Gå til innhold

For mange oppgaver på få personer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har pratet litt frem og tilbake om toastmaster til bryllupet, og tror den som passer best er broren min. Før jeg fikk spurt ham hva han syntes om det, nevnte han at han gjerne ville være DJ i bryllupet mitt (han sa dette på en fest i ikke helt edru tilstand, men jeg velger å tro at han mente det). Vi hadde i utgangspunktet ikke tenkt til å ha DJ, men sette sammen lister som skulle spiller. Jeg hadde tenkt til å be ham om hjelp med disse listene, da han har veldig bred musikksmak, og klarer å komme opp med bra sanger i de fleste katagorier. Så nå lurer jeg på om det går ann å be ham være både toastmaster og DJ? Blir det for mye jobb for en person?

Sammtidig har jeg oppdaget er samboeren hans er en utrolig flink fotograf, og tenke å kanskje spørre henne om hun vil fotografere bryllupet, i steden for å leie en profosjonell (hun har doktorgrad i bl.a lyssetting og fargeanalyse, så hun er ikke akkurat noen amatør selv).

Blir det for mye å be et par om å gjøre så mye? Jeg vil jo at de skal ha tid til å slappe av og nyte bryllupet sammen (mamma håper at de skal bli inspirert :ler:), men samtidig tror jeg de er de som er best egnet til oppgavene. Jeg har aldri "jobbet" i et bryllup, så vet ikke hvor mye det går utover feiringen. Noen som har noen erfaringer å dele?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Å jobbe i bryllup, betyr at du ikke nyter festen.

Jeg syns ikke at broren skal være både toastmaster og DJ. Begge deler krever mye forberedelser, i tillegg til at toastmaster-jobben under selve bryllupet er tung. Og ikke over før nattmaten er servert... Toastmaster er den som skal sy sammen tidsskjema, holde orden på alle skåler, ha tidsskjema klart for kjøkkenpersonalet, ha løpende kontakt med kjøkkenet, passe på at talene ikke blir for lange, at det blir noen pauser underveis etc., samt at h*n pleier å ta imot musikere/kaffegjester.

Skal han være begge deler, vil han ikke få trukket pusten i det hele tatt under bryllupet.

Er samboeren ren amatørfotograf? Har hun fotografert bryllup før? Hvis ikke innebærer det store mengder forberedelser, i tillegg til jobbing hele dagen... Jeg ville ikke bedt familie om noe sånt - et venepar av meg brukte en venninne som fotograf, men hun er profesjonell fotograf på heltid. Fotograferingen var hennes bryllupsgave til dem, i tillegg til at hun fikk noen tusen for jobben.

Skrevet

Vår toastmaster hadde ikke alle de oppgavene du nevner over. Så det kommer nok litt an på. Mine foreldre var vertskap sammen med oss og tok sin del av oppgavene med kjøkken og taler. Det kommer jo helt an på hvor formelt man vil ha det.

Skrevet

Jeg ville nok snakket med broren min, og hørt hva han mente selv. Nevn dette med at dere ønsker han som toastmaster, og definer hva slags oppgaver dere legger i dette.

Vår toastmaster var "fri" etter middagen, da ordnet vi endel selv, men for det meste tok våre foreldre over.

(Det ble faktisk mye mer jobb på dem enn vi hadde planlagt.)

Jeg ville også sett på hva jeg forventet av en fotograf, før jeg spurte noen.

Vi hadde profesjonell fotografering, men fikk også min brors samboer til å ta bilder hele kvelden. (Men hun hadde uansett gått rundt med eget kamera og tatt bilder, så forskjellen var at hun fotograferte med vårt kamera.)

Vi hadde ingen DJ, men noen spillelister som gikk av seg selv. Det er litt jobb på forhånd, men gjør at ingen trenger å gjøre jobben under festen.

Ville nok gått for det hvis dere vil ha din bror som toastmaster.

Skrevet (endret)

jeg ville ikke - uavhengig av andre oppgaver i familen rundt - bedt noen nær venn eller et familiemedlem fotografere den store dagen. Det er rett og slett duket for store skuffelser og konflikter.

Dessuten vet du ikke hvordan hun jobber da hun ikke har arbeid å vise til.

Det er vel investerte penger å leie fotograf. Det er disse bildene dere skal se tilbake på. Og det er ikke rom for å være skuffa (hvorfor risikere det?) over at dere valgte noen som også skulle være gjest og kose seg - til å fotografere - mens dere selv ønsker oppmerksomhet og fokus på dere selv.

DJ - og gjest... Vel, det er jo kanskje heller ikke det beste valget. Ikke når det er din bror. En av de "nærmeste" gjestene.

Dette er jo såklart bare hva jeg tenker - så det behøver ikke å passe deg! Det spørs jo også hva slags type bryllup dere skal ha! Jeg kjenner jo ikke dere ;)

Tror helt ærlig ikke at paret kommer til å lene seg tilbake å nyte dagen slik du vil at de skal gjøre om de skal ha massevis av forberedelser å ta hånd om... på selve dagen, og i planleggingsperioden...

Endret av Neffi
Gjest Madam Felle
Skrevet

Jeg ville ikke bedt han gjøre begge deler, for da får han ikke tid til å være gjest. Han er såpass nærmt i familien, at han bør få tid til å kose seg litt også.

Han vil sikkert ta på seg begge deler, men ikke spør han om det. La han få lov til å være gjest i ditt bryllup også, for han er tross alt din bror.

Vil samboeren hans ta bilder, ville jeg spurt henne om det. Men ikke om du har planer på å spørre din bror om å være både toastmaster og DJ, for da syns jeg det er på grensen til frekkhet å spørre henne om den tjenesten. Jeg ville også gitt henne penger for jobben, for det tar tid å eventuelt få bildene over på cd eller fremkalle de.

Neffi

Det er faktisk flere av mine venner som har blitt skuffet over bildene sine fra fotografen, for da har de kjempe høye forventinger. Vi hadde en venninne av meg som tok bildene, og var kjempe fornøyd.

Det er lov å komme med tips til bilder, så kan den som tar bildene tenke på dette.

Skrevet
Neffi

Det er faktisk flere av mine venner som har blitt skuffet over bildene sine fra fotografen, for da har de kjempe høye forventinger. Vi hadde en venninne av meg som tok bildene, og var kjempe fornøyd.

Det er lov å komme med tips til bilder, så kan den som tar bildene tenke på dette.

Å, ja selvfølgelig kan man bli skuffa uansett! Men da blir det liksom mindre personlig - siden man ikke skal diskutere bildene mer med personen enn den ene gangen man eventuelt vil si sin mening/klage. Man slipper å omgås om det skulle gå gærent! Om du skjønner hva jeg mener :)

Og ja. Som du sier så er det beste å ha spesifikke bilder/ideer å vise til - da man skal fremme sin smak/en ide for fotografen. Det gjør vi. OG - viktig - vi har sett ting han har gjort før. Vi vet hva han kan gå for.

Skrevet

Tuse takk for svar! Jeg var ganske usikker på om det ble for mye jobb, og det ser det ut som om det blir.

Jeg tror vi går for en profosjonell fotograf til selve vielsen, og "offesielle" bilder. Kanskje vi ber henne ta bilder under middagen og brudevalsen og slikt, for jeg tror ikke jeg vil ha en innleid fotograf løpende rundt der. Mistenker at både hun og broren kommer til å ta masse bilder uansett, så kanskje vi ikke spør, for å slippe å sette press på henne. Hvis vi spør vil vi selfølgelig betale for fremkalling og slikt, pluss en ekstra gave (noen nevnte gavekort til fotoutstyr i en annen tråd. Det syntes jeg hørtes lurt ut).

Tror vi skal be broren min om å være toastmaster. Det blir mest å organisere gjester før og under middagen, men siden foreldrene mine stiller som vertskap tar nok de mye av ansvaret også, og ihvertfall etter middagen. Tenker kanksje å be om råd til å lage musikklister, så kan han bidra akkurat så mye han selv vil (alt fra å nevne et par bra band, til å faktisk sette sammen listene, og ha ansvar for dem på kvelden). Jeg ville ikke trives med at han skulle stå og passe på musikk hele kvelden uansett.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...