prescella Skrevet 12. desember 2006 #1 Skrevet 12. desember 2006 Min sønns oldeforeldre ønsker å opprette en vanlig brukskonto for gutten min på 9 år. (Han har sparekontoer og fondsparing) Jeg har foreldreansvaret alene for han,og de vil at jeg skal kunne disponere pengene hans til ting han trenger. Er det slik at jeg alene disponerer hans penger eller kan faren disponere de også? Han har ikke foreldreansvaret. Skal i banken senere idag men ville bare vite det på forhånd
Colargol Skrevet 12. desember 2006 #2 Skrevet 12. desember 2006 Jeg fikk mitt første bankkort da jeg var fjorten og det er nå elleve år siden, men mener at reglene fortsatt er de samme... For at jeg skulle få mitt ungdomskort var en av mine foreldre faktisk NØDT til å ha tilgang. Så det endte med at mamma fikset dette. Pappa har aldri hatt tilgang til å se summen eller ta ut penger. (Mamma og pappa er fortsatt gift). Jeg og mamma har faktisk aldri forandret på dette, så i en alder av 25 som kan mamma fortsatt se om jeg har penger på brukskontoen hvis hun vil (tror aldri hun har gjort det men ) og hun kan sette inn penger på 2 sek og ta ut om jeg sier at det er greit. Dvs. hvis jeg skylder henne penger og hun trenger dem kjapt så har jeg noen ganger sagt at hun bare må gå å ta de ut selv (vi bor ikke på samme kant av landet). Jeg har Postbanken, men søsteren min gjorde det samme i Fokus Bank på den tiden. På Postbanken sine sider så står det faktisk litt om det også, emn du kan jo ringe den banken du vil at kontoen skal være i for å høre? Det er iallefall smart å åpne en konto i den samme banken som du bruker til hverdags selv, for det går fortere å overføre penger innefor samme bank. Hmmm..jeg bør kanskje gjøre om på dette snart? Begynnte å tenke på et det nesten er flaut at mamma fortsatt kan ha kontrollen hvis hun vil...
Gjest gjesta Skrevet 12. desember 2006 #3 Skrevet 12. desember 2006 Det er nå kjempestrengt. Når du skal opprette en konto så må begge foreldrene underskrive på kontoåpningen. Dere må begge to ha disposisjonsrett til kontoen. Far kan underskrive på at han fraskriver seg disposisjonsrett. Det er en papirmølle uten like. Det aller enkleste er faktisk at foreldrene dine oppretter en konto i ditt navn. Da trenger du ikke å involvere far i det hele tatt.
Gjest allium Skrevet 12. desember 2006 #4 Skrevet 12. desember 2006 Det er nå kjempestrengt. Når du skal opprette en konto så må begge foreldrene underskrive på kontoåpningen. Dere må begge to ha disposisjonsrett til kontoen. Far kan underskrive på at han fraskriver seg disposisjonsrett. Det er en papirmølle uten like. Det aller enkleste er faktisk at foreldrene dine oppretter en konto i ditt navn. Da trenger du ikke å involvere far i det hele tatt. ← Men det gjelder vel bare hvis far har foreldreansvar, og det har han jo ikke her.
Gjest gjesta Skrevet 12. desember 2006 #5 Skrevet 12. desember 2006 Leste ikke godt nok jeg. Hun må iallfall ha det skriftlig at hun har foreldreansvaret alene. Jeg har nettopp hatt en runde i banken og det ble mye pes og om og men. Skal ikke være lett når foreldrene ikke bor sammen, men har felles foreldreansvar.
La Luna Skrevet 12. desember 2006 #6 Skrevet 12. desember 2006 Hmmm..jeg bør kanskje gjøre om på dette snart? Begynnte å tenke på et det nesten er flaut at mamma fortsatt kan ha kontrollen hvis hun vil... ← Jeg er på alder med deg, og pappa har fortsatt kontroll over kontoen min Jeg synes det er veldig greit sånn jeg, da, for hvis jeg er i utlandet, og jeg f.eks. mister visakort eller noe annet skjer, så kan pappa styre alt hjemmefra Jeg synes ikke det er flaut, men en ganske bra nødløsning
Colargol Skrevet 12. desember 2006 #7 Skrevet 12. desember 2006 Tja! Jeg er ikke avhengig av foreldrene mine lengre i forhold til dette med økonomi, og har alltid en backup når jeg er ute å reiser uansett. Har ikke hatt bruk for denne ordningen på mange år egentlig, det tar jo ikke lange tiden å overføre penger i mellom heller hvis det skulle bli nødvendig! Så, nå når jeg kom på tanken så tror jeg faktisk at det blir en forandring på dette på nyåret!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå