Gamle gode 10na Skrevet 12. desember 2006 #1 Skrevet 12. desember 2006 Hvor mye pinnekjøtt beregner dere pr. person? Har sett i ymse kokebøker, og her varierer det fra 1/2 kg til 1 kg pr. person? Om man er 7 personer (5 voksne og 2 barn), vil det da holde med 5kg???
Gjest Madam Felle Skrevet 12. desember 2006 #2 Skrevet 12. desember 2006 Vi beregner ca 350-400 g pr per. Så 5 kg på 7 personer vil holde her i huset. Vil sikkert bli en god del igjen også
BergensAnd Skrevet 12. desember 2006 #3 Skrevet 12. desember 2006 Det vil nok holde (og så tror jeg det er lurt å ha en backupplan for barna hvis de ikke er vent til det ...). Barn spiser ofte ikke mye pinnekjøtt, er min erfaring. Men holde? Pinnekjøtt er jo enda bedre dagen etter så det er jo viktig at det er noen pinner igjen dagen etter
BergensAnd Skrevet 12. desember 2006 #4 Skrevet 12. desember 2006 (endret) Vi beregner ca 350-400 g pr per. ← Jøss, det var småspist. Her i huset nærmere en kilo Endret 12. desember 2006 av BergensAnd
Leo Skrevet 12. desember 2006 #5 Skrevet 12. desember 2006 I de oppskriftene jeg har sett opereres det med 350 - 400 gr. pr. person. Dette synes jeg er lite, så jeg beregner minst 500 - 600 gr. Det jeg også har sett er at hvis jeg kjøper billig pinnekjøtt, så er mye av det stort sett fett og bein som jeg rett og slett kaster før jeg koker det. I slike tilfeller har jeg også beregnet nærmere en kilo pr. person. Nå i helgen kokte jeg pinnekjøtt av god kvalitet med mye kjøtt på og da holdt det i lange baner med ca. 400 gr. pr. person. (D.v.s jeg kokte mer, men det var mye igjen). Til de som ikke liker pinnekjøtt, kan man dampe kjøttpølser sammen med pinnekjøttet de siste minuttene. Vossakorv er jo en slager i så måte, men i disse tider finnes det et godt utvalg av diverse medisterpølser etc. som kan brukes og som er litt mindre "spesielle" på smak.
skrue Skrevet 12. desember 2006 #6 Skrevet 12. desember 2006 Må alltd ha vossakorv ja. Jeg spiser det sammen med pinnekjøttet. Ikke så ofte man får det på restaurant dessverre. Ellers er det viktig med masse kålrabistappe. Da blir det plutselig ikke så mye man orker av pinnekjøttet om man er usikker på hvor mye man må ha.
Gjest adnil Skrevet 12. desember 2006 #7 Skrevet 12. desember 2006 hos oss bergener vi alltid 500 g pr pers , og vossakorv må med. det er alltid godt å småspise pinnekjøtt litt utover kvelden. jeg vet ikke men syntes 5 kg hørtes litt lite ut, men nå spiser kanskje ikke ungene så mye pinnekjøtt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå