Gå til innhold

Hjep meg!

white feather

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en vanlig huskatt på 7 år. Hun har, med noe få unntak som kattunge, alltid vært renslig og gjort i fra seg ute.

I det siste året har hun oftere og oftere gjort i fra seg inne om nettene. Til å begynne med trodde jeg det var uhell og var mer påpasselig med å slippe henne ut om kvelden.

Hun er mye ute, både om dagen og om natten, og hun har alltid vært flink med å gi beskjed dersom hun må ut, så det er ikke det som er grunnen heller.

Nå har jeg tatt henne flere ganger i å gjøre fra seg rett etter at hun har kommet inn. Og det skjer ikke bare om natten lenger heller...

Vi bor i en liten leilighet med åpne løsninger og jeg har også et barn på 1,5 år. For oss er det nærmest umulig å ha sandkasse til Pus inne. Barnet vårt er umåtelig interessert i å grave i sandkassa. Dette er bare ikke en holdbar situasjon for meg altså...

Er det noen som har noen gode råd for hvordan jeg kan få Pus renslig igjen?

Er takknemlig for alle svar :)

White Feather

Videoannonse
Annonse
Gjest Vilja :-)
Skrevet

En kriseløsnings-tips er kanskje å plassere aluminiumsfolie der katten har for vane å gjøre fra seg. Katten til våre foreldre gjorde av og til fra seg innendørs, alltid i en bestemt krok. Problemet forsvant da det ble lagt aluminiumsfolie på stedet, permanent. Men årsaken til at katter gjør fra seg inne kan være sammensatt, ikke nødvendigvis kun relatert til "favoritt"-bæsjekrok ;) Men du kan jo forsøke med folie og se om det skulle ha noen effekt.

Skrevet

Kanskje dere kan ha kattedo med tak og luke, slik at barnet deres ikke like lett kan komme til.

Skrevet

Det første du bør gjøre er å bestille time hos dyrlegen. Når katter begynner å gjøre fra seg slik er det ofte deres måte å fortelle at de har det vondt/ubehagelig, så du bør sjekke helsetilstanden og evt utelukke at det er noe galt med den.

Skrevet
Det første du bør gjøre er å bestille time hos dyrlegen. Når katter begynner å gjøre fra seg slik er det ofte deres måte å fortelle at de har det vondt/ubehagelig, så du bør sjekke helsetilstanden og evt utelukke at det er noe galt med den.

Takk for svaret! Vi har alltid gått regelmessig til dyrlege med henne, men må inrømme at det er en stund siden sist nå...

Hun virker frisk, men samtidig så skjer det jo noe med henne nå. Det er jo merkbart.

Bestiller time med en gang.

White Feather

Skrevet
Kanskje dere kan ha kattedo med tak og luke, slik at barnet deres ikke like lett kan komme til.

Jeg har tenkt litt på det jeg også. Det er klart vi skal prøve det, dersom andre ting ikke hjelper,men jeg vil unngå å ha kattedo inne...

Men må man, så må man!

White Feather

Skrevet

Ta en helsesjekk på henne for å være sikker på at det ikke er noe fysisk galt.

Ellers hadde jeg nok iallefall begynt med en kasse inne, en med tak på kan hjelpe i forhold til barn. Langt bedre at katten gjør fra seg i ei kasse innendørs enn at det skjer overalt ellers! :)

Er hun sterilisert?

Skrevet
Jeg har tenkt litt på det jeg også. Det er klart vi skal prøve det, dersom andre ting ikke hjelper,men jeg vil unngå å ha kattedo inne...

Men må man, så må man!

White Feather

Selvsagt må du ha kattekasse inne, stakkars katt som må gå og holde seg! Katter er naturlig renslige, og misliker å ikke kunne grave over det de gjør fra seg.

Katten kan ha problemer med urinveiene, ikke uvanlig når de blir eldre. Særlig er katter som spiser mat med høyt mineralinnhold (kattemat fra dagligvarebutikk) kan gi økt fare.

Forøvrig regner jeg med katten er kastrert?

Skrevet
Selvsagt må du ha kattekasse inne, stakkars katt som må gå og holde seg! Katter er naturlig renslige, og misliker å ikke kunne grave over det de gjør fra seg.

Katten kan ha problemer med urinveiene, ikke uvanlig når de blir eldre. Særlig er katter som spiser mat med høyt mineralinnhold (kattemat fra dagligvarebutikk) kan gi økt fare.

Forøvrig regner jeg med katten er kastrert?

Joda, pusen er sterilisert.

Og dersom vi ikke finner en løsning på problemet, så får vi kasse inne. Da blir det en nødvendighet.

Men jeg er ikke enig med deg i at katter nødvendigvis trenger kasse inne. Hun har levd hos oss i 7 år og har aldri trengt det tidligere. Det skal nevnes at katten har mulighet til å komme seg både ut og inn av huset på egen hånd, både natt og dag.

I min familie har vi alltid hatt katter, i haugevis til tider. For oss er det helt naturlig at dyr gjør i fra seg ute. Min bestemor holdt på å le seg i hjel da jeg nevte at jeg kanskje måtte skaffe en kattedo! "En kattedo?!!" Hun har ikke tall på hvor mange katter hun har hatt gjennom tidene, og har aldri hatt bruk for det...

Men takk til alle for gode tips! :)

White Feather

Skrevet
Joda, pusen er sterilisert.

Og dersom vi ikke finner en løsning på problemet, så får vi kasse inne. Da blir det en nødvendighet.

Men jeg er ikke enig med deg i at katter nødvendigvis trenger kasse inne. Hun har levd hos oss i 7 år og har aldri trengt det tidligere. Det skal nevnes at katten har mulighet til å komme seg både ut og inn av huset på egen hånd, både natt og dag.

Å ha kasse inne er både til det beste for katten, men også en effektiv måte å holde øye med kattens helse, siden man kan oppdage både orm og andre mer alvorlige lidelser ved å ha kasse inne (feks se på kassevaner for å oppdage diabetes som også katter kan få)

I min familie har vi alltid hatt katter, i haugevis til tider. For oss er det helt naturlig at dyr gjør i fra seg ute. Min bestemor holdt på å le seg i hjel da jeg nevte at jeg kanskje måtte skaffe en kattedo! "En kattedo?!!" Hun har ikke tall på hvor mange katter hun har hatt gjennom tidene, og har aldri hatt bruk for det...

Men takk til alle for gode tips!  :)

White Feather

Dette er det verste argumentet jeg hører: "dette har vi gjort i alle år..." Mine besteforeldre syntes det var helt underlig at vi KASTRERTE kattene våre. De mente jo bare det var å slå ihjel kattungene når de ble født, det var slik man hadde gjort i alle år. Det er mye man gjorde tidligere, uten at det er den beste løsningen. Verden går faktisk framover, og både hva man ser på som "sannhet" og samfunnets etikk endrer seg.

Skrevet
Det skal nevnes at katten har mulighet til å komme seg både ut og inn av huset på egen hånd, både natt og dag.

Så lenge katten har mulighet til å komme seg ut når den må på do, er det ingen grunn til å måtte ha kasse inne. Selv foretrekker jeg å ha det, pga kattene er stengt inne om natta, og for å følge med på avføringen, men synes det er opp til hver enkelt å vurdere om de ønsker å ha det eller ikke.

Skrevet

Min katt gjorde fra seg mye inne en periode, og beyndte også å tisse blod. Tok henne til dyrlegen , og det var blærekatarr. Sluttet med det når hun fikk medisin. Var 6 år. Så det kan jo hende det er det det er.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...