org Skrevet 12. desember 2006 #1 Skrevet 12. desember 2006 Her er min oppfordring til alle voksne:::: bruk refleks! Kjøp deg en stor refleksvest og bruk den! Herlighet, jeg holdt på å meie ned en mørkkledd mann som gikk på feil side av veien her en kveld. Det var svinaktig nære. Og det var nære at jeg stoppet og ga han et refleksbånd, altså!
Colargol Skrevet 12. desember 2006 #2 Skrevet 12. desember 2006 Jo, jeg kan være helt enig i dette. Men jeg har et lite dilemma som er litt på siden selv om det handler om det samme... Hvor får man tak i vanlige reflekser? Ja, jeg vet man får kjøpt refleksvester og sånne gule og grønne bånd, men jeg får meg liksom ikke til å vandre i en sånn vest på vei til skole og jobb... Før fikk man alltid gratis sånne reflekser som man fester med sikkerhetsnål i banken og på butikken når man handlet. men det har jeg ikke sett på mange år nå!! Noen som vet hvor man kan få kjøpt eller få tak i reflekser som ser helt "normale" ut? Altså de som henger i tråd.
Klips Skrevet 12. desember 2006 #3 Skrevet 12. desember 2006 (endret) Jeg har sett det på apoteket og i bokhandlere i hvert fall. De på apoteket var uten dill og dall og kostet fem kroner stykk. Skriver under på denne. Jeg synes det er dritkjipt å kjøre for tiden, det er så sinnsykt mørkt, og mennesker uten refleks er klin usynlige, selv om de ikke er kledd i sort. Jeg tror ikke de kan vite hvor usynlige de faktisk er. Endret 12. desember 2006 av Klips
Gjest niomi Skrevet 12. desember 2006 #4 Skrevet 12. desember 2006 Ja, det er fælt nå. Og nei, jeg bruker ikke refleks. Finner ikke igjen refleksbåndene mine, og har ikke vært på butikk hvor jeg har funnet refleks siden det ble skikkelig mørkt.
Gjest gjesta Skrevet 12. desember 2006 #5 Skrevet 12. desember 2006 Jeg bruker refleks. Den siste biten fra bussen til meg er en ganske mørk strekning uten fortau. Jeg synes det er ekkelt å kjøre der for møter jeg en fotgjenger så har h*n som regel ikke refleks. Refleksvest er ikke noe alternativ når jeg går fram og tilbake til bussen. Jeg kommer til å skaffe meg et par refleksbånd til å ha rundt armen/leggen og ha de fast liggende i veska mi. Nå har jeg to refleksbrikker. Ser at mange som lufter hundene sine er flinke å bruke refleksvest. Da synes du definitivt. Prøver å få 16-åringen til å bruke refleks, men har ikke lykkes ennå. Han går jo den samme strekningen som meg.
gard Skrevet 12. desember 2006 #6 Skrevet 12. desember 2006 Hei Helt enig. De fleste voksne har jo kjørt bil og da ser man hvor lite synlig fotgjengere er på en mørk, regnfull morgen eller kveld. Da burde man innse at refleks er nødvendig...det er rene ekstremsporten å bevege seg ute nå dersom man har på mørke klær Mange firma har gratis reflekser som blir delt ut om man kan kjøpe mange stilige og fargerike reflekser i mange butikker så det burde ikke være noe problem å få tak i dette.
pulverheksa Skrevet 12. desember 2006 #7 Skrevet 12. desember 2006 Enig i at folk er for slappe med å bruke refleks. Personlig skjønner jeg ikke at de tør. Jeg føler meg oppstasja som et juletre, med refleksbånd rundt hver arm, og to brikker dinglende fra veska. Men heller det enn å bli påkjørt. Går over parkeringen til et digert kjøpesenter hver dag. Og der ser jeg mye skummelt. Må innrømme at jeg kvir meg for å kjøre der selv. Folk bare krysser gata, uten å se seg for, og ser de på bilistene så er det med et olmt blikk som sier det er din skyld hvis du kjører på meg.
pulverheksa Skrevet 12. desember 2006 #8 Skrevet 12. desember 2006 Og til dere som ikke finner reflekser i butikker. Hvor er det dere handler? Alle de rema, rimi, kiwi, og bunnprisbutikkene jeg har vært i de site ukene har reflekser, ofte i en eske rett ved kassen. I tillegg selger de reflekser på apotek, bokhandlere og enkelte kelsbutikker. 20 kr i refleks er en billig forsikring.
Malama Skrevet 12. desember 2006 #9 Skrevet 12. desember 2006 Så skummelt som det er å kjøre i mørtket på en vei uten gatelys hver morgen, der det kommer mørkkledde voksne uten refleks... Ja, jeg beveger meg ikke ute uten refleks. Jeg bruker et sdånt bånd om arma, og har et "dinglerefleks" på motsatt side (dog bare på den ene jakka, og har de siste dagene brukt ei anna, så der har jeg dessverre bare det båndet.) Det er ikke mange metrene langs vei jeg går, men det er nok. Refleks får man tak i. På sporstbutikker, apotek og bokhandlere har jeg i alle fall sett. (I tillegg til at de kan bestilles på nett, men med syke leveringskostnader så om man ikke skal utstyre en hel skole med refleks ble det enorm stykkrpis da) Det skal ikke være noe problem å få tak i refleks om man vil. Og det er høyrisiko å bevege seg i mørket uten. Jeg har festet ekstra refleks bakpå sekken til min forlovede, i tillegg til at vi begge har bånd, og jeg altså har dinglerefleks (som jeg mistet et par ganger i uka inntil jeg knøt den fast, men jeg mistet den altid i bilen eller i gangen, så den ble ikke borte!) TA PÅ REFLEKS. DET HANDLER OM LIVET DITT.
Gjest Cosmic Girl Skrevet 12. desember 2006 #10 Skrevet 12. desember 2006 Jeg bruker sånne refleksbånd rundt hver arm, og har gjerne ett par av disse søte dingle-refleksene i forskjellige former som man får kjøpt på Ark. Jeg synes livet mitt er for verdifullt til å la være å bruke refleks. Det er mye jeg kan dø av, men å dø fordi jeg ikke gidder å bruke refleks, det er rett og slett for dumt!
Ugla Skrevet 12. desember 2006 #11 Skrevet 12. desember 2006 Personlig synes jeg de "dingle-refleksene" er best å oppdage. Har flere ganger oppfattet de med refleksvest for å være "skilter" langs veien, helt til jeg har kommet på nært hold... Reflekser bruker de å ha for utdeling både i banker og forsikringsselskaper. Finnes ingen annen løsning, så ta en tur på lensmannskontoret/politistasjonen. Der vet jeg de har... *Ja til bruk av refleks*
Colargol Skrevet 12. desember 2006 #12 Skrevet 12. desember 2006 Og til dere som ikke finner reflekser i butikker. Hvor er det dere handler? Alle de rema, rimi, kiwi, og bunnprisbutikkene jeg har vært i de site ukene har reflekser, ofte i en eske rett ved kassen. I tillegg selger de reflekser på apotek, bokhandlere og enkelte kelsbutikker. 20 kr i refleks er en billig forsikring. ← Jeg handler da sikkert i de samme butikke-kjedene som deg, -men har ikke sett noen og spør man så sier de at de ikke selger sånnt Ja, jeg vet man får kjøpt refleksbånd og vester på sportsbutikker ol., men akkurat disse er det uaktuelt for meg å gå i. Rett og slett fordi det blir litt for mye styr å skulle ta de uten på de vanlige klærne -etter min mening. I tillegg er de veldig stygge. Er man ute å jogger en tur i treningsklær så blir det noe annet. Men jeg er helt for å bruke refleks, vil bare ha noen som er litt mer pene å se på! Må jo gå an å få kombinert sikkerhet og estetikk som det gjør på andre ting? Og med de som henger å dingler så er det kjapt å bare stappe de i lomma når man kommer inn på jobb/skole/butikken ol. Men jeg skal iallefall sjekke på et par apotek å sjekke nå, det var et bra tips!
Malama Skrevet 12. desember 2006 #13 Skrevet 12. desember 2006 En slikt bånd som du slår rundt arma synes erfaringmessig bedre enn dinglerefleks. Er lett å ha på (jeg tar det ikke av når jeg tar av jakka jeg, så er det der neste morgen, og det er lett å stappe i lomma om du ikke vil ha det på inne, men det er så enkelt og bare "er der") Ser da ikke dumt ut det da. Refleksvest synes jeg lett kan bli litt "voldsomt" ja, men et slikt bånd eller to er da ikke noe veldig styr. Og slett ikke noe komplisert å ta "utenpå de vanlige klærne".
Gjest niomi Skrevet 12. desember 2006 #14 Skrevet 12. desember 2006 En slikt bånd som du slår rundt arma synes erfaringmessig bedre enn dinglerefleks. Er lett å ha på (jeg tar det ikke av når jeg tar av jakka jeg, så er det der neste morgen, og det er lett å stappe i lomma om du ikke vil ha det på inne, men det er så enkelt og bare "er der") Ser da ikke dumt ut det da. Refleksvest synes jeg lett kan bli litt "voldsomt" ja, men et slikt bånd eller to er da ikke noe veldig styr. Og slett ikke noe komplisert å ta "utenpå de vanlige klærne". ← De sier så, men jeg er uenig. De som har bånd rundt armer og bein vises mye dårligere enn de som har et par "dinglereflekser". Må mye nærmere for å se noen refleksjon i det hele tatt fra disse båndene (jeg kjører bil i mørket hver morgen og kveld). Dessuten roter jeg bare bort båndene mine, jeg, og de er ikke praktiske når man har tykk dunejakke og slikt, for da går de ikke rundt armen og detter faktisk av.
Malama Skrevet 12. desember 2006 #15 Skrevet 12. desember 2006 Hmm, jeg kjører også i mørket hver dag, og de som går med bånd ser jeg på laaaagn avstadn mens de med dingrerefleks ser jeg myse senere (særlig fordi mange har en tendens til å feste denne i lommen=litt forran på kroppen, og jeg kommer kjørende stort sett bakfra (da de tydeligvis går dit jeg kjører...) dinglerefleks er likevel langt bedre enn ikke noe, men jeg ser i alle fall båndene myyyye tidligere, og etter at jeg begynte å kjøre i mørket ble jeg langt mer tilhenger av slike bånd (før syntes jeg det var en dum "jippo", men nå har jeg innsett at de virker genialt...)
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå