Gå til innhold

Hvit saus?

pepa

Anbefalte innlegg

Jeg skal lage dampet blomkål med stekt svinekjøtt, bacon, tomat og agurk samt hvit saus på onsdag.

Hvordan lager jeg hvit saus?

Har aldri laget det før. Finnes det en slags hvit saus man kan lage uten for mye fett (margarin), men som smaker like godt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du smelter en klatt smør og rører i et par spiseskjeer mel. Så sper du m H-melk, rører godt til d blir helt glatt, lar d koke opp, sper m mer melk osv til sausen har passe konsistens. La den koke minst 5 min. for å få bort melsmaken. Tilsett salt og hvit pepper etter smak, evt andre krydder som måtte passe.

En magrere saus får du v å riste sammen melk (evt lettmelk) og mel i et glass m skrulokk og lar d koke opp, men jeg syns at H-melk og smør gjør sausen veldig god. Lager d så sjelden, så da lar jeg heller være å telle kalorier og prioriterer den gode smaken. Tilsetter gjerne en fløteskvett også jeg, hvis jeg har....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

her er den oppskriften jeg alltid bruker:

rør ut to ss maizena i ett halvt krus melk

kok langsomt opp 3/4 krus melk på halvsterk varme

når det begynner å boble blander du inn den kalde maizenamelken. rør hardt til det blir stivt. hell vannet av blomkålen og tøm sausen over den. dryss muskattnøtt over og servér....

har skjedd meg et par ganger at denne sausen har svidd seg så lukt på sausen før du hiver den over blomkålen for å sjekke om den fortsatt er spiselig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Det går fint å lage hvit saus av skumma melk også. Grøt også for den sakens skyld. Det har jeg gjort i mange år og ingen har merket forskjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...