fisken, og bevegelse - og størrelse på magen. De ser helt sprekkeferdige ut når det nærmer seg :)

Hvorfor vil du vite hvor langt hun er på vei? Vil du prøve å fostre opp ungene? Det beste du gjør om du ikke har flere akvarium (og da kan flytte fisken over når hun skal føde) er å la naturen gå sin gang. Ha mange flyteplanter i akvariet slik at yngelen har mange gjemmesteder. Guppy går i overflata, ikke på bunnen. Norn yngel kan legge seg blant steiner på bunnen, men mange vil nok holde seg i overflata og bli spist av andre fisk om det ikke finnes gjemmesteder der.

Mange bruker fødekar (plastboks som settes i akvariet), og det går bra i enkelte tilfeller, men noen hunner blir veldig stresset av dette og kan dø av det. Min erfaring er at det beste er å la hunnen gå i akvariet som normalt. Jeg har prøvd fødekar i den tida jeg hadde guppy, men ga det opp ganske kjapt. Flere hunner døde, og det kom stadig yngel, så det ble temmelig fullt etterhvert uten fødekar! Kan yngelen gjemme seg vil du alltids finne noen som du så kan flytte over i fødekaret. Jeg synes det var mye bedre å ha bare yngel i fødekaret, jeg puttet dem oppi der etterhvert som jeg fant dem. Guppyer går som sagt gravide veldig ofte, så før eller senere vil du garantert klare å fostre opp yngelen! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...