Gå til innhold

Egg

Gjenglemt sykkellås

Anbefalte innlegg

De fleste vet at Opplysningskontoret for egg og hvitt kjøtt påstår (og de har helt sikkert rett!) at norske egg er trygge i flere måneder etter holdbarhetsdatoen osv.

De mener at så lenge eggene har stått i kjøleskap så kan man spise et egg som har "gått ut på dato" i flere måneder etter den påstemplede datoen.

Hvor mange måneder er "flere måneder"? Jeg har et egg som "gikk ut på dato" i oktober. Jeg trenger ett egg til dagens matlaging.

Hadde du tatt sjansen?

Jeg tror jeg tar sjansen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde tatt sjansen.

Grunnen til at de er stemplet med såpass kort holdbarhet fra produsenten skyldes EU-regler.

Ett egg er holdbart i nesten ett år hvis det blir oppbevart riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fruktfat

hmmm. ja, det tror jeg nok. jeg bruker de ihvertfall en mnd etter dato.

du kan jo sjekke om de er dårlige med å legge det i et glass med vann, synker det er det ok, flyter det er det dårlig. (eller var det omvendt...?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde tatt sjansen.

Har hørt at egg er holdbart i inntil 3 måneder etter best-før-datoen. Tror de setter kort holdbarhetsdato fordi egg blir regnet som ferskvare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det arwen sier er lurt, det gjør jeg alltid selv.

For meg er det en så innarbeidet vane at jeg glemmer at mine kjøkkenvaner ikke nødvendigvis er kjøkkenvaner for andre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du lukter det hvis du ikke kan bruke det. Kakk det i ett glass før du har det i maten.

Smart. Det skal jeg gjøre. Problemet er bare at jeg skal lage mat etter at jeg har handlet. (Hvilket betyr at jeg må bestemme meg for om jeg skal kjøpe nye egg eller ikke.)

Men det går selvfølgelig an å hakke det før jeg handler.

Men Pulverheksa: ETT år? Jøss. Da har jeg hvert fall ikke noe å bekymre meg for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hva som er riktig, men laga meg speilegg i helga av egg som gikk ut på dato for to uker siden. De var helt fine -jeg lukta på dem først.

Jeg synes egg er litt sånn som reker, man lukter det veeldig godt når de er dårlige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men Pulverheksa: ETT år? Jøss. Da har jeg hvert fall ikke noe å bekymre meg for.

Det stemmer hvis egget er lagt på langfredag, da holder det mer enn ett år selv i romteperatur.Husker jeg skulle prøve det engang men jeg har jo ikke høner... :ler:

Om et egg holder et helt år er jeg ikke helt sikker på, men nesten.

Har spist egg som var mer enn 7 månder gamle, de var helt fine men begynt å tørke litt inn, sånn at plommen var rynkete da vi knekte egget i panna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer  hvis egget er lagt på langfredag, da holder det mer enn ett år selv i romteperatur.Husker jeg skulle prøve det engang men jeg har jo ikke høner...  :ler:

Om et egg holder et helt år er jeg ikke helt sikker på, men nesten.

Har spist egg som var mer enn 7 månder gamle, de var helt fine men begynt å tørke litt inn, sånn at plommen var rynkete da vi knekte egget i panna.

:ler:

7. måneder, ja.

Mitt litt over en måned gamle egg fungerte utmerket!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...