BergensAnd Skrevet 12. desember 2006 #1 Skrevet 12. desember 2006 Jeg lager alltid kakao med papper og en smørklatt, har det med hjemmefra. Men så spurte noen meg her forrige dagen: - Pepper!? Og hva skal man si til sånt? Hvorfor i all verden har jeg pepper i kakaoen?
Gjest Deception Skrevet 12. desember 2006 #2 Skrevet 12. desember 2006 Pepper (eller ingefær, chili...) gir en fin snert til den ellers så søte kakaoen. Min favoritt er nok chili, men VELDIG lite.
BergensAnd Skrevet 12. desember 2006 Forfatter #3 Skrevet 12. desember 2006 Pepper (eller ingefær, chili...) gir en fin snert til den ellers så søte kakaoen. Min favoritt er nok chili, men VELDIG lite. ← Snert, den likte jeg: "Snerk med snert" Takk ü
skrue Skrevet 12. desember 2006 #4 Skrevet 12. desember 2006 Jeg lager alltid kakao med papper og en smørklatt, har det med hjemmefra. Men så spurte noen meg her forrige dagen: - Pepper!? Og hva skal man si til sånt? Hvorfor i all verden har jeg pepper i kakaoen? Pepper fungerer som en smaksforsteker.
Gjest *Snart medlem* Skrevet 12. desember 2006 #5 Skrevet 12. desember 2006 Jeg lager alltid kakao med papper og en smørklatt, har det med hjemmefra. Men så spurte noen meg her forrige dagen: - Pepper!? Og hva skal man si til sånt? Hvorfor i all verden har jeg pepper i kakaoen? ← Jeg må ærlig innrømme at smør sjokkerer meg like mye som pepper Når jeg skal være veldig fancy, tilsetter jeg kanel og kaffe....
Gjenglemt sykkellås Skrevet 12. desember 2006 #6 Skrevet 12. desember 2006 (endret) Når jeg drikker kakao føler jeg meg tøff når jeg tar krem oppi. Smør, pepper, kaffe, chilli.. Aldri hørt om det som ingredienser, men det er jo sikkert godt på et vis. Endret 12. desember 2006 av Gjenglemt sykkellås
Malama Skrevet 12. desember 2006 #7 Skrevet 12. desember 2006 Må si meg enig i at smør sjokkerer minst like mye som pepper. Pepper kan jeg med logikk forstå, smør virker rett og slett absurd uansett. I mitt merkelige hode da. Men spennende me pepper, absolutt
BergensAnd Skrevet 12. desember 2006 Forfatter #8 Skrevet 12. desember 2006 Jeg må ærlig innrømme at smør sjokkerer meg like mye som pepper ← Kanskje det er saltet i smøret ... ? Også en smaksforsterker, mener jeg.
Gjest *Snart medlem* Skrevet 12. desember 2006 #9 Skrevet 12. desember 2006 Kanskje det er saltet i smøret ... ? Også en smaksforsterker, mener jeg. ← Salt i kakao ? Unnskyld at jeg ler, jeg regner med det er noe i alle disse rare tipsene, men jeg har bare fått endret mitt syn på kakaoens verden i dag
Nemmera Skrevet 12. desember 2006 #10 Skrevet 12. desember 2006 Grøss og gru.. det høres like ille ut alt sammen! Men, smaken er som baken.....
Gjest Deception Skrevet 12. desember 2006 #11 Skrevet 12. desember 2006 Litt salt i kakao er faktisk godt; det er en grunn til at mange sjokoladekakeoppskrifter har litt salt i seg. Saltet forsterker smaken, og gjør det litt mindre kvalmende søtt, uten at man kjenner saltsmaken. Det er snakk om mikromengder her. Akkurat på samme måte som jeg, for eksempel, gjerne bruker litt sukker i sauser med chili og tomat, for å runde av smaken.
Gjest piaf Skrevet 12. desember 2006 #12 Skrevet 12. desember 2006 Enig med Deception ang. salt og sjokolade - skulle til å skrive det samme selv. Jeg lager så godt som aldri kakao, men hvis jeg gjør det, slår jeg gjerne til med tilsetning av instant espressopulver og en gjerne en skvett cognac - rett i koppen. Kremdott skader heller ikke - nå det først skal være så skal det være.
Gjest *Snart medlem* Skrevet 12. desember 2006 #13 Skrevet 12. desember 2006 Er det noen som vil oppgi blandingsforhold mellom kakao og disse sære krydderiene? Tør meg ikke ut på å eksperimentere med pepper og chili i kakaoen på frihånd
Gjest gjesta Skrevet 12. desember 2006 #14 Skrevet 12. desember 2006 Enig med Deception ang. salt og sjokolade - skulle til å skrive det samme selv. ← Men hvis man vil ha litt salt i kakaoen, hvorfor tilsetter man ikke bare littegrann salt, istedet for å putte smør oppi? Litt chili synes jeg også er godt, men hater når det er krem på. Kakaoen er mektig nok i seg selv, om man ikke skal putte smør eller krem oppi!
Mandel Skrevet 12. desember 2006 #15 Skrevet 12. desember 2006 Tror smør går under "skal det være, så skal det være". Svigerfamilien min bruker det, men jeg takler det ikke. Ekkelt med smør som flyter oppå kakaoen.
Gjest Deception Skrevet 12. desember 2006 #16 Skrevet 12. desember 2006 Er det noen som vil oppgi blandingsforhold mellom kakao og disse sære krydderiene? Tør meg ikke ut på å eksperimentere med pepper og chili i kakaoen på frihånd ← Ang. salt, kan vel mengden defineres som "en knivsodd", altså ganske lite. De andre krydderne ville jeg ikke blandet, men mengden kan uansett defineres som i homeopatiske medikamenter; less is more. Har du smakt mørk sjokolade med grønn pepper eller chili? Sånn blir kakaoen, også.
Gjest piaf Skrevet 12. desember 2006 #17 Skrevet 12. desember 2006 Men hvis man vil ha litt salt i kakaoen, hvorfor tilsetter man ikke bare littegrann salt, istedet for å putte smør oppi? ← Gjerne for meg - jeg uttalte meg ikke spesifikt om smør i kakao, men om bruk av salt for å fremheve smaken av sjokolade.
wondergirl Skrevet 13. desember 2006 #18 Skrevet 13. desember 2006 Jeg spiste en gang sjokoladekake med chili, det var i hvertfall kjempegodt. Det smaker ikke chili-middag for det, men det blir litt mer smell i sjokoladesmaken. Så det er sikkert godt med pepper i kakaoen også.
Gjest KATTAstrofe Skrevet 13. desember 2006 #19 Skrevet 13. desember 2006 Jeg lager sjeldent kakao, men når jeg først gjør det så har jeg alltid i smør. Bruker også litt pulverkaffe i. Pepper og chili høres spennende ut, det må prøves neste gang
Gjest Silmarill Skrevet 14. desember 2006 #20 Skrevet 14. desember 2006 Jeg lager sjeldent kakao, men når jeg først gjør det så har jeg alltid i smør. Bruker også litt pulverkaffe i. Pepper og chili høres spennende ut, det må prøves neste gang ← Samme her! Har alltid litt smør og traktetkaffe i, de få gangene jeg lager det! Chilli og pepper i må bare prøves!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå