Gå til innhold

Førstehjelp

Fremhevede innlegg

Skrevet

Interesserer førstehjelp/trafikksikkerhet dere? eller er det "bare" noe dere må gjennom i jobb/skole? Er litt interessert i synspunkter da jeg underviser i førstehjelp. Takker for svar. :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har faktisk tenkt på å spørre sjefen min om vi ikke kan ha et lite førstehjelpskurs på jobben snart, fordi jeg synes absolutt alle bør kunne det helt grunnleggende. Jeg lærte mye da jeg gikk på speider'n, men det er jo evigheter siden... sluttet da jeg var 13, så tviler vel på om jeg er i stand til å utføre effektive hjertekompresjoner, for eksempel. :rodme:

Skrevet

Jeg tenkte tanken på å oppfriske kunnskapene da jeg fikk barn.

Nå mange år senere så kunne jeg godt tenkt meg et kurs.

Jeg husker fint lite fra det kurset jeg hadde da jeg tok førerkortet.

Hadde vært glad om arbeidsgiver hadde kostet på et slikt. Vi vet aldri når vi kan få bruk for det.

Skrevet

Da ungene var babyer hadde vi opplæring i noe førstehjelp til hjemmebruk på helsestasjonen. Jeg syntes det var veldig greit. Har også hatt førstehjelpskurs på skolen hvor jeg jobber, noe som var et sterkt ønske fra oss lærerne. Mener det er viktig å ha kunnskaper på området når man jobber med barn. Vet jo aldri hva som kan skje. Dette er noen år siden, så jeg tror vi kunne trengt et oppfriskingskurs...

Gjest Frk Åberg
Skrevet

Jeg er opptatt av førstehjelp. Var på kurs for noen år siden, og det er jeg glad for. Er livredd for å komme i en situasjon hvor jeg trenger det og ikke huske hva jeg skal gjøre. Var en gang i en situasjon hvor jeg fryktet at jeg måtte til pers, men det gikk heldigvis ikke så langt. Likevel, lærte da at det er viktig å ha kontroll på. Kunne tenke meg en oppfriskning snart.

Skrevet

Jeg er også opptatt av det.

Er helsefag utdannet, så jeg lærte jo en god del der, samt at vi har kurs en gang i året på jobben.

Jeg føler meg veldig usikker på det å komme opp i en situasjon hvor jeg må gi livreddende førstehjelp. Har en mistanke om at nervene vil ødelegge for meg når det virkelig gjelder.

Skulle forresten ønske at mange flere fikk opplæring. Man kan jo selvsagt meld seg på kurs selv, men det beste hadde vel vært at man nesten ble tvinget til det gjennom jobb, studier etc. Det kan skje hvem som helst det å havne oppe i en ulykke eller lignende, og da er det faktisk en selv det kommer an på, for å sette det på spissen, om noen får leve eller dø.

Skrevet

Hvis dere melder dere inn i norsk luftambulanse, kan dere være med på gratis kurs om førstehjelp. De har også egne kurs om førstehjelp på barn.

Skrevet

Dette er noe jeg brenner for. Jeg mener at alle som har ansvaret og omgir seg med andre mennesker bør ha førstehjelpskurs og oppfriskningskurs, enten man er sjåfør av bil, foreldre, arbeidstaker osv. Ikke bare hvis man jobber med barn, men også med voksne.

Nå har jo retningslinjene for førstehjelp (da først og fremst HLR) blitt bare enklere og enklere med åra, da det er bevisst at det basale redder liv. Så det er faktisk ikke mange timene med undervisning som skal til, før man faktisk kan redde noens liv.

Og jeg vet at det er så som så med førstehjelpkunnskapene rundt om i norske hjem. Nå går det jo en kampanje med opplæring av skolebarn, som igjen skal hjem å lære opp sine foreldre. Dette er et veldig bra tiltak, på denne måten blir foreldre "tvunget" til å ta til seg lærdom.

Og til dere som sier at dere antageligvis vil miste hodet når dere kommer opp i en situasjon så kan jeg berolige med at det er utrolig hva dere husker og klarer å utføre hvis dere først har lært en ting.

Skrevet
Og til dere som sier at dere antageligvis vil miste hodet når dere kommer opp i en situasjon så kan jeg berolige med at det er utrolig hva dere husker og klarer å utføre hvis dere først har lært en ting.

Teorien er én ting, den sitter ganske godt hos meg, men skal du kunne utføre effektiv HLR må du terpe teknikk med jevne mellomrom.

Skrevet
Teorien er én ting, den sitter ganske godt hos meg, men skal du kunne utføre effektiv HLR må du terpe teknikk med jevne mellomrom.

Hva slags teknikk tror du at du ikke klarer, når du veit teorien? Nysgjerrig..... :sjenert:

Skrevet (endret)

Alle klarer å klemme noen midt på brystet, men hjertekompresjoner krever litt øvelse. Selv ikke trenet helsepersonell får det skikkelig til, så vi andre kan i hvert fall ikke forvente å ha teknikken i fingrene uten regelmessig oppfrisking.

Endret av Virvel
Skrevet
Alle klarer å klemme noen midt på brystet, men hjertekompresjoner krever litt øvelse. Selv ikke trenet helsepersonell får det skikkelig til, så vi andre kan i hvert fall ikke forvente å ha teknikken i fingrene uten regelmessig oppfrisking.

Enig.

Første gang jeg skulle utføre dette på et menneske som hadde hjertestans, så var jeg så nervøs som jeg aldri har vært før. Selv om man de fleste vet at man må bruke mye kraft, så er det straks noe annet når man står og utfører det, redd og nervøs.

Jevnlige oppfriskning er alfa og omega.

Skrevet

Ja, det er riktig. Og det er derfor jeg mener at folk skulle hatt førstehjelpskurs OG oppfriskningskurs. Men nå er HLR en liten del av all den førstehjelpa som gies av mannen i gata. Hva med f.eks. alle som kunne vært reddet etter trafikkulykke bare de hadde fått frie luftveier? Eller å kunne legge press på og stoppe en blødning?

Nå er jeg en av de som faktisk deltok i det prosjektet, så det vet jeg det meste om du gitt. :sjenert:

Skrevet

Jeg var på førstehjelpskurs med en ambuilanseansatt. Han sa at det er mye bedre at man gjør noe, enn at man kvier seg for å gjøre noe i frykt for å gjøre noe feil. Han fortalte at mange mennesker har blitt reddet av de som kun har lært seg hjertekompresjon ved å se på TV.

Det er også vanlig at mange kvier seg på å røre på skadete mennesker av frykt for at de har skadet ryggen og kan bli ytterligere skadet hvis man rører på dem. Men hvis en skadet ligger i en stilling som ikke gir frie luftveier må man jo gjøre noe.

Forøvrig er den vanligste reaksjonen hvis det oppstår krisesituasjoner at man reagerer med apati og ikke klarer å gjøre noe. Ikke at man blir hysterisk slik man ofte ser for seg at folk reagerer. De fleste som var i World Trade Center ble "fastfrosset" i stedet for å ta kontrollen. Noen få reagerer med hysteri, mens noen få blir veldig beslutsomme og leder de handlingslammete ut av situasjonen. Man bør altså forberede seg mentalt på at man skal gjøre noe i en krisesituasjon!

Skrevet
Ja, det er riktig. Og det er derfor jeg mener at folk skulle hatt førstehjelpskurs OG oppfriskningskurs. Men nå er HLR en liten del av all den førstehjelpa som gies av mannen i gata. Hva med f.eks. alle som kunne vært reddet etter trafikkulykke bare de hadde fått frie luftveier? Eller å kunne legge press på og stoppe en blødning?

Selvfølgelig. Jeg svarer bare for meg selv, jeg. :icon_smile: Har helsefagutdanning, så alt som går på teoretisk kunnskap føler jeg meg ganske trygg på. Jeg vet hva jeg skal se etter hos pasienten, hva jeg skal si når jeg ringer 113 osv.

Personlig har jeg så godt som null pasientkontakt i jobben min, men mange andre i min yrkesgruppe har jo det, så jeg er overrasket over at vi ikke hadde noe ordentlig førstehjelpskurs i løpet av studiet. Når du jobber på sykehus forventer liksom folk at du kan slike ting, og jeg synes det er litt pinlig at vi ikke har fått mer opplæring/oppfrisking.

Skrevet

Er enig i at selvfølgelig burde alle ha jevnlig oppfriskning av førstehjelp :)

Jeg bare tenkte for meg sjøl at hvis jeg først husker alt, skal jeg nok klare å gjøre det, problemet er vel bare å huske det hvis jeg ikke får oppfriskning etterhvert. Nå har de jo gjort HLR veldig "enkelt" i kursa da, så regner med det går bra å huske det hvis jeg først kommer oppi noe en gang.

Skrevet

Må bare føye til at disse resultatene ligger jo til grunn for at guidelines ble forandret slik de nå har blitt med fokus på kontinuerlig kompresjoner og minst mulig handsoff-tid.

Gjest *Snart medlem*
Skrevet

For å være helt ærlig tviler jeg på at jeg ville klart å redde noen hvis jeg kom ut for noen som trengte hjertemassasje eller munn-til-munn-metoden.

Vi lærte teknikkene i 1-2 timer i gymmen på videregående, men det er 10 år siden, og jeg kan ikke si at jeg har øvd på dem siden. Jeg husker imidlertid teorien rimelig godt, tror jeg.

Det er selvsagt synd at jeg ikke har fått oppdatert meg på dette, og jeg synes helt klart at slike kurs burde være noe man fikk en jevnlig gjennomgang i i forbindelse med jobb.

Skrevet

Å ja. To ganger har jeg hatt bruk for kunnskapene. Man vet aldri hva som kan skje. Jeg har rett og slett ikke samvittighet til å ikke kunne førstehjelp.

Skrevet

Hadde kurs på jobben like før sommeren og det var veldig greit å få frisket opp litt ja.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...